Senaste nytt

Only in Japan

joakgarp

Medlem
Någon mer som ska till Japan i sommar? Vi (blir tredje resan i år) har alltid åkt tredje-fjärde veckan i augusti och stannat 3-4 veckor men tyckt att vädret har varit lite så-så, lite för mycket svensk sommar men lägg till 3-4 grader. Vi tänkte istället åka när Japan är som varmast sista veckan i juli och stanna i fyra veckor. Lite sökningar på Google gav mig svar att väldigt många avrådde från att åka just då pga för varmt.. någon som har varit i Japan under juli?
Finnair flyger nu även till Fukuoka så borde bli bra lockpriser när rean startar i april-maj, hoppas jag på iaf.

Beroende på vart vi åker så siktar vi nog in oss på Tokyo (som vanligt), Yokohama, en dagstur till Nagano ochupp till Sendai i några dagar och kikar in på rävfarmen. Efter det till Okinawa.
 

Dr. Miles

Expert
Någon mer som ska till Japan i sommar? Vi (blir tredje resan i år) har alltid åkt tredje-fjärde veckan i augusti och stannat 3-4 veckor men tyckt att vädret har varit lite så-så, lite för mycket svensk sommar men lägg till 3-4 grader. Vi tänkte istället åka när Japan är som varmast sista veckan i juli och stanna i fyra veckor. Lite sökningar på Google gav mig svar att väldigt många avrådde från att åka just då pga för varmt.. någon som har varit i Japan under juli?
Finnair flyger nu även till Fukuoka så borde bli bra lockpriser när rean startar i april-maj, hoppas jag på iaf.
Det är FÖR VÄRMT i slutet av juli och har man otur sträcker regnsäsongen till slutet av juli.
Japanska regnsäsongen är inte som i Sydostasien, det kan regna hela dagen och hela veckan. :eek:
 

joakgarp

Medlem
Det är FÖR VÄRMT i slutet av juli och har man otur sträcker regnsäsongen till slutet av juli.
Japanska regnsäsongen är inte som i Sydostasien, det kan regna hela dagen och hela veckan. :eek:

Haha oj då! Deras intensiva regn har vi fått känna på ett par gånger. Små irriterande miljontals droppar blandat med hög temperatur i luften. Kanske ska hålla mig borta från juli ändå ;-)
 
Någon mer som ska till Japan i sommar? Vi (blir tredje resan i år) har alltid åkt tredje-fjärde veckan i augusti och stannat 3-4 veckor men tyckt att vädret har varit lite så-så, lite för mycket svensk sommar men lägg till 3-4 grader. Vi tänkte istället åka när Japan är som varmast sista veckan i juli och stanna i fyra veckor. Lite sökningar på Google gav mig svar att väldigt många avrådde från att åka just då pga för varmt.. någon som har varit i Japan under juli?
Finnair flyger nu även till Fukuoka så borde bli bra lockpriser när rean startar i april-maj, hoppas jag på iaf.

Beroende på vart vi åker så siktar vi nog in oss på Tokyo (som vanligt), Yokohama, en dagstur till Nagano ochupp till Sendai i några dagar och kikar in på rävfarmen. Efter det till Okinawa.
Har varit i Tokyo de två senaste åren just i juli. 2014 var det helt ok. Visst var det varmt men inte olidligt. 2015 var det grymt varmt. Svettades igenom alls klädesplagg och fick även ta till ofoget shorts i stan. Åker man och bara vill ta det lugnt funkar det bra, men man vill inte göra många knop.
 

Dr. Miles

Expert
Google har startat en ny projekt som heter "Made in Japan".
Den visar olika traditionella hantverk och förklarar historisk bakgrund, hur hantverkarna arbetar osv.

Made in Japan - Google Cultural Institute

Goolge skrev:
Explore Japan's craftsmanship.

A showcase of Japanese crafts from Aomori to Kyushu, and the untold stories behind them. Be inspired by the rich history and craftsmanship of this incredible country.
 

srg

Medlem
Helt OT men relaterat till Sweden Hills.. för några år sedan så råkade jag på deras Wikipedia-sida av en slump, hade aldrig hört talas om det tidigare. Senare samma vecka skulle jag och min flickvän ut för att träffa en gammal kompis till henne, från dalarna, som bott i Japan en längre tid, han var i Sverige med en grupp ifrån sitt jobb.

När vi träffar honom visar det sig att han jobbar på ett företag som gör många av husen till Sweden Hills (och exporterar svenska hus till Japan i övrigt).. dom fabrikeras i Dalarna och skeppas till Japan för ihopsättning, han var här i egenskap av guide till sina japanska kollegor som var och besökte fabriken samt hade något liknande "Insupa svensk arkitektur" på schemat.

Liten värld :)
 
Toppen