Senaste nytt

Passkontroll på Kastrup (CPH)

I min värld borde det gå snabbare för dom i passkontrollen med viseringar än dom som har rätt att stanna från 30 till 90 dagar utan visum.
Det är ju inte bara passkontroll utan hela inresekontrollen görs där. Syfte, pengar o.s.v. kan behövas kontrolleras och då kan det ändå gå snabbare att ta biometri på en amerikansk turist än att kontrollera någon från ett fattigt land även om den senare har visum.

På Gränsbevakarna visade de när den kommande vinnaren av Stockholm Marathon togs åt sidan på Arlanda trots visum och då tog det ju en stund för personen i båset att ställa frågor, googla fram henne på världsrankingen och tillkalla någon som kunde utreda henne vidare. (Hon läkte fortfarande efter en skada och hade sökt nederländskt visum för att springa ett kortare lopp men blivit bättre snabbare än väntat, plus att visumsystemet var nere så det gick inte att verifiera visumet)

• Gilla
Reactions: hco
En följdeffekt av köerna i passkontrollen är ju att massor med bagage ligger kvar nere på bagagebanden och väntar att hämtas upp. Långt efter. Hörde utrop ikväll typ "for passengers arriving from London, after your waiting at passport controll luggage can be collected at belt number four".

Säker på detta? Är det nytt p.g.a. detta nya systemet, för så har det inte varit förut.

Nej, inte 100% säker.

Det var min uppfattning efter att personer i min närhet fått den instruktionen av svenska gränspolisen + även samma instruktion vid Schengengräns på AMS. Men jag har inte läst reglerna själv för att verifiera.

Inget med nya systemet att göra.

EDIT: En snabb googling visar att jag verkar ha haft fel. Anekdotisk bevisföring visar dock att det händer åtminstone en person ofta att hen blir tillsagd att gå i EU-kön med sitt Icke-EU-pass och uppehållstillståndskort...

Last edited:
Arlanda verkar lite avundsjuka och försöker få till kö på sitt sätt.
Utresa i förra veckan med SAS morgonavgång till London. Ett 50-tal resenärer i Eu-kön. Tre luckor öppna och en fjärde på gång, borde rulla på. När fjärde luckan öppnar stänger övriga tre. En av passsnuttorna går till den öppna luckan och meddelar att hon där blir själv kvar. Mannen längst fram frågar om de drar ner på kapaciteten, snuttan blir riktigt upprörd och låter honom få veta att nattskiftet minsann går av nu och att det inte är hennes problem om avlösningen inte dök upp…underhållande på lite avstånd men samtidigt beklämmande.

Toppen