Senaste nytt

Ombokningar av Plus / S inom norden

mha

Medlem
När jag reser inom de nordiska länderna bokar jag ofta SAS Plus (S) då priset om man är ute i god tid ofta handlar om några hundralappars påslag.

Betalar man däremot enligt mig hutlöst mycket pengar kan man boka C-biljetter som inom norden då verkar kallas för Full Flex. Full flex får man ju byta och dona precis som man vill. (Sidofråga; har man även access till guldloungen med en bokningsklass C inom norden?).

SAS Plus vill de däremot ha mellanskillnad för att byta avgång på, vilket då såklart på avgångsdagen kostar näst intill priset av en vad en full flex ligger på. Inga sista-minuten-priser på flygbolag icke ;) Både på incheckningsmaskinen, i servicedisken vid incheckning och i loungen får man ett prisförslag ofta rätt höga summor om man frågar om man får komma med ett tidigare flyg.

En gång i CPH fick jag en lapp med summan "2710 SEK" skriven på sig och sedan sträckt till mig upp- och ner-vänd så jag kunde vända upp och läsa. Nästan som man skämdes över att presentera det. Detta för att spara i krokarna 1-2h reseväg.

Knatar man däremot ner till gaten på en tidigare avgång och frågar gatepersonalen så har jag 100% av alla gånger (4-5 flygningar per år) fått komma med det tidigare flyget utan någon kostnad. De frågar om man har incheckat bagage (vilket jag misstänker diskvalificerar en för byte i gaten), men sen är det bara att rulla.

Finns det någon officiell policy kring detta?

I mitt sinne borde det nästan alltid vara bättre att få med en passagerare på en tidigare flight där man ändå inte sannolikt kommer hinna sälja säten och därmed öka sannolikheten att sälja sätet på nästa flight? Därav känns servicedeskpersonalens svar lite konstigt.

Samtidigt säljer de ju just en full flex-biljett för att göra detta utan frågor.

Är det helt enkelt så att gatepersonalen inte måste följa policyn lika strikt och kan göra en bedömning om den känner för att göra denna tjänst när och hur man ställer frågan?

När jag reser inom de nordiska länderna bokar jag ofta SAS Plus (S) då priset om man är ute i god tid ofta handlar om några hundralappars påslag.

Betalar man däremot enligt mig hutlöst mycket pengar kan man boka C-biljetter som inom norden då verkar kallas för Full Flex. Full flex får man ju byta och dona precis som man vill. (Sidofråga; har man även access till guldloungen med en bokningsklass C inom norden?).

SAS Plus vill de däremot ha mellanskillnad för att byta avgång på, vilket då såklart på avgångsdagen kostar näst intill priset av en vad en full flex ligger på. Inga sista-minuten-priser på flygbolag icke ;) Både på incheckningsmaskinen, i servicedisken vid incheckning och i loungen får man ett prisförslag ofta rätt höga summor om man frågar om man får komma med ett tidigare flyg.

En gång i CPH fick jag en lapp med summan "2710 SEK" skriven på sig och sedan sträckt till mig upp- och ner-vänd så jag kunde vända upp och läsa. Nästan som man skämdes över att presentera det. Detta för att spara i krokarna 1-2h reseväg.

Knatar man däremot ner till gaten på en tidigare avgång och frågar gatepersonalen så har jag 100% av alla gånger (4-5 flygningar per år) fått komma med det tidigare flyget utan någon kostnad. De frågar om man har incheckat bagage (vilket jag misstänker diskvalificerar en för byte i gaten), men sen är det bara att rulla.

Finns det någon officiell policy kring detta?

I mitt sinne borde det nästan alltid vara bättre att få med en passagerare på en tidigare flight där man ändå inte sannolikt kommer hinna sälja säten och därmed öka sannolikheten att sälja sätet på nästa flight? Därav känns servicedeskpersonalens svar lite konstigt.

Samtidigt säljer de ju just en full flex-biljett för att göra detta utan frågor.

Är det helt enkelt så att gatepersonalen inte måste följa policyn lika strikt och kan göra en bedömning om den känner för att göra denna tjänst när och hur man ställer frågan?

