Senaste nytt

Ombokad, now what?

Da var jeg fremme i Macau, har ikke prøvd nye SAS Plus enda, men synes LHs seter var vesentlig bedre enn de gamle hos Sas iallefall.

Ellers var det ca 20 personer i premiumkabinen og de annonserte mulighet for oppgradering for €349
Skjønner ikke hvorfor Sas var så vanskelig med enkelte.
 
Om någon är intresserad är vi nu i Hong Kong.

På Arlanda gick jag till SAS biljettdisk (som väl även är biljettdisk för Lufthansa?) och frågade om vi kunde uppgradera benet München-Hong Kong till business (från premium economy). Enligt expertflyer såldes fortarande åtta platser i business. Tvärnej, "biljettklassen tillåter inte uppgradering". Frågade även om hon kunde fixa in oss i loungen eftersom benet till München i ekonomi intel längre gav oss loungeaccess. Det gick smidigt.

Väl i München frågade vi direkt i första service desk om uppgradering. Inga problem, men nu fanns det bara fyra platser kvar så vi kunde inte sitta bredvid varandra. Gaten försökte ropa ut efter en potentiellt flyttbar ensamåkare i business, men hon dök aldrig upp så det slutade med att vi satt i premium economy.

Jag måste säga att precis alla vi kom i kontakt med under denna resa var extremt trevliga, proffsiga och roliga. Killen i bag drop på Arlanda, kvinnorna i loungen, tjejerna i service desken i München samt personalen i gaten. Undantaget är väl "biljettklassen tillåter inte uppgradering".

Nu är det bara se fram emot EU261, eventuellt dubbla poäng samt första klass med Cathay till Haneda om några dagar. 1A + 1K kirrat.
 
Gällande telefonnummer, status och tider är jag lite förvånat att inte flera använder den s.k. "Follow the sun policy". Med BA ringer jag beroende av tidpunkt:
1. Bremen
2. UK
3. USA

Jag har ibland ringt SAS i USA för att få hjälp.

Så mitt tips är att ha ett antal nummer för de bolag du vill åka med sparade
 
Väl i München frågade vi direkt i första service desk om uppgradering. Inga problem, men nu fanns det bara fyra platser kvar så vi kunde inte sitta bredvid varandra. Gaten försökte ropa ut efter en potentiellt flyttbar ensamåkare i business, men hon dök aldrig upp så det slutade med att vi satt i premium economy.

Förstår inte riktigt, valde ni bort business för att ni inte fick sitta bredvid varandra?
 
Mitt första inlägg! Har dock följt forumet ett tag och reste i helgen med familjen i business till Hong Kong på amex 2-4-1 och en separat poängresa för två barn.
Upplägget var SAS ut fredag 27 och hem tisdag 31 maj. Som denna tråd avslöjar så blev fredagens SAS-flight inställd, vilket meddelades med mail sent på torsdag kväll. Vi blev ombokade till SAS plus med avgång kl 14.35 med fem timmar i Frankfurt och sedan vidare till Hong Kong i business kl. 22.10. Detta inbokat med awardflighter (X-klass/I-klass) på båda leggarna.

Efter lite tips från en kollega och flera telefonsamtal både till SAS Sverige och till Tallin så var målet att boka om via Munchen kl. 18.30 och vidare därifrån kl 22.20. På så sätt P-klass och eurobonuspoäng. Detta gick inte via telefon, dock tog jag en diskussion på Arlanda där jag yrkande på EU 261-2004 och att flygbolaget skall göra allt för en så likvärdig resa som möjligt. Detta lyckades, och vi fick åka business (P-klass) ARN-MUC-HKG med Lufthansa A320/A340-600. Bra jobbat SAS-personalen på Arlanda!

Efter ca timmen i loungen i Munchen blev det en mycket trevlig resa med Lufthansa mot Hong Kong med bra service och fin mat.

Hemresan med SAS blev också en positiv upplevelse. Vi åt frukost i Thai-loungen vilket fungerade utmärkt. Hemresan var med dansk besättning, vilka gjorde sitt jobb, men vi saknade den där extra servicen som vi hela tiden fick på Lufthansa.
Jämför man Lufthansas och SAS business så var vi överens om att Lufthansa var strået vassare. Maten och drycken var likvärdigt positiv, Lufthansa hade något mer aktiv och serviceinriktad personal och en bättre stol med mer fri yta runtom. SAS fördelar är en helt ny kabin, dock är det mindre plats runtom stolarna och svårare att prata med sitt resesällskap. Touch-skärmen hos SAS och utbudet där tyckte vi var bättre än hos Lufthansa.

På det hela en riktigt trevlig resa där vi fick uppleva både Lufthansa och SAS business. När mailet om SAS inställda flight kom så blev vi först lite fundersamma och irriterade, men det löste sig ju bra då vi får lär få ca 13.000 eurobonuspoäng per person pga. ombokning, 2400 euro då vi ankom nio timmar sent och att vi fick prova på två olika businessprodukter. (Reklamationerna är dock inte bekräftade, men vi räknar med att det blir så...)

Lufthansa:
2016-05-28 07.58.01.jpg

SAS:
DSC_0631.JPG
 
Toppen