Senaste nytt

Pandion priority boarding

Nästa observation, kastrup igen.
Flera utrop efter pandion, folk är otåliga och fattar inte vad utropet är. Två bredvid mig diskuterar "vad f-n är det de säger, Bändi-O, vad är det?" Andra ser att boarding är öppen och går fram, drar med sig 10 andra. Man ser paniken i gate-agentems ögon, eftersom det såklart inte finns 10 pandion på flyget. Tar micken ropar "grupp 1 grupp 1". De i grupp 1 som inte gick fram på pandion utropet rusar nu.

Jag vidhåller att pandion-boardingen är det sämsta SAS hittat på på länge. Man undrar om det är så svårt att ge Pandion mervärde så att man måste hitta på något som inte fungerar, inte efterfrgåas och som göra hela boardingprocessen till kaos.


Varför byggs inte grupperna om? Jag kan förstå om grupp1 blivit för stor, men behåll pandion och diamond i grupp 1 och flytta ner resten ett hack. Eller gör en egen grupp till pandion om ni nu tror att det är så sjukt viktigt att hålla hela baordingen för en grupp som inte ens finns på 99% av avgångarna. Men sluta med det ni gör nu.
 
Nästa observation, kastrup igen.
Flera utrop efter pandion, folk är otåliga och fattar inte vad utropet är. Två bredvid mig diskuterar "vad f-n är det de säger, Bändi-O, vad är det?" Andra ser att boarding är öppen och går fram, drar med sig 10 andra. Man ser paniken i gate-agentems ögon, eftersom det såklart inte finns 10 pandion på flyget. Tar micken ropar "grupp 1 grupp 1". De i grupp 1 som inte gick fram på pandion utropet rusar nu.

Jag vidhåller att pandion-boardingen är det sämsta SAS hittat på på länge. Man undrar om det är så svårt att ge Pandion mervärde så att man måste hitta på något som inte fungerar, inte efterfrgåas och som göra hela boardingprocessen till kaos.


Varför byggs inte grupperna om? Jag kan förstå om grupp1 blivit för stor, men behåll pandion och diamond i grupp 1 och flytta ner resten ett hack. Eller gör en egen grupp till pandion om ni nu tror att det är så sjukt viktigt att hålla hela baordingen för en grupp som inte ens finns på 99% av avgångarna. Men sluta med det ni gör nu.
Ja, ska de ha Pandion i mixen så måste andras förväntingar skiftas. Jag vore okay med båda föreslagna alternativen, speciellt den första. Är ju redan lite trångt i Grupp 1 med alla Guld där….
 
  • Gilla
Reactions: hco
Man skulle ju kunna göra som Lufthansa-gruppen. HON Circle och Första klass är grupp 1, inga fler. Om det finns någon HON Circle eller Första klass-passagerare (inkl. de som ansluter till/från Första) så är det bara grupp 1 som kallas till boarding först, annars är det grupp 1 och 2 som boardar samtidigt.

SAS kan ju placera Pandion i grupp 1 och inga fler, ev. inkludera de som ansluter till/från Första klass med Sky Team. D.v.s. man har då totalt sex boardingrupper istället för fem.
 
Man skulle ju kunna göra som Lufthansa-gruppen. HON Circle och Första klass är grupp 1, inga fler. Om det finns någon HON Circle eller Första klass-passagerare (inkl. de som ansluter till/från Första) så är det bara grupp 1 som kallas till boarding först, annars är det grupp 1 och 2 som boardar samtidigt.

SAS kan ju placera Pandion i grupp 1 och inga fler, ev. inkludera de som ansluter till/från Första klass med Sky Team. D.v.s. man har då totalt sex boardingrupper istället för fem.
Låter som en bra lösning.
 
Man skulle ju kunna göra som Lufthansa-gruppen. HON Circle och Första klass är grupp 1, inga fler. Om det finns någon HON Circle eller Första klass-passagerare (inkl. de som ansluter till/från Första) så är det bara grupp 1 som kallas till boarding först, annars är det grupp 1 och 2 som boardar samtidigt.

SAS kan ju placera Pandion i grupp 1 och inga fler, ev. inkludera de som ansluter till/från Första klass med Sky Team. D.v.s. man har då totalt sex boardingrupper istället för fem.
Eller så gör man något liknande

Grupp 1: Pandion och Business
Grupp 2: Diamond
Grupp 3: Guld och Plus
Grupp 4: Ekonomi
Grupp 5: Biljetter utan handbagage

På så sätt kan man nästan alltid boarda 1 & 2 samtidigt.
Men det blir väl ramaskri om att guld måste vänta till grupp 3.

Vill man ha 2 grupper för ekonomi kan man ju flytta upp alla i grupp 2 och 3 ett snäpp i hierarkin.
 
Nästa observation, kastrup igen.
Flera utrop efter pandion, folk är otåliga och fattar inte vad utropet är. Två bredvid mig diskuterar "vad f-n är det de säger, Bändi-O, vad är det?" Andra ser att boarding är öppen och går fram, drar med sig 10 andra. Man ser paniken i gate-agentems ögon, eftersom det såklart inte finns 10 pandion på flyget. Tar micken ropar "grupp 1 grupp 1". De i grupp 1 som inte gick fram på pandion utropet rusar nu.

Jag vidhåller att pandion-boardingen är det sämsta SAS hittat på på länge. Man undrar om det är så svårt att ge Pandion mervärde så att man måste hitta på något som inte fungerar, inte efterfrgåas och som göra hela boardingprocessen till kaos.


Varför byggs inte grupperna om? Jag kan förstå om grupp1 blivit för stor, men behåll pandion och diamond i grupp 1 och flytta ner resten ett hack. Eller gör en egen grupp till pandion om ni nu tror att det är så sjukt viktigt att hålla hela baordingen för en grupp som inte ens finns på 99% av avgångarna. Men sluta med det ni gör nu.
Borde bara inkludera i preboarding som United.
IMG_2149.jpeg
 
Eller så gör man något liknande

Grupp 1: Pandion och Business
Grupp 2: Diamond
Grupp 3: Guld och Plus
Grupp 4: Ekonomi
Grupp 5: Biljetter utan handbagage

På så sätt kan man nästan alltid boarda 1 & 2 samtidigt.
Men det blir väl ramaskri om att guld måste vänta till grupp 3.

Vill man ha 2 grupper för ekonomi kan man ju flytta upp alla i grupp 2 och 3 ett snäpp i hierarkin.

Jag vet inte riktigt.. Är det inte för få grupper? Tänk på LH som skiljer på fönster, mitten och gång i olika grupper...

 
Ja, ska de ha Pandion i mixen så måste andras förväntingar skiftas. Jag vore okay med båda föreslagna alternativen, speciellt den första. Är ju redan lite trångt i Grupp 1 med alla Guld där….

En grund till förvirringen är väl också att pandion till "nyss" åtminstone har varit en hemlig/inofficiell status så det är ju klart att förvirring uppstår. Sen under mina 9 år kan jag konstatera att det var verkligen inte mycket formella förmåner under själva flygningen. Förutom dryck då.
 
Last edited:
Toppen