Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Osäkerheten är nog betydande i detta än så länge men antalet säten låter väl inte så märkligt att ange i ett spann givet olika maskiner i flottan?
Så på Embraer och CRJ skulle det alltså vara 15 rader Business? Det är väl de enda planen utöver ATR där det är 2 säten per rad så det blir jämnt delbart med 30?
Att det skulle vara så många rader på de mindre planen håller jag som extremt osannolikt.

Jag antar att 24-30 säten betyder 4-5 rader, dvs 24-30 säten innan seat block (16-20 businessplatser).
I så fall skulle det vara logiskt.
Men det förutsätter ju att vi pratar Airbus och inte något annat plan i flottan.
Fortfarande tveksam att de kommer införa fast antal platser som dessutom skiljer sig mellanlandning två plan. Säg att ett plan med 5 rader blir trasigt och måste ersättas med ett som har 4 rader, och business var fullt. Kul för de som blir nedgraderade då på rad 5.

Däremot så försråe jag inte riktigt vad du menar med att det skulle bli en rad business och en rad ekonomi. Om besättningen pratade om 24-30 säten med 3-3 sits så blir det ju 4-5 rader. Om de pratade om antalet platser inkl seatblock är det 12-15 rader. Fint och jämnt delbart. Vissa flygplan har ju ingen rad 1DEF men det löser man väl tänker jag.
Förutsatte att man pratade 24-30 business platser, vilket kanske var ett felaktigt antagande.
Om det skulle vara 30 platser på en A320 skulle det bli 7,5 rad Business och alla A320 har väl samma config med fulla rader från rad 1?
Om det istället skulle vara 24 platser på en CRJ skulle det innebära 12 rader Business. Väldigt tveksam till det, blir typ halva planet.

Men det var kanske 24-30 säten totalt som avsågs (inklusive det blockade) och då är det rimligt på A320, men helt orimligt på CRJ, ATR, Embraer.

Principiellt håller jag med, men jag skulle väldigt gärna se en plusplus med garanterad seatblock. Finporslin vs matlåda bryr jag mig beydligt mindre om.
KLM:s intra-Europa business är ganska sån. I mina ögon är det Plus med garanterat seat block. Man kan argumentera för att det är bättre alkoholutbud ombord men det är inte så intressant för mig.

Någon som vet hur det funkar med SkyTeam Elite Plus och seating på KLM?
Bör vi som är EBG+ kunna välja valfritt säte på KLM flyg i ekomomi i Euuropa nästa vecka?

Någon som vet hur det funkar med SkyTeam Elite Plus och seating på KLM?
Bör vi som är EBG+ kunna välja valfritt säte på KLM flyg i ekomomi i Euuropa nästa vecka?
Jag skulle inte räkna med valfritt säte men däremot bör du kunna få välja vanliga ekonomisäten i bakre delen av kabinen gratis.

Från KLM:
Flying Blue Silver, Gold, or Platinum members can choose their preferred standard Economy Class seats for free before check-in. Are you a Flying Blue Silver or Gold member? Depending on your membership level, you can choose your preferred standard seat between 24 and 72 hours before departure. Are you a Platinum member? In that case, you can pick your preferred standard seat at any time.

OTP, du får en verifieringskod som du behöver läsa upp för kundtjänst för att kunna boka en resa för dina poäng. Denna kod är unik varje gång, vilket alltså gör att du behöver vara tillgänglig direkt när Chatflights bokar för koden kommer bara vara giltig en kort period. För en privatperson som ringer in och bokar för sig själv och familjen är det ju inga problem. Men för ett företag blir det svårare teoretiskt möjligt - visst men svårare. Och ska man sikta och vakta telefonen medan Chatflights jobbar kan man lika gärna ringa själv.
Det är naturligtvis främst menat för att stoppa fraud, att du får kontot kapat och någon bokar för dina poäng. Att det blir svårare för Chatflights får nog betraktas som en positiv bieffekt.

Chatflight fick också audiens hos Aron, men på 14 min får dom inte fram nånting vi inte redan visste. Katastrofalt dåligt.

Ja verkligen, det var nästan så man fick ta fram skämskudden.

Dessutom så minns jag en av de första saker Chatflights gick ut och sa när alliansbytet blev officiellt var att "Scary Team" är den sämsta av allianser och var allmänt negativa. Nu sitter man här och säger saker som att "vi gillar flera av era nya partners".

Är det inte detta som kallas hyckleri?

Jaha, då är jag med! Ja, kan väl inte varit någon ursprunglig tanke att det ska vara så svårt och komplicerat att man ska behövt betala utomstående för att boka. Jag har själv reflekterat över varför SAS har en sån krånglig sökmotor som gör att ett tredjepartsföretag kan omsätta 36 miljoner (https://www.allabolag.se/5590809173/chatflights-international-ab) bara genom att hjälpa andra få värde för deras 2-4-1. Samtidigt tveeggat svärt där man inte vill göra det för lätt för kunderna att boka till bra värde för poängen?
Vad jag förstår från en artikel i Travel News så är affärsrese-delen i bolaget på väg att bli det största verksamhetsområdet, dvs inte längre bokningar av bonusbiljetter till privatpersoner (som då alltså inte står för hela omsättningen på 36 miljoner).

Frågade Flying Blue om intjäning...
ecc7a123fa3c0413783ba16b282311a2.jpg

(Obs helt påhittat case)

Toppen