Senaste nytt

Only in Japan

Suck ska boka flygbiljetter till början på augusti och ska stanna en månad. Kollar jag från Got - Nrt får jag Finnair för 8500kr via Helsingfors på 12h flygtid. Tar jag billigare sortimentet får jag transfer i Helsibgfors+Fukuoka och sedan till Tokyo dit och hem transfer via Nagoya+Helsingfors hem från Tokyo, dvs två mellanlandningar men mycket billigare, för 5950kr. Men 15h istället för 12h.
Pallar verkligen inte med två mellanlandningar och det är nästan principsak att det ska vara 12h som gäller och en mellanlandning... Men inte för över 6500kr och definitivt inte 8500kr.

Ska ha lite is i magen. Har för mig att Finnair brukar vara billiga under maj-juni för biljetter med avresa augusti. Men ogillar Finnairs prissättning ganska bra just nu.
SAS ger mig 6500 kr via Cph men lång transfer dit i Cph pga inget bra flyg från Gbg som passar bra. Ibland är det bra att bo i Stockholm...

Jag kommer spendera ytterligare en vecka i Tokyo i juli. Denna gång måste jag stanna över en helg. Därför hade det varit roligt att se något mer än "stamhaken" jag har i Tokyo. Jag kan ge mig av runt lunch-tid på lördagen, och behöver vara tillbaka i Tokyo på söndag kväll senast 22. Vad kan man göra? Jag skulle vilja åka ut och se japansk landsbygd och uppleva något annat japanskt än bara Tokyo (@Dr. Miles...). Har sneglat lite på Hiroshima men vet inte om det är värt att lägga tiden på det, samma sak med Mt Fuji.

Finns det några bra tips här på forumet (förutom nöjesparker @Börnen ;)).

Några saker jag tänkt på som kanske @Dr.Miles eller någon annan kan svara på.

1. det finns kuddar som har som kulor i sig? Är det för massage? Fick sådana första gången när jag beställt dunkuddar. Dom försökte väl möta mitt önskemål på något sätt. Sen har dom dykt upp på ganska många hotell.
2. Varför har japander så ofta för stora skor? Det gäller både kvinnor och män. Man får ju också en särskild gångstil när man ska få med sig sina skor som är för stora. Hittade t o m en produkt som är som ett genomskinligt plastband man kan sätta över skon (på bilden pumps) för att hålla kvar skon. Köp i rätt storlek tänkte jag en stilla tanke.

1. det finns kuddar som har som kulor i sig? Är det för massage? Fick sådana första gången när jag beställt dunkuddar. Dom försökte väl möta mitt önskemål på något sätt. Sen har dom dykt upp på ganska många hotell.
Många hotellkedjor i Japan använder hybrid kuddar. Dvs att en kudde som har en dun eller något mjukt på ena sidan och kulor inuti på andra sidan.
Det är för att möta olika preferenser.
Många japaner är uppväxta med そば枕 (Sobamakura: bovetekudde) men många unga och utländska turister är mer vana vid mjuka kuddar.

2. Varför har japaner så ofta för stora skor? Det gäller både kvinnor och män. Man får ju också en särskild gångstil när man ska få med sig sina skor som är för stora. Hittade t o m en produkt som är som ett genomskinligt plastband man kan sätta över skon (på bilden pumps) för att hålla kvar skon. Köp i rätt storlek tänkte jag en stilla tanke.
Många japaner har breda fötter (扁平足: Flatfoot) så många är kanske tvungna att välja en eller flera storlek större än vad de egentligen behöver.

Aha det var det det var... stenhårda kuddar (även den "mjuka" sidan) på hotellet jag bodde på!
Vissa av dem ser ut som att två kuddar sitter ihop (hård kudde och mjuk kudde). I så fall räcker det att trycka hårda sidan mot väggen och lägga huvudet på mjuka kudden.

Men numera har de ofta en hård sida och en mjuk sida på en kudde (se länken nedan), i så fall får du en hård sidan under dig ändå (även om du lägger huvudet på mjuka sidan).

【楽天市場】西川 パイプ フェザー 枕 ホテル仕様 リバーシブルタイプ まくら 43?63 マクラ ピロー硬さが選べる 両面使用 ふつう 硬め 【 某有名ホテルで実際使用されています 】:ふとん通販ねむりサプリ

Dom där hybridkuddarna gillar jag inte men det är för att jag vill vända på kunden hela tiden för att få den svala delen mot huvudet. ANA jag bor på nu har hybridkudde och sen en ren mjuk dunkudde. Eloge till det.

Vet inte om jag köper skoresonemanget men du kanske har rätt. Jag har också breda fötter och måste gå upp i storlek men inte så jag håller på och tappar skorna. En del har galet stora skor.

En annan sak är att så många är kobenta, särskilt tjejer. Undrar om det är ett mode eller om de är födda så. Tänker att det ska se lite gulligt ut och stämmer in i deras gulligatjejertrejen Jag skulle ha varit född i Japan. Nu har jag tränat bort kobentheten men som liten hade jag verkligen passat in.

En annan sak är att så många är kobenta, särskilt tjejer. Undrar om det är ett mode eller om de är födda så. Tänker att det ska se lite gulligt ut och stämmer in i deras gulligatjejertrejen Jag skulle ha varit född i Japan. Nu har jag tränat bort kobentheten men som liten hade jag verkligen passat in.
Kobenta (vi kallar X脚 i Japan) är också vanligt hos japanska kvinnor. Dock O脚 är ännu vanligare.

X脚
body_ashi3_xkyaku.png

(Foto: いらすとや, Public domain)

O脚
s400

(Foto: いらすとや, Public domain)

Toppen