Senaste nytt

Pandion priority boarding

Skifta några av go->plus så löser det sig säkert.
Som jag ser det är det två perks att kämpa för, dels en hög fokusnivå på att få dig till din destination dvs åka före, senare, ibland till en annan plats (malmö isf Köpenhamn) och såklart möjligheten att skaka fram eurobonusplatser dit man vill åka.

Så långt i år har jag nog 90% i plus, men kommer nog inte ens upp i 200k per år ändå.
En long haul nästa period med plus/biz hjälper kanske på, men jag har inte tid med något okynnesflygande.
Jag får helt enkelt pendla till usa eller japan.

Det var ungefär där jag i alla år. Så du är kanske snubblande nära...
Jag tycker det är intressant att när jag begärt min GDPR-data från SAS så har den inte inkluderat något som hur mycket jag spenderat på SAS. Hur bestäms alltså vem som hamnar i Pandion? Som jag ser det finns följande alternativ:

1. SAS tillhandahöll inte all data de har om mig
2. Min biljetthistorik är länkade till biljetter som ligger i en separat databas och inte är direkt kopplade till mig
3. Pandion avgörs inte på hur mycket man spenderar
4. Annat alternativ

Så hur ligger det till med att bli Pandion? Den person jag känner som fått det hade bara köpt ett inrikes travelpass (eventuellt andra-tredje året i rad).

Jag tycker det är intressant att när jag begärt min GDPR-data från SAS så har den inte inkluderat något som hur mycket jag spenderat på SAS. Hur bestäms alltså vem som hamnar i Pandion? Som jag ser det finns följande alternativ:

2. Min biljetthistorik är länkade till biljetter som ligger i en separat databas och inte är direkt kopplade till mig
4. Annat alternativ

Så hur ligger det till med att bli Pandion? Den person jag känner som fått det hade bara köpt ett inrikes travelpass (eventuellt andra-tredje året i rad).
Så vilka data ingick då? Säkerligen vilka SAS-bokningar du gjort? Då kan de ju beräkna din spend hos SAS när de så önskar, t.ex. när det en gång per år är dags att bestämma vilka som ska få Pandion-status, utan att siffran hela tiden ligger färdigberäknad i personuppgifterna om dig. Uppgifter om vad respektive bokning har kostat bör de spara i minst 10 år eftersom det är en del av bokföringen.

4. Annat alternativ

Pandion är väl invite only? Så när någon på SAS tycker du verkar ha rest tillräckligt mycket, eller du har en tillräckligt profilerad position i samhället som gör att de vill ställa sig in hos dig så får du en invite?

Pandion har inga satta väldefinierade gränser.

Så vilka data ingick då? Säkerligen vilka SAS-bokningar du gjort? Då kan de ju beräkna din spend hos SAS när de så önskar, t.ex. när det en gång per år är dags att bestämma vilka som ska få Pandion-status, utan att siffran hela tiden ligger färdigberäknad i personuppgifterna om dig. Uppgifter om vad respektive bokning har kostat bör de spara i minst 10 år eftersom det är en del av bokföringen.
Det skulle vara alternativ 2 då? Borde inte SAS tillhandahålla denna data i mitt GDPR-utdrag? I form av biljetthistoria ingick endast bokingsklass.

Pandion är väl invite only? Så när någon på SAS tycker du verkar ha rest tillräckligt mycket, eller du har en tillräckligt profilerad position i samhället som gör att de vill ställa sig in hos dig så får du en invite?

Precis. Så vad jag menar är att det inte kan bestämmas på hur mycket man spenderat, såvida den datan utelämnades från GDPR-utdraget.

Nä det stämmer, som jag uppfattade mina 9 år så är det
1) En tävling, de 500 "bästa" per land
2) Det är inte för "VIPs", vi var 5 på jobbet och ingen av oss var särskilt vippig. Dock noterade jag Nordeas dåvarande VD's sura min när diamant inte var högst upp i näringskedjan på det flyget...
3) Det räknas inte bara på föregående år, utan på minst 2
4) Min teori är att det inte är revenue utan täckningsbidrag, räknat på någon nivå. Vi 5 hade väldigt olika resemönster och biljettyper. Men det är bara en teori.

Ligger runt 180 legs blandat i plus och eco. Spenden är helt enkelt inte nog hög.
# of legs properly is not the right metric… # of Trips might be a better indicator… and Total Profit probably the best, which for us Travellers is almost impossible to estimate thus the constant reference to Revenues…

Having in mind, that revenue can be higher on a point-to-point flight vs. with a connection, which in turn also would generate a much higher profit on a P2P flight than one with connection…

# of legs properly is not the right metric… # of Trips might be a better indicator… and Total Profit probably the best, which for us Travellers is almost impossible to estimate thus the constant reference to Revenues…

Having in mind, that revenue can be higher on a point-to-point flight vs. with a connection, which in turn also would generate a much higher profit on a P2P flight than one with connection…

Absolutely.
As I also said, it’s not a huge amount of money that I spend and I guess it’s far away from the top spenders.
It’s probably not any high profit I’m bringing in to the table.

Galenskapen med pandion prebaording fortsätter. Men häromdagen hände det plötsligt! En riktig pandion boardade!!

Kastrup, vi får utrop att boarding ska snart starta. Vi i grupp 1 börjar röra sig mot e-gaterna. Där är två e-gater och jag står typ nr 2 till gate nr 2. Vi står väl ca 10 pers där, i sådan där gles kö ni vet eftersom alla vet att man inte riktigt vet som kommer att hända och då vill man ju inte ha ställt sig i en kö man inte får lov att stå i.

Så kommer utrop om att det ska boardas i grupper, grupp 1 först men inte nu. Pandion medlemmar kan däremot komma till disken. Sedan kommer samma utrop engång till. En dam som står 2:a i den andra e-gaten börjar motvilligt röra på sig, får tränga sig igenom den lösa kön och går till disken och visar boardingpassr. Hon boardas manuellt. Sedan följer en ingenting. Resten hålls tillbaka 5 (!) minuter, mer tid än det skulle ta att pre-boarda en rullstolsbunden.

Slutsats: Pandions är inte direkt medvetna om förmånen eller bryr sig. Damen gick inte med några bestämda steg och såg mer besvärad ut än nöjd. Men det tar orimligt mycket tid att erbjuda denna orimliga fördel.

Toppen