Mitt första inlägg! Har dock följt forumet ett tag och reste i helgen med familjen i business till Hong Kong på amex 2-4-1 och en separat poängresa för två barn.
Upplägget var SAS ut fredag 27 och hem tisdag 31 maj. Som denna tråd avslöjar så blev fredagens SAS-flight inställd, vilket meddelades med mail sent på torsdag kväll. Vi blev ombokade till SAS plus med avgång kl 14.35 med fem timmar i Frankfurt och sedan vidare till Hong Kong i business kl. 22.10. Detta inbokat med awardflighter (X-klass/I-klass) på båda leggarna.
Efter lite tips från en kollega och flera telefonsamtal både till SAS Sverige och till Tallin så var målet att boka om via Munchen kl. 18.30 och vidare därifrån kl 22.20. På så sätt P-klass och eurobonuspoäng. Detta gick inte via telefon, dock tog jag en diskussion på Arlanda där jag yrkande på EU 261-2004 och att flygbolaget skall göra allt för en så likvärdig resa som möjligt. Detta lyckades, och vi fick åka business (P-klass) ARN-MUC-HKG med Lufthansa A320/A340-600. Bra jobbat SAS-personalen på Arlanda!
Efter ca timmen i loungen i Munchen blev det en mycket trevlig resa med Lufthansa mot Hong Kong med bra service och fin mat.
Hemresan med SAS blev också en positiv upplevelse. Vi åt frukost i Thai-loungen vilket fungerade utmärkt. Hemresan var med dansk besättning, vilka gjorde sitt jobb, men vi saknade den där extra servicen som vi hela tiden fick på Lufthansa.
Jämför man Lufthansas och SAS business så var vi överens om att Lufthansa var strået vassare. Maten och drycken var likvärdigt positiv, Lufthansa hade något mer aktiv och serviceinriktad personal och en bättre stol med mer fri yta runtom. SAS fördelar är en helt ny kabin, dock är det mindre plats runtom stolarna och svårare att prata med sitt resesällskap. Touch-skärmen hos SAS och utbudet där tyckte vi var bättre än hos Lufthansa.
På det hela en riktigt trevlig resa där vi fick uppleva både Lufthansa och SAS business. När mailet om SAS inställda flight kom så blev vi först lite fundersamma och irriterade, men det löste sig ju bra då vi får lär få ca 13.000 eurobonuspoäng per person pga. ombokning, 2400 euro då vi ankom nio timmar sent och att vi fick prova på två olika businessprodukter. (Reklamationerna är dock inte bekräftade, men vi räknar med att det blir så...)
Lufthansa:
SAS: