Jag kan bidra med en annan side story. En SAS-resa PEK-CPH. Troligen påbörjades den i HKG eller CAN. Jag minns ej. Hursomhelst, vid gate i PEK frågade jag (EBG) om jag kunde bli uppgraderad till bus (mot EB-poäng). Svaret blev att ett fanns lediga platser (vilket jag redan googlat fram), men att de kunde inte uppgradera eftersom de inte hade mat för fler business resenärer. Jag svarade att jag inte brydde mig om maten, jag ville ha ett bekvämare säte. De ville inte gå med på det. De kunde inte ställa ut en bus-biljett om de inte kunde leverera hela konceptet. (Skiljer sig lite från AF i CPH som jag beskrivit, men det är inte poängen.) En annan parentes: Det här var under tidigare SAS-regler för uppgraderingar, inte att man skall gå in i en hagging process m.m. Reglerna var klara, uppgradering kräver x points. Full stop.
Jag krävde då att de skrev detta på ett papper jag räckte över, för jag tänkte klaga hos SAS. De såg inte glada ut, och det drog ut på tiden. Till slut fick jag ett boardingkort i business (fönsterplats), och mat hade de lyckats fixa fram. Jag fick hela konceptet. Allt frid och fröjd.
Vad handlade det om? Hade de verkligen stressat fram en provider att leverera en måltid extra? Eller var den måltid jag lade beslag på egentligen tänkt för någon i kabin-personalen? Det var inte 5 minuter Last Call som jag tidigare beskrivit om CPH, men inte så vansinnigt mycket längre tid. Kanske 20-30 minuter.
För Intressentens LH story. Maten kanske fanns där från början ...