Senaste nytt

Officiell seat block för EBG?

Jag flyger ofta med Austrian, trots usel poängintjäning till EB. ;)

Det är den smidigaste transfern till Moldavien (KIV) efter att AirBaltic valt att inte ha mig som kund (finns en annan tråd under nordiska flygbolagsforumet varför).

Austrian har infört att reservera plats vid bokning på eko kostar extra men jag skippar den kostnaden.

Jag checkade in online nyss och får se att jag är seatad 6F, 6D och E är upptagna. Jag gillar inte fönster, tycker att det känns lite trångt så jag tänker flytta mig. Försöker med 6C, går inte. Försöker med 7D och det fungerar. Då följer även E med och blir occupied. :)

Austrian, tack, jag fortsätter flyga med er trots att jag knappt får några EB poäng. :)

os seat block.jpg

Var med om en intressant sak på sträckan Rom-Stockholm med SAS. Jag bytte plats så snart den elektroniska incheckningen började och valde en fönsterplats där mittenplatsen var ledig i hopp om seat block som EBG/EBD. Kollade seating chart precis före boarding och mittenplatsen var fortfarande ledig då, vilket är uppskattat vid en tretimmarsflygning. Sneglade efter boarding snett bakåt på en annan EBG som också hade ledig plats jämte sig.

Det visade sig att jag hamnat i närheten av en grupp som fått lite spridda platser så en i sällskapet satte sig jämte mig efter att "boarding completed" proklamerats. Den (med stor sannolikhet) blockade platsen blev därmed upptagen. Jag sade förstås inget och det är ju egentligen ingen stor sak eftersom det är en inofficiell förmån. Jag ser inget skäl att klaga eller så - men det är ju ett intressant scenario. Någon som varit med om liknande och kanske rentav sagt till?

EDIT: Såg nu att detta egentligen skulle ligga i SAS-forumet men frågan går säkert att diskutera på en icke flygbolagsspecifik nivå.

Last edited:
Fortsätter på temat EBG - treatments inom lufthansa. Flyger med Austrian till Wien i maj. Finns det någon erfarenhet kring uppgradering till C på grund av EBG status, eller är det inget man ens kan hoppas på?

Fortsätter på temat EBG - treatments inom lufthansa. Flyger med Austrian till Wien i maj. Finns det någon erfarenhet kring uppgradering till C på grund av EBG status, eller är det inget man ens kan hoppas på?

Sker ej. Endast om det är överbokat men då uppgraderar man oftast HON/Senator över Star Gold.

Inför Lördagens MR till Thessaloniki (SK1823/1824) får jag än så länge seat-block (1D vald) som EBG. Lyckan ser dock ut att bli kortvarig då flighten är nollad i samtliga klasser på både ut- och hemresa.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 23.31.28.png

Mina kära postare här ovan är lite ute och cyklar... ;) ;)

Jag har flugit denna sträcka ett par dussin gånger och har blivit uppgraderad förbluffande ofta (klart mer ofta än vad jag får hos SAS). Även då jag har flugit vidare från VIE har jag fått opups hos Austrian.

Så chansen finns hos OS! Däremot hos LH ser det mer dystert ut. ;)

:)
Patrick

Toppen