Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Här på länken nedan ser ni skillnaden med CAU avtalet med SAS i Danmark och Cimbers gällande fackliga avtal.
CAU-antalet ger bla 6 veckors betald semester per år vilket måste anses vara mycket generöst. Dessa människor jobbar skift och inte 5 dagars atbetsveckor så i praktiken innebär det nog minst 7 veckors betald semester per år.

Se grafikken: Her er forskellen på SAS og Cimber | Nyhederne.tv2.dk

Är det detta avtal som börjar gälla om 2 år? Tidigare läste jag att det inte skulle vara någon förändring de första två åren.

Om min arbetsgivare gjort dessa förändringar för mig hade jag också blivit förbannad. Jobba mer för lägre lön.

SAS verkar ha identifierat 27 st CAU anslutna kabinanställda som hotat/uppmanat övriga att inte jobba under den olagliga strejken.

Jag tolkar det som att dessa får sparken, de är suspenderade och SAS ledning ser ingen grund till att avbryta den.

SAS-streiken avblåst - men kan bli gjenopptatt -Aftenposten

Suspenderet SAS-ansat: Vi føler os kørt over - af en lastbil | Nyhederne.tv2.dk
En av mina vänner som är CC blev uppringt av någon av dessa personer och personen hann bara säga att han/hon var kollega......
Min vän visste vad som gällde men han/hon ville inte beblanda sig i strejken då den var olaglig utan gick sedan tills sitt flyg.
Min vän har inte mått så bra av det här då det är mycket trist att kollegor sätter press på andra att göra olagliga saker.
Som sagt går min vän "gladeligen" ut i sympatistrejk för personerna som är överförda, men den skall vara laglig och CAU skall stå bakom det.

Är det detta avtal som börjar gälla om 2 år? Tidigare läste jag att det inte skulle vara någon förändring de första två åren.

Om min arbetsgivare gjort dessa förändringar för mig hade jag också blivit förbannad. Jobba mer för lägre lön.

Det är cimber avtalet. Nyanställda som ej börjat ännu hamnar på detta avtal och nuvarande 147 ur SAS personalen som förts över till Cimber behåller det nuvarande CAU-avtalet i ytterliggare två år.
De missnöjda har två år på sig att försöka hitta ett bättre jobb.
Personligen tror jag det blir omöjligt att hitta ett annat jobb i Danmark eller Sverige med 6 veckors betald semester med motsvarande 8-10 veckors utbildning som behövs för en kabinanställd.
Såvitt jag förstått det har SAS kabinpersonal i Sverige/Norge och finska Blue1
5 veckors betald semester per år.

Det är cimber avtalet. Nyanställda som ej börjat ännu hamnar på detta avtal och nuvarande 147 ur SAS personalen som förts över till Cimber behåller det nuvarande CAU-avtalet i ytterliggare två år.
De missnöjda har två år på sig att försöka hitta ett bättre jobb.
Personligen tror jag det blir omöjligt att hitta ett annat jobb i Danmark eller Sverige med 6 veckors betald semester med motsvarande 8-10 veckors utbildning som behövs för en kabinanställd.
Såvitt jag förstått det har SAS kabinpersonal i Sverige/Norge och finska Blue1
5 veckors betald semester per år.
Du glömde att tillägga: schemalagd veckoarbetstid på 47,5 timme där veckor kan gå upp till 60 timmar (natt som dagarbete) och där man kan arbeta 6 helger i rad dvs med ingen övertids, helg, nattersättning etc...)
Edit: CAU avtal..

Last edited:
Du glömde att tillägga: schemalagd veckoarbetstid på 47,5 timme där veckor kan gå upp till 60 timmar (natt som dagarbete) och där man kan arbeta 6 helger i rad dvs med ingen övertids, helg, nattersättning etc...)
Edit: CAU avtal..

Ja så kan man planläggas. Men det är inte speciellt många som varken planeras så eller kommer upp i det i avvecklingen vad jag hört från vänner. Bara för ett avtal säger att man kan göra det så är det väldigt få som verkligen jobbar så mycket. Och sen är det ju även begränsat på vecka, månad och år om jag förstår det rätt. Sen jobbas det ju mycket övertid också, så tycker inte riktigt att de ska gnällas för mycket på arbetstid. Man orkar ju tydligen jobba på lediga dagar...

