Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Enligt utropen här på flygplatsen så är det ett möte...
Jag brukar ändå försvara Kastrup som bas och jag brukar få trevlig dansk personal, men detta är ju skrattretande!

Det bästa är ändå när bagagehanterarna har "möte" för bättre villkor. De borde ha möte för hur man läser och tolkar priotaggar. Innan de förstår det så borde de inte få någon höjning öht.

Det är väl precis det som skiljer mellan hur de olika bolagen drabbas där - LHs strejker är utlysta och kan planeras runt (i viss mån). Det har väl även varit fallet när SAS strejkat i Sverige. Det är ju till och med fallet när Norwegian-personalen går på strejk.

Men just Danmark (är det bara CAU, eller även andra förbund i Danmark?) verkar man mer köra med "ryck på axlarna, äh, vi strejkar nu", vilket gör det i praktien omöjligt att hantera både för bolagen och framförallt för passagerarna. Visst, det skapar större skada och det är kanske meningen - men det gör nog att många (mig inkluderat) har betydligt mindre sympati med de strejkerna.

Sedan undrar man ju lite vad de andra anställda i SAS DK tycker om sådant - de dras ju alla över en kam av kunderna, "det är ju sas danmark som vanligt", men det är väl i praktiken bara enskilda personer det handlar om när det är en sådan här walkout, inte sanktionerad av facket...
Det finns många anställda i CAU som mår riktigt dåligt nu av olika anledningar. Men just nu så går "arbetsgivarpiskan" och CAUpiskan på dem samtidigt.....vilket gör att många inte orkar med och sjukskriver sig. Personerna är alltså rädda för att gå på arbete....

Det finns många anställda i CAU som mår riktigt dåligt nu av olika anledningar. Men just nu så går "arbetsgivarpiskan" och CAUpiskan på dem samtidigt.....vilket gör att många inte orkar med och sjukskriver sig. Personerna är alltså rädda för att gå på arbete....
Om man tycker att både arbetsgivaren och facket är emot en så borde man fundera på om man verkligen har rätt...

Utgår från att du menar att man blir klämd från ena hållet av SAS och från andra hållet av CAU. Då har jag förståelse för att det inte är roligt att gå till jobbet.

I en svensk situation skulle man bilvit piskad från samma håll av fack och arbetsgivare, och då minskar sympatierna.

Att danska cau anslutna ar arbetsskygga vet vi mycket val, men radda for att ga pa arbetet va ngt nytt!

Finns sakert massor av lika valbetalda arbeten for den ute pa arbetsmarknaden sa bara att soka sig nytt (obs ironi)

Utgår från att du menar att man blir klämd från ena hållet av SAS och från andra hållet av CAU. Då har jag förståelse för att det inte är roligt att gå till jobbet.

I en svensk situation skulle man bilvit piskad från samma håll av fack och arbetsgivare, och då minskar sympatierna.
Självklart är det så jag menar. Igår var det många CC som blev bortmotade(ibland fysiskt också) av olagliga strejkvakter och mådde inte direkt bra av det efteråt...

Igår kom det många hot SMS från både arbetsgivare och fack, men av olika anledningar....

Last edited:
Toppen