Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Man kanske tycker om och vill jobba i luften för man kanske brinner för det....?

Då kanske man borde vara tacksam för det jobb man har och öppna upp ögonen och titta hur kanbinanställda på konkurrerande bolag i norden har det år 2015, istället har många CAU medlemmar vägrat följa den danska arbetsdomstolens beslut och genomfört en olaglig strejk.
Jämfört med hur ärkekonkurrenten Norwegians ledare Kjos behandlar sina flygande anställda i skandinavien har SAS personal fortfarande det bra, även de som kommer flyga på Blue1 och Cimber.

Det är inte bara hårt skrivet, det gränsar till cyniskt. Har du som pilot lagt ned en mille på utbildning och år av träning är det inte bara att skola om sig. I mindre grad, men dock inte försumbart, är det inte enkelt att ändra om från att ha varit kabinpersonal i ett tiotal år. Arbetsmarknaden av idag är inte som en lösgodisbutik där du kan välja fritt (som det var på 70- och 80-talet), den är snarare som en hinderbana med okända faror och osäkert mål.

Jag håller helt med. Det jag syftade på var att om man inte orkar flyga som avtal tillåter. Gnälla på hur man kan bli schedulerad men ändå jobba extra t.ex. Jag har all respekt för de som håller i säkerheten, och är ombord på flygen. Missförstå inte det. Och jag tycker att det går för långt med alla besparingar och extrema slingor man hör de flygande är på. Jag själv skulle inte orka det liv som de flygande lever och jag respekterar dom otroligt mycket.

Då kanske man borde vara tacksam för det jobb man har och öppna upp ögonen och titta hur kanbinanställda på konkurrerande bolag i norden har det år 2015, istället har många CAU medlemmar vägrat följa den danska arbetsdomstolens beslut och genomfört en olaglig strejk.
Jämfört med hur ärkekonkurrenten Norwegians ledare Kjos behandlar sina flygande anställda i skandinavien har SAS personal fortfarande det bra, även de som kommer flyga på Blue1 och Cimber.

Så för att anställda behandlas sämre på andra nordiska bolag bör också detta vara normen för alla? Så varför skulle inte bättre anställningsvillkor istället vara normen för alla bolag eftersom det existerar på marknaden?

Ur mitt perspektiv så handlar sakfrågan om att det är en olaglig strejk som varken facket eller danska arbetsdomstolen godkänt och inte villkoren i de olika avtalen. Jag förstår att många anställda är upprörda men det gäller att hålla huvudet kallt och använda de lagliga medel som är tillåtna. Ser ingen anledning till att inte avskeda eller möjligen ge dessa individer en skriftlig varning.

Ur mitt perspektiv så handlar sakfrågan om att det är en olaglig strejk som varken facket eller danska arbetsdomstolen godkänt och inte villkoren i de olika avtalen. Jag förstår att många anställda är upprörda men det gäller att hålla huvudet kallt och använda de lagliga medel som är tillåtna. Ser ingen anledning till att inte avskeda eller möjligen ge dessa individer en skriftlig varning.

De som startade strejken i fredags och höll på lördagen också är var helt olaglig och där var(och fortfarande är) personer som uppviglar (både mot SAS och kolleger).....dessa skall naturligtvis få sparken.
Däremot den 1 mars har de 147 personerna inget skriftligt avtal längre....dvs CAU är inte part mot Cimber och FPU är bara ansvarig mot de nyanställda och deras avtal. Dessa 147 personer anser jag har rätt till att strejka och endast dessa 147. Så de personer som strejkade på söndagen/måndagen och som inte tillhör dessa 147 bör få en varning eller sparken som du också skriver.
Sedan OM CAU vill sympatistrejka så måste de lägga ett varsel om detta....

Det kanske låter hårt, men då kanske livet som flygande borde vara livet på jorden. Det är ingen som tvingar någon att jobba i varken cabin eller cockpit.
Med den i min värld viktiga skillnaden att dessa personer har ansvar för människors säkerhet (och ytterst liv). Jag hoppas att vi inte når den nivån att flygande personal, må det vara CC eller piloter, arbetar på ett sätt som kan ha direkt farliga effekter. Åtminstone det jag gör till vardags ("på jorden") har ingen sådan inverkan. Om det har det diskuterats i andra trådar.

Med den i min värld viktiga skillnaden att dessa personer har ansvar för människors säkerhet (och ytterst liv). Jag hoppas att vi inte når den nivån att flygande personal, må det vara CC eller piloter, arbetar på ett sätt som kan ha direkt farliga effekter. Åtminstone det jag gör till vardags ("på jorden") har ingen sådan inverkan. Om det har det diskuterats i andra trådar.

Håller med till 100% säkerheten ska alltid gå i första hand, det gör det i min värld också. Sen kan man ju vända och vrida på det hur mycket man vill. Att flyga SH 3 i dagar och sen dag 4 flyga T/R LPA från ARN med tjänstgöring på ca 13,5h (ca 6h dit, 6 h hem, vändning, check in tid, check ut tid) då du är i aktiv tjänst i stort sett hela resan, är i mina ögon mycket jobbigare än att dag 3 flyga en LH produktion på ca 8-9h med ett möjligt viloschema. Då man är begränsad både innan och efter LH hur mycket man får jobba. (Nu pratar vi CC eftersom piloter inte flyger både LH och SH.)

Säkerheten ska alltid gå i första hand. Oavsett vad man gör. På marken eller i luften, vi ska inte glömma bort att det finns mycket som kan gå fel på marken som äventyrar säkerheten i luften, så vad vi pratar om kan ju även gälla personal på flygplatserna också.

Men förstå mig rätt, jag tycker och tror många flyger för mycket, eller kanske inte för mycket men för långa dagar. Det är det man kanske ska fokusera på. Inte totala veckoarbetstiden (rullande 7 dagar) eller om det är kombination SH/LH. Men eftersom ett avtal finns påskrivet så kan ju arbetsgivaren producera på det sättet.

Men nu är vi väldigt OT här.

Vi kan fortsätta diskutera den olagliga strejken som drogs igång av CAU. Som vissa här på forumet ska handla om att personalen på Cimber inte ska ha samma kollektivavtal. Även om dom blivit lovade att få gå på samma avtal i ca 2 år. SEN vet ingen av oss här hur deras avtal kommer se ut. Jag kan tycka att strejken kanske kom ca 2 år för tidigt.

Och tro vad jag skriver när jag har all respekt i världen för de som jobbar ombord på flygen vi flyger, för att säkerheten ska vara 100%.

Men jag tror vi alla är överens om att tjänstgöringstiden aldrig ska äventyra säkerheten.

Hej! Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här inlägget. Men gör ett försök här.

Om Svensk pilotförening går ut i sympatistrejk imorgon.(Med anledning av Norwegian) Hur gör SAS då med sina kunder? Bokar de om dem till andra bolag? Eller bokar de av en och man får pengarna tillbaka? Om man blir ombokad med andra bolag eller väldigt försenad med SAS kan man få EU261 ersättning då? Samt om någon har några tips på vilka försäkringar man kan teckna som skyddar en mot strejker.

Toppen