palmen
Moderator
Så på Embraer och CRJ skulle det alltså vara 15 rader Business? Det är väl de enda planen utöver ATR där det är 2 säten per rad så det blir jämnt delbart med 30?Osäkerheten är nog betydande i detta än så länge men antalet säten låter väl inte så märkligt att ange i ett spann givet olika maskiner i flottan?
Att det skulle vara så många rader på de mindre planen håller jag som extremt osannolikt.
I så fall skulle det vara logiskt.Jag antar att 24-30 säten betyder 4-5 rader, dvs 24-30 säten innan seat block (16-20 businessplatser).
Men det förutsätter ju att vi pratar Airbus och inte något annat plan i flottan.
Fortfarande tveksam att de kommer införa fast antal platser som dessutom skiljer sig mellanlandning två plan. Säg att ett plan med 5 rader blir trasigt och måste ersättas med ett som har 4 rader, och business var fullt. Kul för de som blir nedgraderade då på rad 5.
Förutsatte att man pratade 24-30 business platser, vilket kanske var ett felaktigt antagande.Däremot så försråe jag inte riktigt vad du menar med att det skulle bli en rad business och en rad ekonomi. Om besättningen pratade om 24-30 säten med 3-3 sits så blir det ju 4-5 rader. Om de pratade om antalet platser inkl seatblock är det 12-15 rader. Fint och jämnt delbart. Vissa flygplan har ju ingen rad 1DEF men det löser man väl tänker jag.
Om det skulle vara 30 platser på en A320 skulle det bli 7,5 rad Business och alla A320 har väl samma config med fulla rader från rad 1?
Om det istället skulle vara 24 platser på en CRJ skulle det innebära 12 rader Business. Väldigt tveksam till det, blir typ halva planet.
Men det var kanske 24-30 säten totalt som avsågs (inklusive det blockade) och då är det rimligt på A320, men helt orimligt på CRJ, ATR, Embraer.