Senaste nytt

Ombokningar av Plus / S inom norden

I mitt sinne borde det nästan alltid vara bättre att få med en passagerare på en tidigare flight där man ändå inte sannolikt kommer hinna sälja säten och därmed öka sannolikheten att sälja sätet på nästa flight? Därav känns servicedeskpersonalens svar lite konstigt.
Som @Agö skriver så försvinner i så fall vitsen med att köpa "full flex" biljetter.
Är ens egen flight överbokad flyttar de ju gärna på en till en tidigare flight.
Vill man ha flexibiliteten att kunna byta flight så får man köpa en sådan biljett, och där tjänar SAS bra med pengar. Eller så får man hoppas på att det går att byta i gaten, vilket det oftast gör med plus biljett (dock inte med go).

Hur fungerar det där? När jag har begärt att ändra avgång på incheckningsautomaten har jag alltid (senast dock testat för drygt år sedan) fått ett prisförslag för bytet. Detta kanske krasst innebär att samma bokningsklass inte fanns kvar inom Plus på flyget? Om det finns; sätts man då på en waiting list utan extra kostnad?
Bra att veta för de gånger man har bagage och vill byta. Eller diskvalificerar incheckat bagage även detta?
Prisförslag har hag aldrig fått. Ibland har jag fått blankt nej (som när jag testade igår), eller ibland som jag beskrev tidigare.
Som jag förstått det är varken väntlista eller ändrad avgång vid gate möjlig med incheckat bagage, varför du kanske diskvalificerats p.g.a. det.

Jag önskar de kunde strama åt de här avgångsbytena lite grann. Åtskilliga gånger struntar gaten i seatblock med mera och seatar folk hejvilt vilket gör att ens resa blir rätt så obekväm.

Funderar på att göra en bokning i SAS Plus med transfer över natten på Arlanda (ankomst kl 21, avgång kl 8 dagen efter).

Om jag skulle lyckas hinna med en tidigare flight till Arlanda kan jag istället hinna med en anslutande flight samma kväll.

Vet någon om möjligheten med "överflyttning" till tidigare avgång med SAS Plus även gäller om man är bokad och incheckade på en flight dagen efter? Jag tänker att alla avgångar inom 24 h som det går att checka in på borde finnas i incheckningssystemet och därmed borde göra det möjligt att flytta över resenärer till andra avgångar?

Funderar på att göra en bokning i SAS Plus med transfer över natten på Arlanda (ankomst kl 21, avgång kl 8 dagen efter).

Om jag skulle lyckas hinna med en tidigare flight till Arlanda kan jag istället hinna med en anslutande flight samma kväll.

Vet någon om möjligheten med "överflyttning" till tidigare avgång med SAS Plus även gäller om man är bokad och incheckade på en flight dagen efter? Jag tänker att alla avgångar inom 24 h som det går att checka in på borde finnas i incheckningssystemet och därmed borde göra det möjligt att flytta över resenärer till andra avgångar?
Möjlighet finns, men inget man har rätt till. Har du incheckat bagage är det dock bara glömma.
Är man EBD och reser i plus brukar man få åka med tidigare flighter om det finns plats och man bara har handbagage. Om du nu ska försöka få åka med två tidigare flighter (till och från ARN) så blir det ju än mer chansartat, de kanske godkänner det påbörjat första flighten men inte andra.
Vill du vara säker på att kunna göra detta är det full flex som gäller, eller köpa biljetter till you båda alternativen.

Provade att med SAS plus i klass A åka med en tidigare flight idag inrikes, men blev då nekad med motiveringen att det måste vara klass "C, C" på boarding-kortet (vet ej vad dubbla c betyder?).

Jag har för mig att tidigare fick man klass C på boarding-kortet oavsett vilken biljettklass i plus man bokat, men detta kanske är ändrat nu, vilket gör att det endast funkar om man bokat biljett i klass c att åka med tidigare avgång utan ombokning av biljett?

Jag förstår att SAS gör så, då det möjliggör att tjäna pengar på ombokning. För min del skulle ombokning från klass A på avresedagen innebära +2000 kr, vilket det inte skulle vara värt för att komma hem två timmar tidigare i detta fall :)

Provade att med SAS plus i klass A åka med en tidigare flight idag inrikes, men blev då nekad med motiveringen att det måste vara klass "C, C" på boarding-kortet (vet ej vad dubbla c betyder?).

Jag har för mig att tidigare fick man klass C på boarding-kortet oavsett vilken biljettklass i plus man bokat, men detta kanske är ändrat nu, vilket gör att det endast funkar om man bokat biljett i klass c att åka med tidigare avgång utan ombokning av biljett?

Jag förstår att SAS gör så, då det möjliggör att tjäna pengar på ombokning. För min del skulle ombokning från klass A på avresedagen innebära +2000 kr, vilket det inte skulle vara värt för att komma hem två timmar tidigare i detta fall :)
Det andra C står för bokningsklass, dvs högsta bokningsklass i plus.

Dubbla C är kabinklass C och bokningsklass C

Cc betyder både kabin plus och bokning full flex. Det är den dyraste biljetten som finns - därmed är allt du kan byta till på samma sträcka samma pris eller billigare.

Det har åtminstone tidigare funkar med lägre plus klassar så länge man gör det i gaten på standby. Däremot går det inte i förväg utan att betala mellanskillnaden. Det few får inte om det var i gaten du försökte?

Det var i gaten standby som jag försökte och där har det innan pandemin funkat för mig också tidigare med SAS plus klass A, men kanske har blivit ändrade rutiner eller om jag bara hade otur, men på boarding-kortet i sas-appen står inget om "c,c" endast SAS plus class A och Group A.

Toppen