Senaste nytt

Only in Japan

GillBates

Medlem
5,52 miljoner försäljningsautomater

Inget annat land har så många automater för försäljning av varor i relation till landets yta. Den vanligaste modellen säljer läskedrycker, kaffe och te, men det finns automater för allt möjligt: tobak, alkohol, mat, tidningar, slipsar, mm, mm.

Det kanske mest förvånande om man är ny i landet är att alla automater fungerar och att inga är vandaliserade (det har hänt, men är extremt sällsynt).

Dryckesautomaterna kan ofta servera både kalla och varma drycker.

Bilden föreställer den senaste generationens automater med stor pekskärm. Det går att betala dels med kontanter och dels med samma förköpskort (SUICA eller PASMO i Tokyo-området) som man använder som biljett i tågsystemen.

Visa bifogad bild 35024
Och som västerlänning, utan kunskap i japanska, är det i stort sett omöjligt att i förväg lista ut vilken smak man får.
Men det går iaf att lista ut om drycken är varm eller kall, då de är markerade med röd respektive blå färg (även om den logiken först kom mig till godo när jag skulle avnjuta drycken :) )
 

h9kh9k

Medlem
Och som västerlänning, utan kunskap i japanska, är det i stort sett omöjligt att i förväg lista ut vilken smak man får.
Kan göra livet lite mera spännande också, de är det som ligger bakom att jag har ätit (en tugga iaf) av glass med smak av grönt te alt. sjögräs...
Men älskar att prova nya spännande saker från Tokyos automater. Just det med röda och blåa knappar tog tyvärr pinsamt lång tid och många boss burkar innan jag kopplade ihop med varmt och kallt.
 

Dr. Miles

Expert
Men det går iaf att lista ut om drycken är varm eller kall, då de är markerade med röd respektive blå färg (även om den logiken först kom mig till godo när jag skulle avnjuta drycken :) )
Är det inte internationellt beteckning? Röd för "Hot", blå för "Cold". I alla fall de flesta hotell har det så. (förutom supermoderna dusch som jag inte vet vilken ratt gör vad...)
Vad önskar du hotell kunde bli bättre på? | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

palmen

Moderator
Är det inte internationellt beteckning? Röd för "Hot", blå för "Cold". I alla fall de flesta hotell har det så. (förutom supermoderna dusch som jag inte vet vilken ratt gör vad...)
Vad önskar du hotell kunde bli bättre på? | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Jo det är nog rätt standard, mennär man inte har en aning om vad automaten förmedlar så gör man inte kopplingen direkt direkt vad färgerna ska betyda. När poletten faller på plats så är det dock rätt uppenbart :)
 
Kan göra livet lite mera spännande också, de är det som ligger bakom att jag har ätit (en tugga iaf) av glass med smak av grönt te alt. sjögräs...

Det var nog med stor säkerhet smak av grönt te. Ganska vanligt i den japanska glassvärlden. T o m Häagen-Dazs Japan har en sådan som smakar väldigt bra (bredvid flera andra typiskt japanska smaker).

Numera finns det en grönt-te-variant av väldigt många olika produkter. T ex. öl - Macha Draft:

macha_draft.jpg


Häagen-Dazs - succéglass i Japan — Japan Gourmet Guide

Vodka med grönt te från Suntory — Japan Gourmet Guide

En kul variant på läskedrycksautomaterna är de som innebär att varje köp blir en dragning där man kan vinna en läsk till. Dessa har blivit färre med åren, men jag har vunnit mera läsk åtminstone tre gånger (på kanske totalt 10-15 försök), så vinstchansen är relativt sett god.
 
Last edited:

GillBates

Medlem
Är det inte internationellt beteckning? Röd för "Hot", blå för "Cold". I alla fall de flesta hotell har det så. (förutom supermoderna dusch som jag inte vet vilken ratt gör vad...)
Vad önskar du hotell kunde bli bättre på? | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Jovisst är det så! Men det är ju färger, figurer och tecken överallt så kopplingen mellan en liten röd eller blå prick och temperaturen på drycken är ju, som @palmen säger, inte helt uppenbar.
 

Dr. Miles

Expert
Förseningsintyg

I Japan går de flesta tåg i tid men det händer ibland att det blir försenat av olika anledning (jordvävning, tyfon, någon har hoppat framför tåget osv).

I och med på många arbetsplats straffas man om man kommer till jobbet sent (t ex avdrag från nästa bonus), är det viktigt att man får förseningsintyget från tågoperatörer. Då slipper man straffet från arbetsgivaren.
Det som är annorlunda i Japan än från resten av världen är dock att förseningsintyget utfärdas av tågoperatören när tåget är försenat minst 5 minuter.

Tur att SL (Storstockholms Lokaltrafik) eller SJ inte har samma regler, annars hade de behövt att utfärda förseningsintyget för var annat tåg. ;)

Förseningsintyg
på JR East: JR東日本:遅延証明書
på Tokyo Metro: 運行情報:遅延証明書|東京メトロ
 
Toppen