Jag ser fram emot ett SAS som är med i en allians som är intresserad av utveckling och där SAS kan göra skillnad. Där SAS inte sitter vid "barnbordet" när Lufthansa/United bestämmer.
Jag ser fram emot JV:s där man kombinerar SAS/AF/Delta och får se nya produkter och till priser som konkurrerar med OW:s JV.
Jag ser fram emot att flyga Virgin, något som jag inte ens hade trott var "möjligt" för några år sedan när de var alliansfria.
Jag ser fram emot partnerawards, där det finns fler möjligheter än den gamla Lufthansakabinen, med ett extra byte i Wien.
Jag ser fram emot loungerna på CDG, jämfört med FRA/MUC.
Jag ser fram emot en del lounge- och kabinupplevelser som tidigare var mer svåråtkomliga, men att tröskeln till de "gamla favoriterna" inte är oöverstigligt hög. Vill man göra en loungeturné på LHR krävs "bara" en business med LHG därifrån (vilket kan vara överkomligt), eller en billig biljett och matchad status. Ville man komma åt någon Skyteam-lounge tidigare så var det svårare än så.
Jag ser fram emot att kunna gästa in kollegor i loungerna igen.
Jag ser fram emot de justeringar av långlinjenäten som både Star och Skyteam kommer att tvingas göra.
Alternativen till alliansbytet var få. Omvandling till Eurowings Nordic på 12-24 månaders sikt, eller 12-24 månaders dödsspiral med kontinuerliga neddragningar, fram till konkursen. Allt med alliansbytet blir inte bra, men det blir bättre än alternativen.