Senaste nytt

OK att hoppa av efter halva flygresan (SAS-flyg)?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!

Har hittat ett SAS-flyg från Malaga till Dublin som mellanlandar i Köpenhamn. Jag vill hoppa av i Köpenhamn, eftersom denna bokningslösningen blir konstigt nog billigare än att boka Malaga-Köpenhamn direkt. Men jag funderar på:

1) Får man göra såhär? Det finns inte någon straffavgift vid no show på flight nr 2?
2) Hur ska man göra med incheckat bagage?

Tacksam för input!
 

Hachans

Medlem
Sas har inte vad jag vet avgifter men blir inte glada. Lufthansa har till och med börjat ta betalt för såna avhopp.

Incheckat bagage kan du glömma, endast handbagage.
 

lucasd

Medlem
Skulle inte rekommendera att göra så. Säg att det skulle bli en irregularitet, så att du blir ombokad. Då kommer de ju inte bry sig om CPH utan du kommer att bli tagen till Dublin.

Bättre att boka dit du faktiskt ska. Är det för dyrt för att flyga kanske man inte ska göra det eller välja något annat bolag där priset matchar budget.
 

Vindpilen

Medlem
Det låter som om det är en enkelresa men är det ToR så blir du registrerad som en no-show och riskerar att förlora din biljett om du inte påbörjar resan på start/slut-destinationen.

Gällande bagage kan du alltid be dem checka in det för uthämtning var du vill på rutten men de kommer säkert undra varför du ska hämta ut det i Köpenhamn om tiden till nästa flight är kort.

Som redan sagt skulle jag inte rekommendera det
 

MTheC

Medlem
Det finns vissa risker med det som beskrivits väl i andra inlägg men man ska inte heller göra en för stor sak av det. Jag gör det relativt ofta (mest med KL/AF där jag även ofta saxar biljetter vilket de inte heller gillar) men inte med bolag där jag har högre status (och inte heller en massa poäng i bonusprogram) då jag inte vill riskera den.

Lufthansa har som sagt varit aggressiva med det men har också hittills inte vunnit när de försökt stämma så tror inte det är så mycket att oroa sig för.
 

palmen

Moderator
Om man ska göra något sånt här och har incheckat bagage ska connecting flight vara dagen efter. Då är det inga problem att motivera varför bagaget bara ska checkas till Köpenhamn.

Lufthansa tog väl till och med någon till domstol som utnyttjade detta, kommer dock inte ihåg om det fallet hade fått en dom eller vad utfallet blev.
 

mtlmr

Medlem
Jag skulle inte anta att du ens får checka in endast till CPH, om layover-tiden understiger ett antal timmar. Över natten, kanske.

Det låter som om det är en enkelresa men är det ToR så blir du registrerad som en no-show och riskerar att förlora din biljett om du inte påbörjar resan på start/slut-destinationen.

Gällande bagage kan du alltid be dem checka in det för uthämtning var du vill på rutten men de kommer säkert undra varför du ska hämta ut det i Köpenhamn om tiden till nästa flight är kort.

Som redan sagt skulle jag inte rekommendera det
 

NotRyan

Medlem
där jag även ofta saxar biljetter vilket de inte heller gillar

Här gör du ju dock inget fel, vad du gör under tiden du är på din destination kan ju flygbolaget inte lägga sig i, du är helt fri att åka hem igen och komma tillbaka till dess hemresan sker.
 

seat56f

Medlem
där jag även ofta saxar biljetter vilket de inte heller gillar

Halv OT men ändå relaterat - hur manifesterar sig det? Bokar de av biljetter? För gillar det eller ej, det är ju rätt svårt att hävda att man gör något som helst fel i det fallet? Står det i biljettvillkoren att man inte får flyga på andra biljetter mellan ut- & hemresa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen