Senaste nytt

Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

Jag sade igår upp mitt Amex med kreditgräns en bit över 100 000 kr. Hur länge tar det innan mitt kreditbetyg sänks? Är kreditbetyget hos Kreddy samma sak som riskprognos hos UC? Förut har jag för mig att det stod med en risksiffra i ens UC, men kan inte hitta den siffran i min UC som jag läser på Kivra.

Kan det finnas en poäng att sänka sin kreditgräns inför bolåns-shopping..? Jag har ohemula mängder AMEX-kredit jag aldrig kommer i närheten av att utnyttja.

Korta svaret ja, men beror på vad du menar med bolåns-shopping, ska du leta lägre ränta bland olika banker så är ju tipset också att hitta en aktör som kan hjälpa dig utan att dra på dig massa kreditupplysningar. Men angående utnyttjad kredit vs. Ej utnyttjad är det bättre att ha precis rätt utrymme och som alla säger här prata ,ex befintlig bank och håll en dialog.

Jag sade igår upp mitt Amex med kreditgräns en bit över 100 000 kr. Hur länge tar det innan mitt kreditbetyg sänks? Är kreditbetyget hos Kreddy samma sak som riskprognos hos UC? Förut har jag för mig att det stod med en risksiffra i ens UC, men kan inte hitta den siffran i min UC som jag läser på Kivra.
Har för mig att det finns ett verktyg på UC hemsida där du kan ta fram alla uppgifter om dig själv. Det som kommer på kivar är vad som skickats till tredje part.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen