Senaste nytt

Ombokad, now what?

NiNE

Medlem
Hur går det för er med era krav enligt EG261 gällande SAS inställda flight 27 maj? Någon som har hört något? Jag skickade in min reklamation 28 maj via SAS hemsida men har inte hört något (det skulle ta ca två veckor), och på grund av pågående strejk antar jag att de har extremt mycket att göra just nu...
 
Last edited:

nollbit

Medlem
Hur går det för er med era krav enligt EG261 gällande SAS inställda flight 27 maj? Någon som har hört något? Jag skickade in min reklamation 28 maj via SAS hemsida men har inte hört något (det skulle ta ca två veckor), och på grund av pågående strejk antar jag att de har extremt mycket att göra just nu...
Har inte hört något. Men det faktum att jag bara är EBS samt pilotstrejk gör att jag inte förväntar mig svar på ett par veckor.
 

Per N

Medlem
Jag fick mail från SAS nu att vi hade fått ersättning för 75% av "faren" för nedgraderingen från Plus till Economy som jag inte riktigt får att stämma med det vi betalat. Är det någon som vet ifall skatterna inte ingår i det dom kallar för "fare"? Det kanske är helt riktigt att bara är enkel väg, alltså den försenade flighten man får ersättning för. Vi tänkte nog fel när vi räknade på hela resan. Beträffande förseningen skulle dom återkomma, eventuellt i morgon.
 

nota bene

Medlem
Jag fick mail från SAS nu att vi hade fått ersättning för 75% av "faren" för nedgraderingen från Plus till Economy som jag inte riktigt får att stämma med det vi betalat. Är det någon som vet ifall skatterna inte ingår i det dom kallar för "fare"? Det kanske är helt riktigt att bara är enkel väg, alltså den försenade flighten man får ersättning för. Vi tänkte nog fel när vi räknade på hela resan. Beträffande förseningen skulle dom återkomma, eventuellt i morgon.
Det gäller biljettpris inkl. skatter etc.

Meningen med lagstiftningen är väl att avskräcka nedgraderingar, men är om jag minns rätt inte helt klarlagt om det gäller hela biljetten eller ej. Jag skulle hävda att så är fallet - du kan ju t.ex. inte räkna ut ett egentligt pris per leg, eftersom det då skulle bli någon dyr one-way fare.

Jag tror att vidare frågeställning bäst tas i EU2004/261-tåden, samt läsning av historiska fall där.
 

NiNE

Medlem
Jag fick svar av SAS igår att de har eskalerat mitt ärende gällande ersättning. Inga mer detaljer än så.
 

NiNE

Medlem
Nu fick jag besked från SAS. Utan något som helst tjafs har de satt över €1200 till mitt konto för mig och min fru. För vårt spädbarn fick vi dock inget (trots att vi betalt 49 kronor i avgifter för henne...) med motiveringen att hon inte hade någon egen sittplats, vilket jag antar är rimligt. Snyggt SAS, tack så mycket för det.
 
Toppen