Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

KÖPENHAMN LÄGESRAPPORT DIREKT FRÅN SAS INTERNA KONFERENS PÅ HILTON

Här kommer nu en direktrapport från Strejken efter att jag samtalat med en av de från den skara av 20 SAS Cabin Crew som har suspenderats.
Jag gick först fram till honom men fick nej och då jag sa att jag är Pandion ställde han upp på diskussionen.

SAS vägrar sina anställda ett kollektivavtal i det som är det nya Cimber dit personalen här tror att all personal kommer flyttas över till. Man ser att SAS försöker skapa samma miljö som RyanAir och Norwegian där man helt enkelt till slut kommer vara inhyrd personal på SAS flygningar. Därigenom har man reagerat och lagt ned arbetet. SAS interna möte hålls här på Hilton där jag är och minerna är ganska dystra. SAS huvudkontor i Stockholm har inte reagerat nämnvärt på kraven men börjar tydligen precis nu. Två från SAS (En vid namn Jensen och en annan man som håller i alla SAS flyglicenser) skall förhandla från SAS sida. Men, INGEN LÖSNING I SIKTE NU OCH DÄRMED INGA FLYG I DAG säger mannen jag talade med. Det var hans absoluta syn på det hela. Jag kunde känna hur upprörd han var men han avslutade vår dialog med att be om ursäkt å allas vägnar samt säga att personalen tycker mycket illa om att vi passagerare drabbas.

De bråkar alltså om ett avtal som ska gälla i nästan två år till? Helt galet.

Jag kan väl tycka att Cimberlösningen inte verkar helt bra, men den här strejken är helt oproportionerlig imho.

Oförändrad lön ända till 2017 enligt det här, tillräckligt med tid för att de ska kunna hitta ett nytt välbetald arbete i samma befattning någon annanstans...

SAS har hidtil kun ville garantere, at de 137 medarbejdere vil beholde deres løn- og arbejdsvilkår frem til 2017, hvor overenskomsten skal forhandles på ny

Fagforening: SAS trækker pinen ud - Transport | www.business.dk

Problemet är väl att de har det för bra, så de vill inte jobba någon annanstans... Det här kan bara sluta på ett sätt imho.

Jag kan ha förståelse för upprördheten hos personal, Cimber affären känns sisådär men som Homer skriver att oförsvarligt med vild strejk. Man kunde väl iallafall aviserat 24 tim i förväg a la lufthansa av respekt mot kunder etc?

Ok, då har jag missuppfattat vad jag har läst. Jag har förstått det som att det är nyanställda som inte kommer ha samma villkor. Däremot så kommer alla som flyttas över ha samma villkor.

Det var også en del af udspillet fra SAS, at der skulle være ændringer for nyansatte.

Du verkar insatt, så du kan kanske hjälpa mig? Om jag har läst rätt så flyttas personal från SAS till Cimber med exakt samma avtal som tidigare. Vad är egentligen felet med detta?

Skall försöka sammanfattade lite:
Som jag har förstått det är det en längre historia som går tillbaka till avtalet nov 2012 och på vilket sätt det slöts.
Efter det har +50 fall rapporterats till dansk arbetsdomstol av CAU för brott mot 2012 avtalet. Inget av dessa fall har ännu inte tagits upp av domstolen och då SAS har haft "tolkningsrätt" har detta fortsatt. Efter detta har CAU har i princip tappat allt förtroende mot SAS ledning. CAU har begärt att få in detta nya avtalet skriftligt och med tanke på historien också tolkningsrätten (som jag förstår det) men detta vill inte SAS ge dem. För en lite notis men ack viktig är att SAS vill förändra 2012 avtalet för att gå med på att de skall få samma villkor. Detta är förstås inte CAU med på.

I detta fall kunde det löst mycket smidigare både från SAS ledning och CAU, som man gjorde med t ex med "gardinen".
Istället för att arbeta tillsammans hur man kan göra detta på bästa sätt så börjar man i konfliktläget.
Med bara någon vecka kvar till att (new) Cimber skall starta söker SAS upp CAU om att ha ett möte om Cimber. Mötet är som sagt ingen förhandling
utan SAS dikterar villkoren....man beslutar att ha ett uppföljningsmöte några dagar senare. Dagen efter detta möte skickar SAS ut ett mail till 145 CC som har mellan 5-12 års anställning att de skall över till Cimber....samtidigt som SAS anställer lika många in till SAS....
SAS(Cimber) har redan anställt personer till ett helt annat avtal t ex 1 veckas mindre semester och runt 20% mindre i lön och helt andra villkor.
SAS vill heller inte att CC i Cimber skall representeras av CAU utan av ett mindre fackförbund.
De flesta legacy bolag i Europa har gjort samma manöver och det slutat med strejk i alla fall av dem. Austrian blev också fälld av EU-domstolen för vad de gjorde.

Vad kunde man gjort......
Om SAS hade gått till CAU och sagt i dec att man kommer behöva 140+ CC från core CC för att lösa detta initialt och att man är på G att anställa lika många nya CC. Under en 1 års period kunde CAU(SAS) lånat ut CC till Cimber och på så vis sluppit en del av denna konflikt och de nya sedan blivit överförda till Cimber (Men att de redan från början varit anställda av Cimber...)

Men som sagt arbetar jag inte på SAS utan bara får höra det från många vänner som arbetar på SAS.

Toppen