Senaste nytt

Only in Japan

Resenären

Medlem
En bekant till mig skickade denna bild:

tokugawa-1.jpg

Han undrade om jag visste vad det var. En målning av något slag, men mer kunde jag inte ana.
Så skickade han denna länk: Manholes in Shizuoka Prefecture | SHIZUOKA TOURISM
En för mig helt ny företeelse, men icke desto mindre intressant! Only in Japan?
 

Dr. Miles

Expert
Tachigui (立ち食い) betyder "Äter medan man står" på japanska och det är mycket vanligt förekommande bland Ramen (nudelsoppa) ställe.

Ore no Furenchi (俺のフレンチ; My French) TOKYO och Ore no Furenchi GINZA erbjuder lite annorlunda koncept för att servera franska rätter. Tachigui French = äta franska rätter medan man står.

Bild på restaurangen:
http://hitosara.com/gg/image/0006009583/0006009583U1_740x555y.jpg
http://hitosara.com/gg/image/0006009583/0006009583I5_740x555y.jpg

Franska restauranger i Japan är generellt dyrt och att en tre rätters middag kan kosta runt 10.000 JPY (ca 700 SEK) och uppåt är inte ovanligt.
På Ore no Furenchi TOKYO och Ore no Furenchi GINZA erbbjuder de flesta varmrätter under 2.000 JPY (ca 140 SEK) och de flesta förrätter och desserter under 1.000 JPY (ca 70 SEK).

Vill man sitta går det också bra om man reserverar ett bord.
Enligt japanska restaurang review siten, tar de emot VISA/MasterCard/Amex/Diners.

料理メニュー | 俺のフレンチ TOKYO | 銀座 | ヒトサラ
料理メニュー | 俺のフレンチ GINZA | 銀座 | ヒトサラ
 
Ore no Furenchi (俺のフレンチ; My French) TOKYO och Ore no Furenchi GINZA erbjuder lite annorlunda koncept för att servera franska rätter. Tachigui French = äta franska rätter medan man står.

Bild på restaurangen:
http://hitosara.com/gg/image/0006009583/0006009583U1_740x555y.jpg
http://hitosara.com/gg/image/0006009583/0006009583I5_740x555y.jpg

Franska restauranger i Japan är generellt dyrt och att en tre rätters middag kan kosta runt 10.000 JPY (ca 700 SEK) och uppåt är inte ovanligt.
På Ore no Furenchi TOKYO och Ore no Furenchi GINZA erbbjuder de flesta varmrätter under 2.000 JPY (ca 140 SEK) och de flesta förrätter och desserter under 1.000 JPY (ca 70 SEK).
Jeg kiggede lige på Ore no Furenchis website og så følgende:
Skærmbillede 2015-05-02 kl. 20.44.26.png

Det virker også meget japansk :)
 
I Japan tror många att blodgruppen bestämmer din personlighet!

Man kan ju tro att ett land som är så inriktat på tillverkning av maskiner som Japan borde vara befolkat av idel kritiskt tänkande människor, men man blir förvånad över den ganska stora mängd japaner som faktiskt är relativt vidskepliga. Man köper amuletter i templet som på något magiskt vis ska förbättra ens chanser på olika områden i livet, man spår i händer och man tror alltså att ens blodgrupp bestämmer vilken typ av människa man blir. Innan jag kom till Japan hade jag inte en aning om vilken blodgrupp jag själv hade, men det myckna frågandet efter min blodgrupp gjorde att jag fick ta reda på det.

Mer att läsa här om fenomenet:

Unika Japan #12 Är du blodgrupp B?! Nej, då vill jag inte vara din flickvän! — JAPANBLOGGEN

Ska tilläggas att denna specifika vidskeplighet har spritt sig till Korea och Taiwan, så det är inte unikt japanskt längre.
 

Dr. Miles

Expert
När jag var i Iran som backpacker för länge sedan, såg jag folk som grät och slog sig på bröstet på moské vid flera tillfälle.
Jag trodde att det var begravning men jag såg ingen kista därför frågade jag en av dem om vad var grät han för. Han som svarade sa att det var för att tänka på alla helgons lidande och han mådde bättre efter gråtande på moskén.
 
5,52 miljoner försäljningsautomater

Inget annat land har så många automater för försäljning av varor i relation till landets yta. Den vanligaste modellen säljer läskedrycker, kaffe och te, men det finns automater för allt möjligt: tobak, alkohol, mat, tidningar, slipsar, mm, mm.

Det kanske mest förvånande om man är ny i landet är att alla automater fungerar och att inga är vandaliserade (det har hänt, men är extremt sällsynt).

Dryckesautomaterna kan ofta servera både kalla och varma drycker.

Bilden föreställer den senaste generationens automater med stor pekskärm. Det går att betala dels med kontanter och dels med samma förköpskort (SUICA eller PASMO i Tokyo-området) som man använder som biljett i tågsystemen.

automat_liten.jpg
 
Toppen