Senaste nytt

Olika utfärdares rapportering till UC om utnyttjad kredit

For a 1-3 year unsecured, non-credit card personal loan based on income for a high credit score individual, an increase in credit card utilization from 0% to 20-35% can mean up to a 2% increase in the annual interest rate on the US side from a lender like Amex. I am curious what it would be on the Swedish side for a similar situation.

Last week, for example, such utilization change in the US could mean missing out on an 8-9% interest rate and be given an 11% rate instead on such loan type.

For a loan with a primary residential home as collateral and depending on the loan type, the change in interest rate would be much less to negligible.

Last edited:
For a 1-3 year unsecured, non-credit card personal loan based on income for a high credit score individual, an increase in credit card utilization from 0% to 20-35% can mean up to a 2% increase in the annual interest rate on the US side from a lender like Amex. I am curious what it would be on the Swedish side for a similar situation.
säkert ungefär samma men den typiska låntagaren i Sverige tar inte personliga lån utan säkerhet. Och det som diskuterats ovan, om jag förstått det korrekt, är bostadslån med bostaden som säkerhet. Här borde UC betyg, utnyttjande etc ha nära nog noll betydelse om man räknar bort betalningsanmärkningar.

Olika kreditgivare använder olika delar av data från UC. Det som ofta kallas betyg är väl egentligen det som heter "Riskprognos"? Det mätetalet anger risken att den omfrågade hamnar i betalningssvårigheter inom 12 månader, och det är väl en ganska värdefull info när man ska ge någon en ny kredit?

En historik av skötta betalningar är inte entydigt det samma som att framtida betalningar går bra. Pröva att ansöka om skilsmässa eller lämna in äktenskapsförord och kolla vad som händer med er riskprognos.
Historik och kreditengagemang är en del. Det finns fler faktorer som vägs in när risken på 12 månaders sikt ska bedömas. Det är data som banker och kreditinstitut inte enkelt har tillgång till och jag är säker på att UC uppgifterna används som komplement till egna bedömningar.

I stället för att gissa när UC uppdaterar ert kreditkortsutnyttjande så kan ni betala 49:- för deras tjänst och se exakt vilket datum senaste uppdateringen skedde.

Senaste för mig var 18e från Amex och 19e från SEB. Uppdateras löpande. Tjänsten visar också lite mer granulär information än Kreddy. Fast det är ju kul att gissa också :)

Pröva att ansöka om skilsmässa eller lämna in äktenskapsförord och kolla vad som händer med er riskprognos.
Ja. Långivare i Sverige överväger civilstånd och äktenskapsförord på grund av hur gemensam egendom finns för att reglera skulder och vad kostnadsbilden innebär för fritt kassaflöde från låntagaren.

Men gör Amex detta i Sverige för Amex kreditkort? De verkar göra saker annorlunda än vad SEB eller Nordea skulle göra med ett bolån.

Amex gör absolut saker annorlunda. Jag har sett personer utan inkomsthistorik från skatteverket beviljas Amex men nekas kort från "storbankerna".

Amex verkar också alltid bevilja vad de bedömer vara max kredit för en person - Amex kan bevilja kredit med 100k samtidigt som storbanken avslår en kreditansökan på 20k. Jag undrar om Amex gör så för att slippa hålla på med ansökningar om höjningar. Eller kanske som ett sätt att begränsa konkurrensen (om det är 100k beviljat från Amex minskar kundens möjlighet att söka kredit från ett konkurrerande kort)

Amex gör absolut saker annorlunda. Jag har sett personer utan inkomsthistorik från skatteverket beviljas Amex men nekas kort från "storbankerna".

Amex verkar också alltid bevilja vad de bedömer vara max kredit för en person - Amex kan bevilja kredit med 100k samtidigt som storbanken avslår en kreditansökan på 20k. Jag undrar om Amex gör så för att slippa hålla på med ansökningar om höjningar. Eller kanske som ett sätt att begränsa konkurrensen (om det är 100k beviljat från Amex minskar kundens möjlighet att söka kredit från ett konkurrerande kort)

Amex verkar köra med kundhistorik.
Jag hade problem med att få vettig kredit på MC, så jag sänkte krediten rejält på AMEX och fick vettigare utrymme på MC, vilket är vettigt på semestern.
Det dåliga med att splitta krediten är att man kan få köra med dubbla kort vid dyrare inköp.

Amex är frikostiga med kredit, men tillfälliga höjningar verkar knepigt idag.

Hur mycket man har och använder sin kredit på olika kort påverkar säkert om en bank är villig att bevilja ett nytt bolån eller inte i någon mån, men jag har svårt att se att det på riktigt påverkar vilken rabatt man får på listräntan för ett befintligt bolån (att någon på banken säger det betyder inte att det är så egentligen).

Min bank (Skandiabanken) är väldigt transparent i sitt rabattsystem för bolån. Belåningsgrad, lånebelopp och huruvida man har tjänstepension hos Skandia är det som påverkar och formeln för vilka rabatter man får genom dessa faktorer är publicerad på deras hemsida, så inget mystiskt förhandlande med någon bankman.

Jag får genom dessa faktorer 1% rabatt på listräntan. Sen om jag skaffar ett nytt kredikort med ytterligare 200 000 kr i kredit saknar helt betydelse för bolånerabbaten.

Kreddy blev uppdaterat.
Har kollat in i appen då och då och kreditbetyget ändrar sig flera gånger under månaden.

Jag hittade lite info idag då appen nyligen är uppdaterad.

IMG_1440.jpeg

Hoppla.

Fick lite oplanerat 3 kreditförfrågningar i december (plus ett tecknat leasing-avtal på en mindre summa - oklart om det påverkat) och rök på mitt sämsta resultat i kreddy (0,4). Som kallas "Mycket bra" men ändå är sämsta percentilen i Sverige...

IMG_20250107_160131.jpeg

Då har jag ändå låg låneskuld, och nyttjar mina kontokrediter till 4%.

Det betyget sved lite, blir nog till att fimpa SAS Amex-kortet som drar upp beviljade krediter rejält. Jag sa upp mitt Strawberry kort i december och den krediten försvann från kreddy för någon dag sedan.

Toppen