mha
Medlem
När jag reser inom de nordiska länderna bokar jag ofta SAS Plus (S) då priset om man är ute i god tid ofta handlar om några hundralappars påslag.
Betalar man däremot enligt mig hutlöst mycket pengar kan man boka C-biljetter som inom norden då verkar kallas för Full Flex. Full flex får man ju byta och dona precis som man vill. (Sidofråga; har man även access till guldloungen med en bokningsklass C inom norden?).
SAS Plus vill de däremot ha mellanskillnad för att byta avgång på, vilket då såklart på avgångsdagen kostar näst intill priset av en vad en full flex ligger på. Inga sista-minuten-priser på flygbolag icke
Både på incheckningsmaskinen, i servicedisken vid incheckning och i loungen får man ett prisförslag ofta rätt höga summor om man frågar om man får komma med ett tidigare flyg.
En gång i CPH fick jag en lapp med summan "2710 SEK" skriven på sig och sedan sträckt till mig upp- och ner-vänd så jag kunde vända upp och läsa. Nästan som man skämdes över att presentera det. Detta för att spara i krokarna 1-2h reseväg.
Knatar man däremot ner till gaten på en tidigare avgång och frågar gatepersonalen så har jag 100% av alla gånger (4-5 flygningar per år) fått komma med det tidigare flyget utan någon kostnad. De frågar om man har incheckat bagage (vilket jag misstänker diskvalificerar en för byte i gaten), men sen är det bara att rulla.
Finns det någon officiell policy kring detta?
I mitt sinne borde det nästan alltid vara bättre att få med en passagerare på en tidigare flight där man ändå inte sannolikt kommer hinna sälja säten och därmed öka sannolikheten att sälja sätet på nästa flight? Därav känns servicedeskpersonalens svar lite konstigt.
Samtidigt säljer de ju just en full flex-biljett för att göra detta utan frågor.
Är det helt enkelt så att gatepersonalen inte måste följa policyn lika strikt och kan göra en bedömning om den känner för att göra denna tjänst när och hur man ställer frågan?
Betalar man däremot enligt mig hutlöst mycket pengar kan man boka C-biljetter som inom norden då verkar kallas för Full Flex. Full flex får man ju byta och dona precis som man vill. (Sidofråga; har man även access till guldloungen med en bokningsklass C inom norden?).
SAS Plus vill de däremot ha mellanskillnad för att byta avgång på, vilket då såklart på avgångsdagen kostar näst intill priset av en vad en full flex ligger på. Inga sista-minuten-priser på flygbolag icke
En gång i CPH fick jag en lapp med summan "2710 SEK" skriven på sig och sedan sträckt till mig upp- och ner-vänd så jag kunde vända upp och läsa. Nästan som man skämdes över att presentera det. Detta för att spara i krokarna 1-2h reseväg.
Knatar man däremot ner till gaten på en tidigare avgång och frågar gatepersonalen så har jag 100% av alla gånger (4-5 flygningar per år) fått komma med det tidigare flyget utan någon kostnad. De frågar om man har incheckat bagage (vilket jag misstänker diskvalificerar en för byte i gaten), men sen är det bara att rulla.
Finns det någon officiell policy kring detta?
I mitt sinne borde det nästan alltid vara bättre att få med en passagerare på en tidigare flight där man ändå inte sannolikt kommer hinna sälja säten och därmed öka sannolikheten att sälja sätet på nästa flight? Därav känns servicedeskpersonalens svar lite konstigt.
Samtidigt säljer de ju just en full flex-biljett för att göra detta utan frågor.
Är det helt enkelt så att gatepersonalen inte måste följa policyn lika strikt och kan göra en bedömning om den känner för att göra denna tjänst när och hur man ställer frågan?