hco
Medlem
Visste inte att det fanns uppehållstillståndskort med så kort giltighet.180 dagars uppehållstillståndskort.
Har man tex 2+ års uppehållstillståndskort kan man gå i kön för EU-pass.
Visste inte att det fanns uppehållstillståndskort med så kort giltighet.180 dagars uppehållstillståndskort.
Visste inte att det fanns uppehållstillståndskort med så kort giltighet.
Har man tex 2+ års uppehållstillståndskort kan man gå i kön för EU-pass.
Det är ju inte bara passkontroll utan hela inresekontrollen görs där. Syfte, pengar o.s.v. kan behövas kontrolleras och då kan det ändå gå snabbare att ta biometri på en amerikansk turist än att kontrollera någon från ett fattigt land även om den senare har visum.I min värld borde det gå snabbare för dom i passkontrollen med viseringar än dom som har rätt att stanna från 30 till 90 dagar utan visum.
Säker på detta? Är det nytt p.g.a. detta nya systemet, för så har det inte varit förut.
Om man har uppehållsrätt som partner till EU-medborgare så går man i EU kön, då har man i princip samma rätt till frirörlighet som medborgare. Permanent uppehållstillstånd ger något liknande. Tillfälliga tillstånd har jag själv aldrig hört talas om så kan ej kommentera. Notera skillnaden mellan rätt och tillstånd som är två helt olika regelverk.Säker på detta? Är det nytt p.g.a. detta nya systemet, för så har det inte varit förut.
Om man har uppehållsrätt som partner till EU-medborgare så går man i EU kön, då har man i princip samma rätt till frirörlighet som medborgare. Permanent uppehållstillstånd ger något liknande. Tillfälliga tillstånd har jag själv aldrig hört talas om så kan ej kommentera. Notera skillnaden mellan rätt och tillstånd som är två helt olika regelverk.
När Storbritannien var kvar i EU innebar det också att min fru med uppehållsrätt fick åka ditt utan visum. Det var en väl undangömd regel med blandade rapporter så vi provade bara en gång på en längre layover.
Arlanda verkar lite avundsjuka och försöker få till kö på sitt sätt.
Utresa i förra veckan med SAS morgonavgång till London. Ett 50-tal resenärer i Eu-kön. Tre luckor öppna och en fjärde på gång, borde rulla på. När fjärde luckan öppnar stänger övriga tre. En av passsnuttorna går till den öppna luckan och meddelar att hon där blir själv kvar. Mannen längst fram frågar om de drar ner på kapaciteten, snuttan blir riktigt upprörd och låter honom få veta att nattskiftet minsann går av nu och att det inte är hennes problem om avlösningen inte dök upp…underhållande på lite avstånd men samtidigt beklämmande.
Tyvärr skulle jag säga att det är klassik Arlanda generellt. Tycker det händer ännu oftare med incheckningspersonalen - särskilt när man tex behöver använda disken för afklm (sas lite bättre men händer där också.)Ja, det är klassiskt polisen. Det händer ofta.