Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Det är en CC per 50 säten som gäller enligt det europeiska regelverket.
Med 6 CC kan man genomföra en flygning med ett flygplan som har upp till 300 stolar.

SAS har ställt in minst 50 flighter även idag måndag.
Det allvarligaste i hela den olagliga konflikten anser jag vara att dessa CAU anslutna kabinanställda vägrar följa den danska arbetsdomstolens beslut. Det är SÅ oerhört allvarligt att trotsa domstolen! CAU respekterar inte den danska demokratins regelverk på arbetsmarknaden.
Därför anser jag att samtliga som deltagit i aktion borde avskedas omedelbart och dessutom hållas skadeståndsansvariga för det ekonomiska tapp som SAS gjort.
Det kan mycket väl bli 100 000-tals kr per deltagande strejkande CAU ansluten kabinanställd.
Därför anser jag att SAS inte borde behöva betala ut innestående semesterdagar & komptid till den personal som sparkas. Dra av det från skadeståndet.

Last edited:
Från personalen på BA har jag också hört att det beror på typ av dörr (rutschkana låter rimligt) men det stämmer inte helt eftersom A330 har väl 8 utgångar med rutschkana...?

För att återgå tillämnet: En hel del inställda flyg även idag från Köpenhamn :(. Antingen ha influensan slagit hårt eller så är det fortsatt arbetsvägran...

Det troliga är väl att de kryper till korset i sista i minuten och sen fortsätter med djävulskap...

Selv hvis det strejkende SAS-kabinepersonale vælger at genoptage arbejdet senest kl. 12 mandag for at undgå at blive fyret, så stopper konflikten ikke her. Det vurderer talsmanden for de 147 SAS-ansatte
Hovedparten af dem, der vil blive flyttet til Cimber vil have mulighed for derovre – formentlig på helt lovlig vis – at konflikte sig til en bedre overenskomst. Det vil sige, at det stopper ikke her – det bliver måske i virkeligheden værre for SAS og SAS’ kunder, hvilket er beklageligt, men det må SAS bære ansvaret for, siger Jakob Esposito.

Advarer SAS: Det stopper ikke her - tværtimod | Nyhederne.tv2.dk

Från personalen på BA har jag också hört att det beror på typ av dörr (rutschkana låter rimligt) men det stämmer inte helt eftersom A330 har väl 8 utgångar med rutschkana...?

För att återgå tillämnet: En hel del inställda flyg även idag från Köpenhamn :(. Antingen ha influensan slagit hårt eller så är det fortsatt arbetsvägran...

OT: Det brukar väl vara krav på en per dörrpar? Titta exempelvis på A321 som har fyra kanor på varje sida.

Nu har SAS för första gången på mååååånga år ett gyllene tillfälle att med lagens rätt på sin sida och sannolikt med allmänhetens sympati...att med ett stort "Alexanderhugg" kraftigt decimera CAUs inflytande för överskådlig framtid. Jag hoppas man gör det eftersom många av CAUs militanta medlemmar vägrar följa domstolens beslut.
Cimber har nämligen gällande fackliga avtal med ett annat betydligt mindre militant fackförbund än CAU.

Det troliga är väl att de kryper till korset i sista i minuten och sen fortsätter med djävulskap...

Selv hvis det strejkende SAS-kabinepersonale vælger at genoptage arbejdet senest kl. 12 mandag for at undgå at blive fyret, så stopper konflikten ikke her. Det vurderer talsmanden for de 147 SAS-ansatte
Hovedparten af dem, der vil blive flyttet til Cimber vil have mulighed for derovre – formentlig på helt lovlig vis – at konflikte sig til en bedre overenskomst. Det vil sige, at det stopper ikke her – det bliver måske i virkeligheden værre for SAS og SAS’ kunder, hvilket er beklageligt, men det må SAS bære ansvaret for, siger Jakob Esposito.

Advarer SAS: Det stopper ikke her - tværtimod | Nyhederne.tv2.dk

SAS måste sparka dem allihop whatsoever!
Nu har man en gyllende chans att göra det med lagens rätt.
Det vore en skandal om man inte gjorde det. Dessa människor har orsakat massor av problem för SAS kunder och stora ekonomiska utgifter för företaget. De har förbrukat allt förtroende enligt mig.

Jag flög från CPH i morse med svensk personal och B737.

Nu kan jag vara ute på väldigt tunn is. Men har inte många som jobbar inom flyger ett jobb på sidan om eftersom de har så mycket "fritid"? Kanske var mer så förr? Som sagt tunn is utan några belägg.

Toppen