Man kollar ju så att e-sim’et man köper i MobiMatter har local internet breakout. Samma eller närliggande land funkar kalas.Min erfarenhet är att Saily och holafly fungerar lika dåligt eller sämre än 3. Dessa har ju samma problematik att de inte använder en lokal operatör. När jag försökte använda holafly i Mexico var det en asiatisk operatör (kinesisk?) som roamade.
Jag har en iPhone 17 Pro Max som är inköpt i USA.
Tack för bra förklaringar.
Det borde trots allt finnas möjligheter för 3 att optimera detta exempelvis prioritering av operatörer som fungerar bättre i automatik läget? De verkar ju helt ointresserade av att lösa problem, exempelvis problemet med att Sint Maarten inte fungerar alls löste dom genom att uppdatera sin lista över länder.
Men troligtvis är vi som hoppar omkring en förhållandevis liten andel av deras kunder och de använder väl mest detta som marknadsföring. Men vi kan ju hoppas att SAS klagar så kanske de fixar de länder som flygs till iaf. (Min erfarenhet är att Telenor varit snäppet bättre än 3).
Nä jag menar att dessa roaming tjänster är lika dåliga eller sämre än 3 och förslaget var att köpa lokala sim i varje land man besöker. Det är troligen den bästa lösningen men kräver mycket research och i vissa fall är inte ens möjligt.
Precis.
Så länge det inte är Sverige eller Polen som är breakout när du är i en annan kontinent.