Senaste nytt

Om Air France nekar ombordstigning, får man eu261 direkt?

Det problemet är inte unikt Air France utan nästan alla Europeiska flygbolag. Har flugit på biljetter bokade i sista minuten otaligt många gånger, ofta dyra biljetter i business full flex. Ibland lyckas personalen skrapa fram en måltid och låta någon annan stackare gå utan, men i de flesta fall blir man utan mat då de inte kan lasta någon catering när inkommande flygplanet är i luften.
Precis, på det sättet är buy on board i economy praktiskt. Ibland får man tjata lite men då får man något att äta därifrån och på Lufthansa gillar jag det bättre än heimat!

Så du är sur på AF som tog emot dig i sista sekund och att deras personal inte personligen sprang iväg och handlade en räkmacka till dig.

Hur tyckte du de skulle lösa situationen? Slänga av alla andra pax så de skulle kunna skicka iväg en personal att hämta macka eftersom de inte får lämna sina stationer under boarding? Eller de kanske skulle skickat piloten som nog inte hade något att göra under last call heller. Eller skulle de försenat flyget och ringt ut cateringbilen?

Och är det rätt uppfattat sen att du blev arg när de gjorde vad de kunde med den mat de hade? De hade kunnat vägra dig åka med istället eftersom de inte hade catering.

Var på sur på SAS, det är de som satte dig i sliten. Inte AF som faktiskt räddade dig.

Strängen handlar ju om AF, så därför skrev jag inte vad jag tycker om SAS i allmänhet, eller vad jag tycker om SAS DK i synnerhet vilket egentligen är en annan fråga. Jag bedömer båda som off-topic.

Jag kan kommentera AF mer i detalj senare, med jämförelser och referenser till utomeuropeiskt flygbolag (ni som läst mina tidigare kommentarer kan säkert redan nu gissa vilket bolag jag kommer referera till). Men jag tänkte låta er prata av er. Fortsätt och prisa AF som gett mig dåligt intryck, så kan jag återkomma lite senare med vad jag tycker skulle vara ett rimligt agerande.

Side story men när Lufthansa uppgraderade mig och partnern sista minuten till business från München till Göteborg så kom dom ombord med extra mat i absolut sista sekund innan dörrarna stängdes. Det tyckte jag var väldigt imponerande.

Jag kan bidra med en annan side story. En SAS-resa PEK-CPH. Troligen påbörjades den i HKG eller CAN. Jag minns ej. Hursomhelst, vid gate i PEK frågade jag (EBG) om jag kunde bli uppgraderad till bus (mot EB-poäng). Svaret blev att ett fanns lediga platser (vilket jag redan googlat fram), men att de kunde inte uppgradera eftersom de inte hade mat för fler business resenärer. Jag svarade att jag inte brydde mig om maten, jag ville ha ett bekvämare säte. De ville inte gå med på det. De kunde inte ställa ut en bus-biljett om de inte kunde leverera hela konceptet. (Skiljer sig lite från AF i CPH som jag beskrivit, men det är inte poängen.) En annan parentes: Det här var under tidigare SAS-regler för uppgraderingar, inte att man skall gå in i en hagging process m.m. Reglerna var klara, uppgradering kräver x points. Full stop.

Jag krävde då att de skrev detta på ett papper jag räckte över, för jag tänkte klaga hos SAS. De såg inte glada ut, och det drog ut på tiden. Till slut fick jag ett boardingkort i business (fönsterplats), och mat hade de lyckats fixa fram. Jag fick hela konceptet. Allt frid och fröjd.

Vad handlade det om? Hade de verkligen stressat fram en provider att leverera en måltid extra? Eller var den måltid jag lade beslag på egentligen tänkt för någon i kabin-personalen? Det var inte 5 minuter Last Call som jag tidigare beskrivit om CPH, men inte så vansinnigt mycket längre tid. Kanske 20-30 minuter.

För Intressentens LH story. Maten kanske fanns där från början ...

