Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Skulle ljuga om jag sa att jag känner pepp men visst skall det bli kul att testa nytt. Kommer att sakna Star Alliance mycket men får hoppas att det mestadels handlar om nostalgi och vana.
Det som jag ser som största nackdelen med vad som nu håller på att hända är att jag tror en övergång till Flying Blue kommer att bli en väldig försämring. Skulle iof nog inte bli bättre med Miles&More…

Jag ser fram emot ett SAS som är med i en allians som är intresserad av utveckling och där SAS kan göra skillnad. Där SAS inte sitter vid "barnbordet" när Lufthansa/United bestämmer.

Jag ser fram emot JV:s där man kombinerar SAS/AF/Delta och får se nya produkter och till priser som konkurrerar med OW:s JV.

Jag ser fram emot att flyga Virgin, något som jag inte ens hade trott var "möjligt" för några år sedan när de var alliansfria.

Jag ser fram emot partnerawards, där det finns fler möjligheter än den gamla Lufthansakabinen, med ett extra byte i Wien.

Jag ser fram emot loungerna på CDG, jämfört med FRA/MUC.

Jag ser fram emot en del lounge- och kabinupplevelser som tidigare var mer svåråtkomliga, men att tröskeln till de "gamla favoriterna" inte är oöverstigligt hög. Vill man göra en loungeturné på LHR krävs "bara" en business med LHG därifrån (vilket kan vara överkomligt), eller en billig biljett och matchad status. Ville man komma åt någon Skyteam-lounge tidigare så var det svårare än så.

Jag ser fram emot att kunna gästa in kollegor i loungerna igen.

Jag ser fram emot de justeringar av långlinjenäten som både Star och Skyteam kommer att tvingas göra.

Alternativen till alliansbytet var få. Omvandling till Eurowings Nordic på 12-24 månaders sikt, eller 12-24 månaders dödsspiral med kontinuerliga neddragningar, fram till konkursen. Allt med alliansbytet blir inte bra, men det blir bättre än alternativen.
Det kan jag hålla med om, helt klart.

Finns det några fördelar med att nå SAS guld innan SAS går med i Skyteam? Saknar 15 000 status poäng och tänker lösa det med ett Amex Elite men avvaktar gärna till slutet av året. Antar att man får "SkyTeam Elite Plus" även om man når guld efter 1 september.
Någon som vet?

Jag är övertygad om att detta kommer bli bra när alla barnsjukdomar har klarats av. Det kommer bli lite strul i början men jag ser fram emot bättre resalternativ på de destinationer jag reser på. Har ju redan sedan pandemin flyttat mitt huvudsakliga resande till AF/KLM för att det var det bästa alternativet.

Finns det några fördelar med att nå SAS guld innan SAS går med i Skyteam? Saknar 15 000 status poäng och tänker lösa det med ett Amex Elite men avvaktar gärna till slutet av året. Antar att man får "SkyTeam Elite Plus" även om man når guld efter 1 september.
Någon som vet?
Ser inga fördelar med det, spelar nog större roll när du har din brytpunkt för intjäningsåret då det brukar ta ett tag att få statuspoäng via Amex.

Någon som vet?

Det kommer inte vara någon skillnad om du skaffar Amex Elite och blir EBG nu eller i slutet av december. Dessutom så är det väl hursomhelst inte säkert att du hinner få in statuspoängen innan slutet av augusti även om du tecknar kortet nu. Enda fördelen med att skaffa Amex Elite (om du inte redan har ett annat Amex-kort) är ju att det är en generösare kampanj med fler välkomstpoäng om du blir värvad av någon existerande kortmedlem nu. Förutom då förstås om du har några resor inplanerade mellan nu och december där du kan vilja använda din EBG-status.

Se dock som sagt var till att det finns lite marginal mellan när du tecknar kortet och brytpunkt för kvalificeringsperiod så att poängen hinner komma in.

Ser inga fördelar med det, spelar nog större roll när du har din brytpunkt för intjäningsåret då det brukar ta ett tag att få statuspoäng via Amex.

Fördelen med att vänta till slutet av året är väl om man inte tror att man kommer att hinna lägga 150kSEK i spend på Amex innan slutet av året. Då triggar man ändå ingen voucher och sparar in ca 4 månadsavgifter.

Någon som vet?
En fördel med att bli guld innan slutet av september är att du kan få din status matchad hos Lufthansa.

Är lite peppad på att tjata mig in i Loungen på Schiphol den 3e September. Tar det 5min eller 75min? Man får se helt enkelt.

Får man något slags livstecken i sin SAS app på att man tillhör Skyteam den 1e, skulle det iaf inte vara en nackdel. Det är positivt :)

En fördel med att bli guld innan slutet av september är att du kan få din status matchad hos Lufthansa.
Bra poäng och var en tanke jag hade men har inga möjligheter att flyga in segmenten för att bibehålla Lufthansa efter februari så känns inte värt månadskostnaden. Är Amex Elite extrakortmedlem för tillfället.

Toppen