Vad jag förstått ang. Cimber är de mest besvikna på att man tappar en del lön, i form av traktamente. Man kommer oftast och mestadels jobba kortare dagar (absolut inte negativt, antar jag). Dock färre timmar i utland m.m. Så det blir ju en lönesänkning på det sättet. Men är såklart inte helt säker om det är fakta.

Och vad man kan se så är det mesta som blir CNL i CPH idag som skrivits tidigare Cimber produktion. Om det beror på att fler är sjuka eller borta från jobbet eller om det helt enkelt finns för få Crew i Cimber får kanske framtiden visa. själva övergången har ju gått väldigt fort.

Man kan ju börja spekulera i varför SAS hade så bråttom med att det skulle vara från mars, när allt uppenbarligen inte är på plats.

Ja så kan man planläggas. Men det är inte speciellt många som varken planeras så eller kommer upp i det i avvecklingen vad jag hört från vänner. Bara för ett avtal säger att man kan göra det så är det väldigt få som verkligen jobbar så mycket. Och sen är det ju även begränsat på vecka, månad och år om jag förstår det rätt. Sen jobbas det ju mycket övertid också, så tycker inte riktigt att de ska gnällas för mycket på arbetstid. Man orkar ju tydligen jobba på lediga dagar...

Vad jag förstått ang. Cimber är de mest besvikna på att man tappar en del lön, i form av traktamente. Man kommer oftast och mestadels jobba kortare dagar (absolut inte negativt, antar jag). Dock färre timmar i utland m.m. Så det blir ju en lönesänkning på det sättet. Men är såklart inte helt säker om det är fakta.

Och vad man kan se så är det mesta som blir CNL i CPH idag som skrivits tidigare Cimber produktion. Om det beror på att fler är sjuka eller borta från jobbet eller om det helt enkelt finns för få Crew i Cimber får kanske framtiden visa. själva övergången har ju gått väldigt fort.

Man kan ju börja spekulera i varför SAS hade så bråttom med att det skulle vara från mars, när allt uppenbarligen inte är på plats.
Det är många som gått ner i tid t ex till 80% för att orka med det nya schemat när du t ex kan arbeta 2 dagar före långlinje. Dock påverkar detta lön ...vilket jag tror att ensamstående är behov av...

Hela den här övergången är mycket märklig på gällande tid, personer som fått gå över samtidigt man anställer nya personer till core SAS.
Jag har svårt att förstå hur detta hänger ihop:
Nya anställda personer i Cimber går på FPU-avtal , men överförda personer skall gå på det gamla "CAU villkor" men CAU får inte ansvara för dem tills 2017.
Som jag ser det finns det inte ett underskrivet avtal (av ett fackförbund) som ansvarar för dessa 147personer i Cimber.....tills 2017.
Sedan ta logiken med att ta personer som arbetat 5-12år och i princip tvinga in dem i ett FPU avtal 2017 medans man anställer nya till ett CAU-avtal...
Om det nu skulle gått snabbt hade man bara kunnat låna in personer från core SAS under en tid och ny anställt under tiden till Cimber...

Detta är något man skulle kunna tänka sig Ryan eller Norwegian skulle göra.....men inte ett halvstatligt bolag. Men Austrian gjorde en liknande sak i för något år sedan men blev fällda i EU-domstolen...

Detta är något man skulle kunna tänka sig Ryan eller Norwegian skulle göra.....men inte ett halvstatligt bolag.

Det är väl precis det dom måste göra för att överleva, hur tragiskt det än må vara.

Det är många som gått ner i tid t ex till 80% för att orka med det nya schemat när du t ex kan arbeta 2 dagar före långlinje. Dock påverkar detta lön ...vilket jag tror att ensamstående är behov av...

Det kanske låter hårt, men då kanske livet som flygande borde vara livet på jorden. Det är ingen som tvingar någon att jobba i varken cabin eller cockpit.

Det kanske låter hårt, men då kanske livet som flygande borde vara livet på jorden. Det är ingen som tvingar någon att jobba i varken cabin eller cockpit.
Det är inte bara hårt skrivet, det gränsar till cyniskt. Har du som pilot lagt ned en mille på utbildning och år av träning är det inte bara att skola om sig. I mindre grad, men dock inte försumbart, är det inte enkelt att ändra om från att ha varit kabinpersonal i ett tiotal år. Arbetsmarknaden av idag är inte som en lösgodisbutik där du kan välja fritt (som det var på 70- och 80-talet), den är snarare som en hinderbana med okända faror och osäkert mål.

Toppen