Senaste nytt

Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

Gus

Medlem
Jag ansökte om bolån hos Avanza men fick avslag med motiveringen att min riskprognos från UC var för hög (1.3 i kreditbetyg hos Kreddy). Har gjort fyra ansökningar de senaste 1.5 månaderna, bolån/kreditkort.
 

Xpressen

Medlem
Jag ansökte om bolån hos Avanza men fick avslag med motiveringen att min riskprognos från UC var för hög (1.3 i kreditbetyg hos Kreddy). Har gjort fyra ansökningar de senaste 1.5 månaderna, bolån/kreditkort.
Känns som nischbankerna är känsligare än storbankerna..

Vi fick precis beviljat bolån hos Swedbank, jag har en riskprognos hos kreddy på närmare 20 och sambon strax under 10. Jag har 6 förfrågningar senaste året och sambon 5. Men stora anledningen till den ”höga” risken är att vår utnyttjade kredit är betydligt högre än vår beviljade eftersom jag alltid handlar för mer än den beviljade krediten på amexkorten.

Jag har en årsinkomst strax under miljonen och sambon strax under 500 tusen. Ingen av oss har några andra privata engagemang så som sparande eller liknande hos Swedbank Dock är jag delägare i ett par företag som har relativt stora engagemang i banken och det var min kontakt där som kopplade ihop mig med handläggaren som fixade detta bolån. Har inte fått några frågor om kreditscoren eller krediterna utan bara en upplysning och ”det är inga konstigheter för er att ha bolån hos oss”. Vi pratar också om ett ganska stort lånebelopp.

Med det sagt så tror jag att just nischbankerna som saknar det där med personliga bank kontakter är betydligt känsligare och hårdare än om du har en personlig kontakt som kan se hela bilden. Jag har inte heller mycket till övers för kreddys såkallade ”riskprognos” eftersom den inte tar hänsyn till alla parametrar. Därför blir det oxå konstigt när relativt stora banker så som Avanza tar så stor hänsyn till dem istället för att se hela bilden. Med största sannolikhet gick Avanza miste om en bra kund och en möjlighet att tjäna pengar för att dom använder sig av ett konstigt och i mitt tycke felaktigt sätt att bedöma kreditrisken.
 

Dbodenfo

Medlem
Har jobbat med bolån och mycket ni skriver stämmer, men något att tänka på är att krediter outnyttjade eller ej är likställda blancolån - allt ligger under samma flik i UCn. Detta är varför jag hållit kvar mitt AmEX betalkort och inte skaffat kreditkortet.

När det gäller Avanza är det Stabelo som ställer ut bolånet - alltså ett av de nya bostandskreditinstituten. För att processera lånen så gör de mycket för att automatisera vilket gör att de kollar på generella siffror och inga personifierade svar.

Allt bygger på kreditpolicys och kund kännedom - vilket flera av er vittnat om där banker ger riktigt dåliga räntor då ni inte har en personlig relation till dess.
 
Min bank , Nordea , sa att det ska vara uppemot 10-12 UC's under ett år innan det ger någon flagga ... och sen kollar de på vilka det är etc. Allt beror väl oxå på vilken historik man har i banken mm.
 
Har jobbat med bolån och mycket ni skriver stämmer, men något att tänka på är att krediter outnyttjade eller ej är likställda blancolån - allt ligger under samma flik i UCn. Detta är varför jag hållit kvar mitt AmEX betalkort och inte skaffat kreditkortet.

När det gäller Avanza är det Stabelo som ställer ut bolånet - alltså ett av de nya bostandskreditinstituten. För att processera lånen så gör de mycket för att automatisera vilket gör att de kollar på generella siffror och inga personifierade svar.

Allt bygger på kreditpolicys och kund kännedom - vilket flera av er vittnat om där banker ger riktigt dåliga räntor då ni inte har en personlig relation till dess.
Kan det finnas en poäng att sänka sin kreditgräns inför bolåns-shopping..? Jag har ohemula mängder AMEX-kredit jag aldrig kommer i närheten av att utnyttja.
 

palmen

Moderator
Kan det finnas en poäng att sänka sin kreditgräns inför bolåns-shopping..? Jag har ohemula mängder AMEX-kredit jag aldrig kommer i närheten av att utnyttja.
Jag hade liknande läge innan då mina amex krediter var skyhöga och aldrig ens nyttjat 50% av dom. Blev nekad ett branded kort från SEB då pga för höga krediter. Löste sig när jag halverade ena krediten, då var det ok.
 

Hachans

Medlem
Kan det finnas en poäng att sänka sin kreditgräns inför bolåns-shopping..? Jag har ohemula mängder AMEX-kredit jag aldrig kommer i närheten av att utnyttja.

Det beror på. Jag tog bolån nyligen och hade kontakt med banken då jag gick i samma tankar. Men banken sa att de gjorde en helhetsbedömning på mig som kund och i åtminstone mitt fall påverkade de höga krediterna inte särskilt mycket, men det varierar från kund till kund.

Godkändes dock inte i automatiken utan fick gå till manuell granskning, visade sig dock att mina krediter inte hade något som helst med den granskningen att göra. Efter att de frågetecknen rätades ut så var det inga problem att sälja sin själ till banken.
 

chaudi

Medlem
Kan det finnas en poäng att sänka sin kreditgräns inför bolåns-shopping..? Jag har ohemula mängder AMEX-kredit jag aldrig kommer i närheten av att utnyttja.

Skulle också svara beror på. När jag sökte lån hos SBAB för ett tag sedan frågade de om min utnyttjade kredit (som ändå inte var så hög skulle jag säga) men ingen kommentar om totalt beviljad kreditgränsen över korten som var många gånger högre.
 
Toppen