Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

SK995 är en halvtimme sen eftersom vi behövde vänta på sista personen från CC. Gaten försäkrade oss dock om att hon skulle komma och bara var en "vanlig" försening. Hon fick dock likafullt applåder när hon dök upp. :)

Edit: Nu fick vi dock veta att vi kommer att köra på reducerad besättning, endast 6 CC.

Last edited:
SK995 är en halvtimme sen eftersom vi behövde vänta på sista personen från CC. Gaten försäkrade oss dock om att hon skulle komma och bara var en "vanlig" försening. Hon fick dock likafullt applåder när hon dök upp. :)

Edit: Nu fick vi dock veta att vi kommer att köra på reducerad besättning, endast 6 CC.

Kan tänka mig att det var en och annan som drog en lättnadens suck.
Hoppas nu bara att det lugnar ner sig imorgon och att fler flyg åker som planerat. All eloge till de som verkligen flyger och gör sitt yttersta. 6CC är betydligt bättre än 5CC ;).
Härligt att ni kommer iväg.

Vissa förstår att lönen kommer från kunden.

SAS Danmark ställer till med mer skada än vad det tillför bolaget och så kan det naturligtvis inte fortsätta. Flytta över en del rutter till Sverige & Norge för att säkra produktionen, en nödvändig åtgärd för att säkra bolagets framtid.

Varför är det alltid Danmark som har problem?
Jag börjar misstänka någon form av dansk gnällighetskultur.

Då jag jobbar inom olja & gas så stöter jag ofta på inhyrda danskar.
Dom kan lägga ner väldigt mycket energi på att inte utföra ett jobb. Ja, det går väldigt mycket mindre energi att faktiskt göra jobbet än att hitta på en massa ursäkter.
Antingen är det för högt eller för lågt, för långt eller för brett, för kallt eller för varmt, för få eller för många.
Ibland kanske dom hittar ett stavfel i någon procedur, vilket gör att dom kräver ett allmöte så vi kan förklara stavfelet.

Vi har haft polacker, finnar, norrmän, svenskar, marockaner, iranier, indier, ryssar och folk från övriga världen.
Men det är alltid någon dansk som klagar och gnäller.

Why?

Heja SAS!

Min andra flight med minimum crew är nu genomförd. Inte lika fullt.

Detta var ju det Norwegian gjorde för ett tag sedan och har fått ta mycket skit för det.
Tydligen är det inte antalet nödutgångar som styr?

A340 har ju 8.... 6 st i besättningen.

Min andra flight med minimum crew är nu genomförd. Inte lika fullt.

Detta var ju det Norwegian gjorde för ett tag sedan och har fått ta mycket skit för det.
Tydligen är det inte antalet nödutgångar som styr?

A340 har ju 8.... 6 st i besättningen.
Skillnaden är väl att Norwegian, enligt norska luftfartsstyrelsen, flög med *mindre* än minimum crew, inte att de flög med minimum.

I de artiklar jag läste om det är det antalet säten som styr, och inte antal nödutgångar. En cc per 50 säten ger att sas behöver 5 cc på sina 340 tex.

Norwegian har ju inte Business i sina flyg och därmed fler säten, alltså behöver de fler cc innan de når minimum. Och deras dispyt med myndigheterna handlar om ifall man ska räkna alla säten (enligt lagen) eller säten med folk i (enligt Norwegian). Men ingenstans kommer antalet nödutgångar in,vad jag vet...

Nödutgången är den som sitter vid den ansvarig för att operera. Därför man som pax i ett sådant säte ej får vara handikappad, barn, för gammal eller på annat sätt ohjälplig vid en nödsituation. Så har svårt att se att det skulle styra antalet CC som ovan påpekat.

Nödutgången är den som sitter vid den ansvarig för att operera. Därför man som pax i ett sådant säte ej får vara handikappad, barn, för gammal eller på annat sätt ohjälplig vid en nödsituation. Så har svårt att se att det skulle styra antalet CC som ovan påpekat.
Det var min kommentar häromdan i Norwegiantråden också. Fick svar att det hänger på om nödutgångar har rutschkana eller inte. Låter ju troligt också.

Toppen