Senaste nytt

Passkontroll på Kastrup (CPH)

Som jag tolkade det skulle det vara från innevarande helg? Verkar vara långt ifrån tillräckligt med långa köer och stängda "luckor" fortsatt. Klart sämre än för någon vecka sedan.

Sorry för min inkompetens på detta området.
Men borde inte danska myndigheter/CPH vara medvetna av konsekvenserna av nya regler 6mån tidigare och tagit action?

Sorry för min inkompetens på detta området.
Men borde inte danska myndigheter/CPH vara medvetna av konsekvenserna av nya regler 6mån tidigare och tagit action?
Antagligen har man blint litat på den eu myndighet som sade att EES systemet var färdigt (vet inte vilken myndighet det är men det är ju uppenbart över hela Europa att systemet inte ens nästan var färdigt när det sattes i full drift).

De borde kunna utöka med ännu mer personal eftersom det trots denna utökning av folk fortfarande är stängda luckor i kontrollen, men det landar snabbt i att även om de sätter in ännu mer personal så att alla luckorna faktiskt används så kommer det inte räcka för att få vettig service (man bör såklart göra det ändå för att göra den mindre dålig). Så frågan är vad man kan göra när man väl gått på missen från början -att bygga ut med fler bås gör man ju inte direkt i en handvändning .

• Gilla
Reactions: pep
DN hade en artikel idag om att svenska gränskontrollen, bl.a. på Arlanda, låter passagerarna för-registrera sig i en EU-app som heter Travel to Europe, vilket tydligen sparar tid per passagerare då uppgifterna kommer snabbare in i Entry/Exit-System när passagerarna kommer till passkontrollen. Använder danska passkontrollen den appen? Enligt DN-artikeln verkar det bara vara några få EU-länder som gör det.

Edit: Kollade på en EU-sida om appen Travel to Europe och det är hittills bara vid gränskontollen i Sverige som man fullt ut kan använda appen, i Portugal går det delvis.

Last edited:
Intressant. Måste vara den här appen:

Verkar som att bara Sverige och Portugal använder appen. Och i recensionerna är det fullt med folk som säger att den inte fungerar i Portugal. Så enbart Sverige då...

Toppen