Med den i min värld viktiga skillnaden att dessa personer har ansvar för människors säkerhet (och ytterst liv). Jag hoppas att vi inte når den nivån att flygande personal, må det vara CC eller piloter, arbetar på ett sätt som kan ha direkt farliga effekter. Åtminstone det jag gör till vardags ("på jorden") har ingen sådan inverkan. Om det har det diskuterats i andra trådar.
Håller med till 100% säkerheten ska alltid gå i första hand, det gör det i min värld också. Sen kan man ju vända och vrida på det hur mycket man vill. Att flyga SH 3 i dagar och sen dag 4 flyga T/R LPA från ARN med tjänstgöring på ca 13,5h (ca 6h dit, 6 h hem, vändning, check in tid, check ut tid) då du är i aktiv tjänst i stort sett hela resan, är i mina ögon mycket jobbigare än att dag 3 flyga en LH produktion på ca 8-9h med ett möjligt viloschema. Då man är begränsad både innan och efter LH hur mycket man får jobba. (Nu pratar vi CC eftersom piloter inte flyger både LH och SH.)
Säkerheten ska alltid gå i första hand. Oavsett vad man gör. På marken eller i luften, vi ska inte glömma bort att det finns mycket som kan gå fel på marken som äventyrar säkerheten i luften, så vad vi pratar om kan ju även gälla personal på flygplatserna också.
Men förstå mig rätt, jag tycker och tror många flyger för mycket, eller kanske inte för mycket men för långa dagar. Det är det man kanske ska fokusera på. Inte totala veckoarbetstiden (rullande 7 dagar) eller om det är kombination SH/LH. Men eftersom ett avtal finns påskrivet så kan ju arbetsgivaren producera på det sättet.
Men nu är vi väldigt OT här.
Vi kan fortsätta diskutera den olagliga strejken som drogs igång av CAU. Som vissa här på forumet ska handla om att personalen på Cimber inte ska ha samma kollektivavtal. Även om dom blivit lovade att få gå på samma avtal i ca 2 år. SEN vet ingen av oss här hur deras avtal kommer se ut. Jag kan tycka att strejken kanske kom ca 2 år för tidigt.
Och tro vad jag skriver när jag har all respekt i världen för de som jobbar ombord på flygen vi flyger, för att säkerheten ska vara 100%.
Men jag tror vi alla är överens om att tjänstgöringstiden aldrig ska äventyra säkerheten.