Senaste nytt

Om/avbokning på SAS hemsida

Kris

Medlem
Låter faktiskt lite suspekt. Jag har aldrig varit med om att man kan ha olika antal legs per pax, när man ligger i samma bokning. Det borde betyda att dom behöver splittra bokning i två och därmed skapa ett nytt PNR. Detta skulle då kunna vara anledningen till att den försvunnit från sidan. Jag hade helt klart varit orolig och ringt in.

Håll oss gärna uppdaterade hur det faktiskt ligger till.
Samma här, inte sett denna möjlighet förr. Ringde just in och fick bekräftat att hela resan är avbokad. Låg inte i någon kö för split och ombokning osv.

Som väntat, men det kommer ju säkert ett case där någon tror att resterande del av resan fortfarande är giltig.

Det utförliga kvittot på avbokning löd:

Dear Traveler,
You have now cancelled your trip.
Booking reference: Xxxxxxx


Visst, kan ju tolkas som att hela resan är avbokad. Skulle också kunna argumentera för att de bekräftar 'den avbokning jag själv triggat via hemsidan' (i detta fall ett leg för en person). Varför finns funktion över huvud taget på hemsidan?

Anyway, case closed i mitt fall. Tänkte jag delar upplevelsen, så behöver ingen annan vara testkanin :)
 
Samma här, inte sett denna möjlighet förr. Ringde just in och fick bekräftat att hela resan är avbokad. Låg inte i någon kö för split och ombokning osv.

Som väntat, men det kommer ju säkert ett case där någon tror att resterande del av resan fortfarande är giltig.

Det utförliga kvittot på avbokning löd:

Dear Traveler,
You have now cancelled your trip.
Booking reference: Xxxxxxx


Visst, kan ju tolkas som att hela resan är avbokad. Skulle också kunna argumentera för att de bekräftar 'den avbokning jag själv triggat via hemsidan' (i detta fall ett leg för en person). Varför finns funktion över huvud taget på hemsidan?

Anyway, case closed i mitt fall. Tänkte jag delar upplevelsen, så behöver ingen annan vara testkanin :)
Jag ser inget alternativ att boka av ett segment, vart hittar du det? Att endast avboka en passagerare hittar jag.

Tack för rapporterna!
 

Kris

Medlem
Valde avbokning/återbetalning för bokningen. Här kan valfri permutation av resenärer och ut/hem-resa väljas. I mitt tidigare exempel valde jag en person och utresa för avbokning/återbetalning.

Screenshot_20220415-213001_Chrome.jpg
 
Valde avbokning/återbetalning för bokningen. Här kan valfri permutation av resenärer och ut/hem-resa väljas. I mitt tidigare exempel valde jag en person och utresa för avbokning/återbetalning.

Visa bifogad bild 128293

Tack!

En gissning är att SAS glömt att informera om att man antagligen endast kan göra det ena eller det andra, dvs:
- avboka alla segment för en eller flera passagerare
ELLER
- avboka ut eller hemresa för alla passagerare.

hur som helst, episkt snesteg med denna funktion, speciellt om dom avbokat hela resan för dig!

Edit: För att förtydliga så handlar det alltså om att man kan avboka ut- eller hemresa, inte specifika segment. Se exempel nedan.

7B6E279A-0AE9-46A0-8EF8-89779C94F64F.jpeg

ps. Denna resa kommer avbokas inom kort om någon är sugen på den. 2 pax, business ut, plus hem :)
 
Last edited:

Kris

Medlem
Tack!

En gissning är att SAS glömt att informera om att man antagligen endast kan göra det ena eller det andra, dvs:
- avboka alla segment för en eller flera passagerare
ELLER
- avboka ut eller hemresa för alla passagerare.

hur som helst, episkt snesteg med denna funktion, speciellt om dom avbokat hela resan för dig!

Edit: För att förtydliga så handlar det alltså om att man kan avboka ut- eller hemresa, inte specifika segment. Se exempel nedan.

Visa bifogad bild 128295

ps. Denna resa kommer avbokas inom kort om någon är sugen på den. 2 pax, business ut, plus hem :)
Yes. Det enklaste (och enda rätta IMO) sättet är ju att göra det villkorsstyrt, så att man helt enkelt inte kan välja en otillåten kombination. Nuvarande implementation skapar ju förvirring och tvivel. Men nu har vi ju fått en liten övning och lärdom med detta case :)
 

pedantic

Medlem
Har fått en tidsändring på en Plus Smart biljett för hösten 2022 och tänkte gå ändra datum då den nya tiden inte passar.

När jag går in på "ändra bokning"-flödet finns det biljetter under våren 2023 med minus priser, till exempel så står det att "-740 kr" för samma flygning men i februari.

Innebär det att jag får tillbaka 740 kr per biljett om jag bokar om till biljetten i februari?
 
Jag försöker boka om en SAS inrikes (online), jag ska bara ändra avgång för hemresan. Allt går bra fram tills jag ska betala. Felet inträffar när skidan skall laddas om, efter att jag var matat in alla kortuppgifter och klickar på betala.

På sas.se får jag vit sida och ”bad request”
upload_2022-9-17_16-24-58.png


På classic.sas.se får jag ”Åtkomst nekad”

upload_2022-9-17_16-22-12.png


Jag har provat olika webbläsare, iOS/enheter samt betalkort.
Någon som känner igen scenariot och har en lösning?
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag försöker boka om en SAS inrikes (online), jag ska bara ändra avgång för hemresan. Allt går bra fram tills jag ska betala. På sas.se får jag vit sida och ”bad request” efter att jag var matat in alla kortuppgifter och klickar på betala.
på classic.sas.se får jag ”Åtkomst nekad” vid samma steg i betalprocessen.

Jag har provat olika webbläsare och iOS/enheter.

Någon som känner igen scenariot och har en lösning?

”bad request” fick jag när jag försökte betala med amex, gick bra med mastercard
 
Toppen