Inför eventuellt en andra nedgångsvåg på börsen hade jag tänkt att snygga till mitt kreditbetyg (har 7,1 i appen Kreddy, vilket anses vara mindre bra) för att kunna maxa ett bostadslån. Jag hade tänkt ringa kreditkortsföretagen och be dem sänka kreditgränsen. T ex hos SAS AMEX Classic har jag 200 000 SEK i kredit, men handlar sällan för mer än 10 000 SEK/månad. Så länge min kredit räcker till det jag vill handla så finns det väl inga nackdelar med att sänka krediten, eller?
Har du inte personlig bankkontakt och de bara tittar på UC-uppgifter utan att veta vad som ligger bakom så kan det nog ha betydelse ja, typ om man webshoppar bostadslån. Men som SEB-länken ovan visar så är det marginaler det handlar om. Hög lön och hög kredit, typ 4-5x månadslönen ger ingen negativ låneeffekt hos SEB
vilket har gjort att min kreditbetyg pendlar mellan 0,2-10%.
Värt att komma ihåg är att det inte spelar banken nämnvärt stor roll om man betalar av sina kreditskulder varje månad utan problem. När vi tog ut lånelöfte inför studande köp var de måna om att vi skulle bli helhetskunder i banken (HB i detta fall), men tyckte inte att mina kreditkort var något problem för lånelöftetsstorlek så länge jag kunde tänka mig teckna ett av deras kort.Här kan du få en fingervisning om hur SE-B ser på kreditutrymmet i sin Bolånekalkyl – hur mycket får jag låna? – använd vår lånekalkyl | SEB
Tror det där är spot on.
Personligen så har jag väldigt hög kredit gentemot min tidigare intaxerade inkomst - och jag hoppar ju också runt ganska mycket kring olika kreditkort - vilket har gjort att min kreditbetyg pendlar mellan 0,2-10%. När jag köpte lägenhet för nästan exakt ett år sedan så fick jag sätta mig ned och förklara varför jag hade så mycket olika kreditkort, och mer viktigt, varför jag hade så många UC-förfrågningar. Inga problem där inte.
SEB - som jag inte fick någon personlig kontakt med, utan de ville bara gå på den automatiska förfrågan för bolån, ville ge mig 3,5% i ränta... Nej tack. Valde istället banken jag hade en personlig kontakt med. De gav mig en ränta i paritet med vad resten av marknaden brukar kunna förhandla till sig.
Det är ett fint sätt att säga "du passar inte vår kundprofil. F.U."3.5% ?!? Det låter ju helt stört. Aldrig hört liknande med nuvarande ränteläge
Jag har nyligen pratat bolån med Nordea och där var det inga problem med många UC, ny i hobbyn så har väldigt många. Däremot så var storleken på krediten en problem även fast jag och min sambo inte ens använder 10% av den. De ser ändå en risk i att man utnyttjar hela så fick säga upp ett av korten för att de skulle känna sig trygga med att bevilja ett bostadslån. Skulle ändå säga upp det så var inte hela världen och det går alltid att fixa det igen när köpet är klart![]()