Senaste nytt

Olika utfärdares rapportering till UC om utnyttjad kredit

Intressant. Testade logga in i Kreddy och för SAS MC visas den nuvarande utnyttjade krediten (stämmer på kronan) men Amex visar bara drygt hälften av vad jag utnyttjat just nu. Amex kanske inte uppdaterar lika ofta av någon anledning?

Nu verkar inte kreditkorten påverka kreditbetyget alltför mycket utan det är mer en gammal vana att försöka hålla nyttjandegraden låg så om det inte skulle fungera längre så är det väl inte hela världen. Började med det under studietiden då jag hade relativt låg inkomst och det vägde tyngre för kreditbetyget, sedan har vanan suttit kvar. :)

Kreddy är väldigt luddig.
Mitt kreditbetyg är i paritet med en hemlös….nej, troligen sämre än en hemlös, då en hemlös oftast inte har bolån eller kreditkort.
Droppade rejält förra veckan.
Jag skulle ha lust att se hur Kreddy kommer fram till sina resultat.

Intressant. Testade logga in i Kreddy och för SAS MC visas den nuvarande utnyttjade krediten (stämmer på kronan) men Amex visar bara drygt hälften av vad jag utnyttjat just nu. Amex kanske inte uppdaterar lika ofta av någon anledning?

Nu verkar inte kreditkorten påverka kreditbetyget alltför mycket utan det är mer en gammal vana att försöka hålla nyttjandegraden låg så om det inte skulle fungera längre så är det väl inte hela världen. Började med det under studietiden då jag hade relativt låg inkomst och det vägde tyngre för kreditbetyget, sedan har vanan suttit kvar. :)
Amex verkar också rapportera ofta så det kan kanske vara köp som inte är helt bokförda än? Bytte Amex-kort för ett par veckor sedan och krediten för kortet som avslutades försvann från Kreddy nån dag senare.

För kreddy (som är en produkt från UC väl?) tycker jag att kreditbetyget går bra att styra genom att hålla nere nyttjandegraden vid månadsskiftet. Den visar nog kreditsaldo med någon dags fördröjning, men betyget ändras inte dagligen. Det finns såklart andra faktorer, tex förändring i kredit över 12 månader, ändringar i familjeregistret mm påverkar också
Har någon insikt då på att ifall jag har ett sovande kreditkort, med kanske 40k i kreditgräns, är det då bättre eller sämre för mitt kreditbetyg?
Jag får ju högre beviljad kredit, och jämförelsevis lägre utnyttjandegrad, men samtidigt är det ytterligare en beviljad kredit. Och det är nåt som jag tolkat att kan slå mot kreditbetyget att man har.

Så ifall det är så att kreditbetyget allt mer tittar på utnyttjandegraden, så kanske jag bör hålla mitt gratiskort? Men ifall jag får en boost av att gå från 3 till två kreditkort, bör målet vara att istället höja min kreditgräns på de två kvarvarande korten?
Sen är ju mina beviljade kortkrediter bara 10% av min totala kredit, men noterade även att Kreddy inte fattar att vi är två personer på bostadslånet med en 50/50 split utan hela lånet kommer upp på min profil. Men det kan vara en juridisk ansvarsgrej?

Har någon insikt då på att ifall jag har ett sovande kreditkort, med kanske 40k i kreditgräns, är det då bättre eller sämre för mitt kreditbetyg?
Jag får ju högre beviljad kredit, och jämförelsevis lägre utnyttjandegrad, men samtidigt är det ytterligare en beviljad kredit. Och det är nåt som jag tolkat att kan slå mot kreditbetyget att man har.

Så ifall det är så att kreditbetyget allt mer tittar på utnyttjandegraden, så kanske jag bör hålla mitt gratiskort? Men ifall jag får en boost av att gå från 3 till två kreditkort, bör målet vara att istället höja min kreditgräns på de två kvarvarande korten?
Sen är ju mina beviljade kortkrediter bara 10% av min totala kredit, men noterade även att Kreddy inte fattar att vi är två personer på bostadslånet med en 50/50 split utan hela lånet kommer upp på min profil. Men det kan vara en juridisk ansvarsgrej?
Om jag utgår från hur mitt kreditbetyg sett ut över tid är jag av uppfattningen att en ytterligare kredit alltid innebär en försämring av kreditbetyget, oavsett nyttjandegrad. Kanske med vissa undantag vid extremfall, t.ex. flera outnyttjade krediter jämfört med en hög maxad kredit, men det har jag ingen insikt i. En skillnad jämfört med hur jag förstått att det fungerar i vissa andra länder, t.ex. USA, där beviljade men outnyttjade krediter tom kan leda till positiva förändringar i kreditbetyg.

Jag har betalt ett anta kreditskulder med bokföringsdag den 27.e . Samtliga kortutgivare har bokfört betalningarna och saldo på deras nätbankssidor är uppdaterat.
I kreddy har redovisat saldo i dag (28.e) ändrats för SEB kort. Det har inte ändrats för Amex eller Santander, dvs någon uppdatering från de 2 bolagen har inte skett till kreddy (UC) idag.

Jag har betalt ett anta kreditskulder med bokföringsdag den 27.e . Samtliga kortutgivare har bokfört betalningarna och saldo på deras nätbankssidor är uppdaterat.
I kreddy har redovisat saldo i dag (28.e) ändrats för SEB kort. Det har inte ändrats för Amex eller Santander, dvs någon uppdatering från de 2 bolagen har inte skett till kreddy (UC) idag.

Jag tycker inte att Kreddy ger några vettiga resultat.
Vet inte om det beror på att jag inte har någon inkomst i Sverige eller om det är något annat.
Jag har amorterat bort runt 600k på mitt huslån de senaste 12 månaderna och har under 1 mille att pynta av.
Kreditscore 6.0

Tidigare hade bättre kreditscore (0.8), men 600k mer i lån.
Helt stört

Tar med några skärmdumpar på dagens staplar.

IMG_1037.jpeg

IMG_1038.jpeg

IMG_1039.jpeg

Vet inte om det beror på att jag inte har någon inkomst i Sverige eller om det är något annat.
Vågar påstå att det nästan garanterat beror på detta. Om du inte deklarerar inkomst i Sverige men har lån och krediter kommer ditt kreditbetyg bli därefter. Gissar att du hade högre deklarerad inkomst i Sverige åren innan då kreditbetyget var bättre?

Lär väl dock inte innebära något problem i praktiken om utländsk inkomst kan uppvisas vid ansökan om nytt bolån/liknande.

Vågar påstå att det nästan garanterat beror på detta. Om du inte deklarerar inkomst i Sverige men har lån och krediter kommer ditt kreditbetyg bli därefter. Gissar att du hade högre deklarerad inkomst i Sverige åren innan då kreditbetyget var bättre?

Lär väl dock inte innebära något problem i praktiken om utländsk inkomst kan uppvisas vid ansökan om nytt bolån/liknande.
Jag har inte haft inkomst i Sverige sedan hedenhös. Jag har aldrig jobbat i Sverige faktiskt.
Det som är så lustigt är att kreditscoren pendlar kraftigt och jag borde inte vara kreditvärdig alls utan inkomst.
Kanske är det att kortkrediten nu är en större del av min totala kredit och det tycker man inte om i ekvationen.

Brukar försöka betala in den 25e varje månad för att hålla den utnyttjade krediten enl UC så låg som möjligt. Nu var jag dock lite sen denna månad och betalade inte in till Amex och MC förrän nyss, vilket innebär att pengarna inte dras från min bank (Nordea) förrän imorgon (27:e). Någon med erfarenhet kring om det är för sent för att saldot ska hinna nollas innan de rapporterar in till UC?
Uppdaterar hur detta gick ifall att någon funderar på samma sak framöver. Betalade alltså både SAS MC och Amex-fakturan den 27:e för att "nolla" den utnyttjade krediten inför rapportering till kreditinstitut. Utnyttjad kredit på MC hann nollas men Amex visar fortfarande den utnyttjade krediten innan inbetalningen. Verkar alltså som att Amex rapporterar tidigare än SEB (MC).

När jag i vanliga fall betalar antingen den 25:e eller på morgonen den 26:e brukar både Amex och MC hinna "nollas".

I det stora hela så spelar inte detta så stor roll här i Sverige, även om vi börjar mer gå mot hur det fungerar i USA.
Att du har en kreditlimit på 40k borde inte påverka ditt kreditbetyg nämnvärt i det stora hela. Det kan sänka ditt "betyg" i början när du precis fått kreditlinan, men så fort du har lite historik bakom det så spelar det mindre roll. Allt detta med betyg osv är irrelevant.

Däremot så kan det påverka ifall du ska ansöka om bolån t.ex. där banken måste ta hänsyn till inkomst vs. skulder samt KALP (kvar att leva på kalkyl). Kreditlimiter inkluderas till 100% oavsett utnyttjandegraden. Detta för att du tekniskt sett kan nyttja krediten till 100% när som helst. På detta appliceras en referensränta som är väldigt hög för kreditkort - och på så sätt är en minus post i din KALP.

Men har du en stadig ekonomi utan några betalningsanmärkningar och lever ett normalt liv med ett antal kreditkort så bör det inte vara några som helst problem.

Toppen