Jag flyger mest inrikes och har någon gång frågat vid infodisken om byte till tidigare plan och fått svaret att jo det går men det kostar xxx kr gå istället till gaten så löser dom det där utan kostnad för dig. Så det verkar vara något annat som är orsaken till kostnad. Jag vet dock inte vad?
Har aldrig heller blivit nekad byte av flyg vid gate och har nog gjort det vid ca 10 flygningar.

Nej, kräver guldkort inom Star Alliance.

Inte sett det i skrift men det ska vara en förmån exklusivt för EB Pandion. Jag har dock som simpel EBD haft god lycka likt du med att byta till tidigare avgång i gaten (alltid utan incheckat bagage)

Tror inte det har med status göra, jag är bara EBG.

Så länge man har plus så kan man få göra standby i gaten men normalt får man vänta till ganska precis före. Förut gick det även med go när man var ebg men det är mycket ovanligt nu, även med status.

Vid incheck eller i loungen får du en helt ny biljett utställd i den klass som finns ledig - så får du betala. Det händer ibland att man som ebd får det ändå, men det är undantagen.

Med plus fullflex kan man ändra i appen när man sitter i taxin ut tex om man har bråttom, det har sina fördelar men kostar därefter. En av fördelarna med travelpass.

Detta gällande inrikes och Skandinavien. Vet inte om de kör liknande principer på Europa.

Kan tänka mig att det även handlar om två olika it-system. Gör du bytet innan du har checkat in måste biljetten bokas om i bokningssystemet och då får man betala mellanskillnaden till tillgänglig bokningsklass. Många tjänstresenärer som blivit klara tidigare gör säkert detta utan att tänka på kostnaden då företaget betalar och det tjänar Sas bra med pengar på (går att göra även i Go mot ytterligare avgift på 600 kr)

Gör du det vid gate flyttar bara incheckningspersonalen över dig till en annan avgång i incheckningssystemet och då behöver ingen ändring göras i bokningssystemet.

Nej. Om SAS vill fortsätta sälja fullt flexibla biljetter är det ju inte särskilt begåvat att låta personer inom kundtjänst eller vid servicedesk boka om kostnadsfritt. Det förefaller en aning ologiskt. Att det sedan oftast - vilket dock inte är någon garanti - fungerar att boka om vid gate är något helt annat i min bok.

Med plus fullflex kan man ändra i appen när man sitter i taxin ut tex om man har bråttom, det har sina fördelar men kostar därefter. En av fördelarna med travelpass.
Precis så. Du kommer alltid med.

Har utnyttjat detta flera gånger inrikes och i Norden (funkar säkert i Europa också, men har ej testat). Fordrar att du reser utan incheckat bagage;

-Aldrig några problem alls att ändra vid gate. Måste så klart finnas plats. Har gällt oavsett bokningsklass i Plus

-Går att ändra avgång i app/incheckningsautomat till samma bokningsklass inom Plus. Går det inte får du ”wait list”. Varje gång jag fått väntlista har jag ändå kommit med planet, men har inte alltid bekräftats direkt

Inte sett det i skrift men det ska vara en förmån exklusivt för EB Pandion. Jag har dock som simpel EBD haft god lycka likt du med att byta till tidigare avgång i gaten (alltid utan incheckat bagage)

Jag har gjort det redan på tiden när jag var EBS. Däremot har jag sett folk med guldkort som blivit nekade byte med en SAS Go-biljett i gaten.

-Går att ändra avgång i app/incheckningsautomat till samma bokningsklass inom Plus. Går det inte får du ”wait list”. Varje gång jag fått väntlista har jag ändå kommit med planet, men har inte alltid bekräftats direkt

Hur fungerar det där? När jag har begärt att ändra avgång på incheckningsautomaten har jag alltid (senast dock testat för drygt år sedan) fått ett prisförslag för bytet. Detta kanske krasst innebär att samma bokningsklass inte fanns kvar inom Plus på flyget? Om det finns; sätts man då på en waiting list utan extra kostnad?

Bra att veta för de gånger man har bagage och vill byta. Eller diskvalificerar incheckat bagage även detta?

Toppen