Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Det verkar vara SAS möte i Hilton hotellet bredvid Kastrup, internt eller med facket vet jag inte. Jag är där efter det att SAS har fixat rum sedan igår. Jag lyssnade till en kapten som stod utanför det aktuella mötesrummet med två flygvärdinnor framför sig. Jag frågade om dom kommer gå till jobbet i dag men fick bara svaret "inga kommentarer" - på Danska givetvis. (Hoppas dom mister sina jobb). Av kaptenens samtal att döma så är ingen lösning eller stop på strejken där ännu utan dom skall tydligen ha möte nu.

Såg att SAS har satt 20 ur egen personal ur tjänst tack vare deras agerande under gårdagen. Bra där SAS! Danskarnas sätt att agera är ett hot mot hela SAS verksamhet så hårt mot hårt är det som gäller.

Nu skall jag ta mig till terminalen för att se vad dom säger där. Jag skall ju med SK997 i dag igen..

Det verkar vara möte i Hilton hotellet bredvid Kastrup. Jag är där efter det att SAS har fixat rum sedan igår. Jag lyssnade till en kapten som stod utanför det aktuella mötesrummet med två flygvärdinnor framför sig. Jag frågade om dom kommer gå till jobbet i dag men fick bara svaret "inga kommentarer" - på Danska givetvis. (Hoppas dom mister sina jobb). Av kaptenens samtal att döma så är ingen lösning eller stop på strejken där ännu utan dom skall tydligen ha möte nu.

Nu skall jag ta mig till terminalen för att se vad dom säger där. Jag skall ju med SK997 i dag igen..
Jag hoppas att det löser sig för dig. Jag fick höra att de för en stund sedan att det fattades 1 CC för att köra minimum crew till ORD.
Som sagt tycker en del CC att det är felsätt att göra aktionen nu.

Av de 145 (+de som ligger i riskzonen) som tvångsflyttades ser det som att de redan fått sparken......

@Traveller , jag fick precis höra att man tar besättning från NRT och skall genomföra ORD vilket gör att troligen blir NRT cancelled.
Om jag skall gissa och hoppas så sparar man besättning så att man kan genomföra din flygning.

De är ju på god väg att lösa detta - fortsätter de så här kommer de inte att ha ett jobb att gå till!

Ja, det her er jo blot endnu et søm i SAS' ligkiste.

Håber ikke at den danske socialdemokratiske finansminister bliver blød i knæene og sender flere penge til SAS, det ville jo blot være at trække pinen ud. Men måske han skulle sende en SMS og gøre opmærksom på realiteterne, ligesom i 2012...
Han kunne selvfølgelig også foreslå i regeringen at de omkostninger som SAS har (skatter, afgifter, m.m.) bliver formindsket så SAS kan konkurrere med de udenlandske selskaber.

Ja, det her er jo blot endnu et søm i SAS' ligkiste.

Håber ikke at den danske socialdemokratiske finansminister bliver blød i knæene og sender flere penge til SAS, det ville jo blot være at trække pinen ud. Men måske han skulle sende en SMS og gøre opmærksom på realiteterne, ligesom i 2012...
Han kunne selvfølgelig også foreslå i regeringen at de omkostninger som SAS har (skatter, afgifter, m.m.) bliver formindsket så SAS kan konkurrere med de udenlandske selskaber.
Precis, han sa nej till Sjömansskatt.....:confused:

Finns det några krav på dessa "fackliga möten" - att det skall dokumenteras/protokollföras eller liknande? Eller är det ett allmänt "hata arbetsgivaren"-möte?

Jag hoppas att det löser sig för dig. Jag fick höra att de för en stund sedan att det fattades 1 CC för att köra minimum crew till ORD.
Som sagt tycker en del CC att det är felsätt att göra aktionen nu.

Av de 145 (+de som ligger i riskzonen) som tvångsflyttades ser det som att de redan fått sparken......
Du verkar insatt, så du kan kanske hjälpa mig? Om jag har läst rätt så flyttas personal från SAS till Cimber med exakt samma avtal som tidigare. Vad är egentligen felet med detta?

Du verkar insatt, så du kan kanske hjälpa mig? Om jag har läst rätt så flyttas personal från SAS till Cimber med exakt samma avtal som tidigare. Vad är egentligen felet med detta?

I SAS' udspil til en aftale skulle dette blot være en overgangsaftale som skal udløbe i 2017.

Toppen