Jag kan bidra med en annan side story. En SAS-resa PEK-CPH. Troligen påbörjades den i HKG eller CAN. Jag minns ej. Hursomhelst, vid gate i PEK frågade jag (EBG) om jag kunde bli uppgraderad till bus (mot EB-poäng). Svaret blev att ett fanns lediga platser (vilket jag redan googlat fram), men att de kunde inte uppgradera eftersom de inte hade mat för fler business resenärer. Jag svarade att jag inte brydde mig om maten, jag ville ha ett bekvämare säte. De ville inte gå med på det. De kunde inte ställa ut en bus-biljett om de inte kunde leverera hela konceptet. (Skiljer sig lite från AF i CPH som jag beskrivit, men det är inte poängen.) En annan parentes: Det här var under tidigare SAS-regler för uppgraderingar, inte att man skall gå in i en hagging process m.m. Reglerna var klara, uppgradering kräver x points. Full stop.

Jag krävde då att de skrev detta på ett papper jag räckte över, för jag tänkte klaga hos SAS. De såg inte glada ut, och det drog ut på tiden. Till slut fick jag ett boardingkort i business (fönsterplats), och mat hade de lyckats fixa fram. Jag fick hela konceptet. Allt frid och fröjd.

Vad handlade det om? Hade de verkligen stressat fram en provider att leverera en måltid extra? Eller var den måltid jag lade beslag på egentligen tänkt för någon i kabin-personalen? Det var inte 5 minuter Last Call som jag tidigare beskrivit om CPH, men inte så vansinnigt mycket längre tid. Kanske 20-30 minuter.

För Intressentens LH story. Maten kanske fanns där från början ...

Sannolikt fick du maten någon annan tackat nej till.

Och jag kan mycket väl förstå varför de inte vill uppgradera för sen kommer klagomålet om att man inte fick mat och vill ha kompensation som ett brev på posten.

Side story men när Lufthansa uppgraderade mig och partnern sista minuten till business från München till Göteborg så kom dom ombord med extra mat i absolut sista sekund innan dörrarna stängdes. Det tyckte jag var väldigt imponerande.

Då var maten redan beställd när du blev uppgraderad. Jag har sett gateagenter på Arlanda bli utskällda av ombordpersonalen på LH eftersom de uppgraderat pax de inte hade mat till.

Sannolikt fick du maten någon annan tackat nej till.

Och jag kan mycket väl förstå varför de inte vill uppgradera för sen kommer klagomålet om att man inte fick mat och vill ha kompensation som ett brev på posten.

Då var maten redan beställd när du blev uppgraderad. Jag har sett gateagenter på Arlanda bli utskällda av ombordpersonalen på LH eftersom de uppgraderat pax de inte hade mat till.

Hur visste PEK-personalen att resenärer innan boarding tackat nej till maten? De enda de kunde kommunicerat med var väl kabin-personalen. Jag önskar lite mer utvecklade teorier här.

Sa gate-personalen att maten var fixad eller fick du reda på det ombord?
Jag minns inte. Gissningsvis klev jag ombord nöjd, och fick sedan bättre mat än utlovat.

Jag tror inte jag tjaffsat om maten vid ombordstigningen, det är inte min stil: De gav mig business-seat, vilket jag önskade, och sedan lunkade jag ombord. (Jag är innerst inne en snäll person, och det skall mycket till för att jag blir besvärlig.)

Jag minns inte. Gissningsvis klev jag ombord nöjd, och fick sedan bättre mat än utlovat.

Jag tror inte jag tjaffsat om maten vid ombordstigningen, det är inte min stil: De gav mig business-seat, vilket jag önskade, och sedan lunkade jag ombord. (Jag är innerst inne en snäll person, och det skall mycket till för att jag blir besvärlig.)
Så då är det möjligt att du fick mat som någon annan i C-kabinen tackat nej till, kanske? Är ju en helt rimlig teori som framfördes i mitt tycke.

Hur visste PEK-personalen att resenärer innan boarding tackat nej till maten? De enda de kunde kommunicerat med var väl kabin-personalen. Jag önskar lite mer utvecklade teorier här.

Det är inte rocket science. De lämpade över en rejält jobbig DYKWIA-resenär på kabinpersonalen och sket i vilket eftersom det började krävas papper mm. Någon annan ombord ville inte äta. Du fick denna persons mat.

Toppen