Senaste nytt

Olika utfärdares rapportering till UC om utnyttjad kredit

Hur vet du vad som ligger bakom din bolånerabatt? Har nån handläggare explicit sagt att du får en viss ränta pga din rating?
Ja, min personliga bankman antal år sedan i samband med ny omförhandling.. Innan dess hade jag oftast maxade krediter, gillar räntefria lån. Han var minst sagt i chock hur vi kunde göra av med så mycket varje månad hahaha såg ut som en fågelholk och det var pinsam tystnad en stund innan han hämtade kraft. :cool: Därför jag, mest på skoj, började optimera detta.

@ante_77 du har noll koll, se på ditt eget diagram. Finns en orsak betyget rasade från katastrof till bara skräp...

Last edited:
Det görs väl även en inrapportering mitt i månaden?

Vissa banker är tydligen allergiska mot alla typer av krediter. Så ska du förhandla får du nog sätta ner krediten till minimum eller säga upp korten.

Det görs väl även en inrapportering mitt i månaden?

Vissa banker är tydligen allergiska mot alla typer av krediter. Så ska du förhandla får du nog sätta ner krediten till minimum eller säga upp korten.
Min bank såg på månadsslut och varför dra ner på krediter? Vi har fortsatt fantastisk boränta (efter nytt möte med fint betyg långt senare). Ett antal Mkr strax över 1 efter rabatter ;-)

Jag ska inte säga säkert men tror bankerna generellt gillar kunder med välskötta krediter. De ser att du är en pålitlig kund som gör rätt för Dig.

Ja, min personliga bankman antal år sedan i samband med ny omförhandling.. Innan dess hade jag oftast maxade krediter, gillar räntefria lån. Han var minst sagt i chock hur vi kunde göra av med så mycket varje månad hahaha såg ut som en fågelholk och det var pinsam tystnad en stund innan han hämtade kraft. :cool: Därför jag, mest på skoj, började optimera detta.

@ante_77 du har noll koll, se på ditt eget diagram. Finns en orsak betyget rasade från katastrof till bara skräp...

Så det är inte senast rapporterade kreditanvändning som avgör?

Som sagt med lån och ännu högre kreditutnyttjanden så har jag legat på 0,8 och säkert ännu lägre.
Jag har inte märkt av något på banklånen eller förhandlingsproblem.

För egen del anser jag det som fullständig oanvändbar kuriosa.

Tycker man inte om dåliga kreditbetyg så bör man göra sig av med kreditkort.
Tycker man att räntorna är höga så kanske man bör få ner lånet.

Hur varierar ditt lån med kreditscoren?

Med tanke på att jag ligger på 4 komma någonting med 6,0 eller som nu 3,5 i kreditscore så lär jag väl få ner bolånet till 0,75% om jag fimpar mina kort?
Jag gissar att du kan svara på hur det fungerar. Jag har ingen koll som sagt, men det har jag råd med.

Min bank såg på månadsslut och varför dra ner på krediter? Vi har fortsatt fantastisk boränta (efter nytt möte med fint betyg långt senare). Ett antal Mkr strax över 1 efter rabatter ;-)

Jag ska inte säga säkert men tror bankerna generellt gillar kunder med välskötta krediter. De ser att du är en pålitlig kund som gör rätt för Dig.
En pålitlig kund är väl den som alltid betalar sina räkningar, lån och krediter.
De flesta gör nog det

En pålitlig kund är väl den som alltid betalar sina räkningar, lån och krediter.
De flesta gör nog det
Ja precis. Och Sverige är inte USA gällande credit score. Bytte nyligen bank för mina lån och vi förhandlade räntan innan de tog UC (vilket de gjorde sen så klart för att validera informationen jag gav dem).

En av fördelarna med kreditkort är den räntefria perioden korten ger. Jag använde tex. en stor del av min kredit nu i juli och att betala det innan månadsskiftet istället för om en månad för att en temporär siffra hos UC som inte har någon praktisk betydelse kan påverkas känns väldigt onödigt.

Ja precis. Och Sverige är inte USA gällande credit score. Bytte nyligen bank för mina lån och vi förhandlade räntan innan de tog UC (vilket de gjorde sen så klart för att validera informationen jag gav dem).

En av fördelarna med kreditkort är den räntefria perioden korten ger. Jag använde tex. en stor del av min kredit nu i juli och att betala det innan månadsskiftet istället för om en månad för att en temporär siffra hos UC som inte har någon praktisk betydelse kan påverkas känns väldigt onödigt.

Ja, en fin siffra lär inte har någon betydelse på din personliga ekonomi.
Kanske kul kuriosa, men fullständigt oanvändbart i de flesta fall.

@ante_77 Eftersom du motvilligt är intresserad lära helt nytt område i privatekonomi/business kan jag absolut stå till tjänst med kurs till lite rabatterat konsultarvode i sek.

Vi kan köra ett konferensrum på Hilton slussen kanske? Med tanke på Din nivå kanske en heldag med kort frukostuppföljning dagen efter passar? Jag är hemma i stan igen inom kort. Skönt med lite semester i Sverige, men en dag kan avvaras. Jag är klar med undervisande gällande Kreditscore här i tråden för denna gång, var min irritation över Amex denna betalning som tyvärr drog igång den.

Mvh

Yes exactly. And Sweden is not the United States in terms of credit scores. Recently switched banks for my loans and we negotiated the interest rate before they took UC (which they then did of course to validate the information I gave them).
.

Swedish banks are much tighter with consumer lending in particular than US bank lenders.

There are some very substantial differences between the credit worthiness determinations and lending practices in Sweden and those in the US. For example, let's take primary residential mortgage lending. Some of the factors that mortgage lenders in Sweden use to determine lending decisions are ones that I have never experienced in the US for mortgage lending but have observed in the process in Sweden: questions (and decisions) based on family status (such as about number of any kids, pregnancy status, elderly/retired relatives in the same household). There are also many other differences from how the mortgage lender-used scores are built, to what is on credit reports, to how the reports are used by lenders, to what supplemental information lenders ask, which income is or is not considered in lending decisions and so on.

With credit/charge cards, the differences between the markets are even greater. A large part of that is because of the differences in how the credit/charge card-issuers make their money, the larger pool of competitors and the securitization market for receivables. And so US bank card issuers have a different risk tolerance than Swedish bank card issuers.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
@ante_77 Eftersom du motvilligt är intresserad lära helt nytt område i privatekonomi/business kan jag absolut stå till tjänst med kurs till lite rabatterat konsultarvode i sek.

Vi kan köra ett konferensrum på Hilton slussen kanske? Med tanke på Din nivå kanske en heldag med kort frukostuppföljning dagen efter passar? Jag är hemma i stan igen inom kort. Skönt med lite semester i Sverige, men en dag kan avvaras. Jag är klar med undervisande gällande Kreditscore här i tråden för denna gång, var min irritation över Amex denna betalning som tyvärr drog igång den.

Mvh

Om ditt konsultarvode överstiger 500kr så lär jag gå back.
Jag vet inte vad som skulle göra livet bättre med en vacker kreditscore eller vad som skulle göra livet billigare.
Ska man ta fram den som ett partytrick på puben?
Det är ju ingen svårighet att få till en fin kreditscore, men jag ser inte hur det skulle förbättra min ekonomi mer än om man köper mindre så har man mer pengar över.

Jag behöver nog inte din hjälp, så även 500kr är för mycket.

Hur mycket i kronor och ören förlorade du på Amex?

Toppen