Senaste nytt

OK att hoppa av efter halva flygresan (SAS-flyg)?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle inte rekommendera att göra så. Säg att det skulle bli en irregularitet, så att du blir ombokad. Då kommer de ju inte bry sig om CPH utan du kommer att bli tagen till Dublin.

Bättre att boka dit du faktiskt ska. Är det för dyrt för att flyga kanske man inte ska göra det eller välja något annat bolag där priset matchar budget.

Sant. Ja, får ta en funderare om det är värt risken.
 

MTheC

Medlem
Halv OT men ändå relaterat - hur manifesterar sig det? Bokar de av biljetter? För gillar det eller ej, det är ju rätt svårt att hävda att man gör något som helst fel i det fallet? Står det i biljettvillkoren att man inte får flyga på andra biljetter mellan ut- & hemresa?
Jag hänvisar mer till saxning där man inte använder en resa (körde det ofta ARN-AMS v.v. och LPI-AMS v.v. tidigare och använde då inte hälften av de bokade segmenten, så bokade t ex LPI-AMS t&r och sen AMS-LPI t&r men använde bara utresan på båda). Då visade det sig genom att de vid några tillfällen ställde frågor varför man inte rest och även skrev att om man avsiktligt inte nyttjar alla segment så kommer de begära ersättning för det. Började efter ett antal sådana mail köra köra flera olika lojalitetsprogram så det blev svårare för dem att se.
 

Ricci

Medlem
När SAS flög CPH-BKK så flög jag ett antal gånger upp på en separat biljett till ARN för att sedan flyga ARN-CPH-BKK-CPH och sedan hoppade jag av i CPH och skippade sista sträckan till ARN. Det gick bra de gångerna men fick lite frågor från personalen i BKK men aldrig från SAS centralt.
 
När SAS flög CPH-BKK så flög jag ett antal gånger upp på en separat biljett till ARN för att sedan flyga ARN-CPH-BKK-CPH och sedan hoppade jag av i CPH och skippade sista sträckan till ARN. Det gick bra de gångerna men fick lite frågor från personalen i BKK men aldrig från SAS centralt.
Var det billigare flyga CPH-ARN (på separat biljett) + ARN-CPH-BKK-CPH-ARN än bara CPH-BKK-CPH? :eek:
 
I nästan 100 % av fallen ja.
I'll be damned. Spexigt med en positioneringsflight längre bort från destinationen, som dessutom passerar startflygplatsen åt båda hållen :p

EDIT: Undrar hur lång tid det kommer ta innan flygskam-rörelsen inser hur flygbolagens 'hidden city' prissättning direkt uppmuntrar till onödigt flygande...
 

Ricci

Medlem
I'll be damned. Spexigt med en positioneringsflight längre bort från destinationen, som dessutom passerar startflygplatsen åt båda hållen :p

EDIT: Undrar hur lång tid det kommer ta innan flygskam-rörelsen inser hur flygbolagens 'hidden city' prissättning direkt uppmuntrar till onödigt flygande...
Jag har en bokning nu med SAS där jag undviker att börja resan från CPH utan börjar från en annan plats och tjänar ca: 10'sek på det plus lite fler EB-poäng. Sedan får jag se på hemvägen OM jag går av i CPH...:cool:
 

apknug

Medlem
Jag hänvisar mer till saxning där man inte använder en resa (körde det ofta ARN-AMS v.v. och LPI-AMS v.v. tidigare och använde då inte hälften av de bokade segmenten, så bokade t ex LPI-AMS t&r och sen AMS-LPI t&r men använde bara utresan på båda). Då visade det sig genom att de vid några tillfällen ställde frågor varför man inte rest och även skrev att om man avsiktligt inte nyttjar alla segment så kommer de begära ersättning för det. Började efter ett antal sådana mail köra köra flera olika lojalitetsprogram så det blev svårare för dem att se.
Det torde per definition vara mer vaskning än saxnig dock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen