flygfanten
Medlem
Så kan man tycka att det borde vara men så fungerar det inte i praktiken. Utnyttjandegrad har en betydligt högre vikt än total beviljad limit. Så fungerar inte bara UC utan en majoritet av kreditbyråerna, även utomlands.
Om du däremot vill ta ett större banklån så kan höga beviljade men ej utnyttjade krediter ställa till det då många banker sätter ett likhetstecken mellan beviljad och utnyttjad kredit.
Jag har en I förhållande till min inkomst löjligt hög kredit på Amex. Kände inte till min tidigare nivå, men ångrar nästan att jag bytte då den inte syntes på samma sätt.
Till saken hör dessutom att jag precis flyttat tillbaka efter en längre utlandsvistelse, så min registrerade inkomst i Sverige är noll kronor. Trots det delar Amex ut ett närmast barockt kreditutrymme. Den UC Amex tog när jag bytte till Elite visade noll kronor i taxerad inkomst, men det var tydligen helt irrelevant. Var osäker på om de ens skulle låta mig byta kort med tanke på det. Har en spend på ca 200k/år just nu.
Funderar på att be Amex sänka kreditutrymmet rejält, kanske till en femtedel mot de flera hundratusen de givit mig. Men ni nämner att systemet liknar det i USA mer och mer, och där får man väl högre rating om man har ett stort kreditutrymme med låg nyttjandegrad?
Mina bekanta i USA brukar bli mycket glada så fort de får utökat kreditutrymme - är något man aktivt arbetar för att bygga upp om jag förstått det rätt. Verkar nästan ha större betydelse än deklarerad inkomst. I Sverige ser väl bankerna bara detta som en risk? Ju högre kredit desto sämre chans att få till det där bolånet - eller? I USA tycks uppfattningen vara den motsatta; att det visar att man sköter sin ekonomi/ett sundhetstecken.
Om systemet kommer att efterlikna det i USA vore det alltså korkat av mig att decimera kreditutrymmet om målet är en med tiden högre rating?
Last edited: