Senaste nytt

Nytt avtal SAS+Tre

Min erfarenhet är att Saily och holafly fungerar lika dåligt eller sämre än 3. Dessa har ju samma problematik att de inte använder en lokal operatör. När jag försökte använda holafly i Mexico var det en asiatisk operatör (kinesisk?) som roamade.

Jag har en iPhone 17 Pro Max som är inköpt i USA.

Tack för bra förklaringar.
Det borde trots allt finnas möjligheter för 3 att optimera detta exempelvis prioritering av operatörer som fungerar bättre i automatik läget? De verkar ju helt ointresserade av att lösa problem, exempelvis problemet med att Sint Maarten inte fungerar alls löste dom genom att uppdatera sin lista över länder.

Men troligtvis är vi som hoppar omkring en förhållandevis liten andel av deras kunder och de använder väl mest detta som marknadsföring. Men vi kan ju hoppas att SAS klagar så kanske de fixar de länder som flygs till iaf. (Min erfarenhet är att Telenor varit snäppet bättre än 3).

Nä jag menar att dessa roaming tjänster är lika dåliga eller sämre än 3 och förslaget var att köpa lokala sim i varje land man besöker. Det är troligen den bästa lösningen men kräver mycket research och i vissa fall är inte ens möjligt.

Precis.
Man kollar ju så att e-sim’et man köper i MobiMatter har local internet breakout. Samma eller närliggande land funkar kalas.
Så länge det inte är Sverige eller Polen som är breakout när du är i en annan kontinent.

1774078490595.png

Roaming på Saint Martin, den franska sidan, ska fungera med Orange och Digicel, som i EU. Jag hittar inte vilka operatörer som kan fungera på den Nederländska sidan, men det kan även vara så att de saknar roamingavtal där.

Att felsöka roaming är ganska komplext och otroligt tidskrävande och här blir det lite en avvägning vad som är värt att lägga tid och pengar på. Är det ett land där knappt några kunder är så är det inte speciellt högt prioriterat heller, tyvärr. Men tid tar det ofta oavsett, felanmälan till din operatör -> din operatör kontrollerar sina system -> kontroll av roamingavtal och att det stämmer överens med din anslutning -> kontroll och se om de kan se vad som händer (typ reject causes, attatch attempts osv) -> har du signal/anslutning men ingen datatrafik -> vilken QoS-profil får du, finns det någon oavsiktlig throttling -> är IMS-roaming tillåtet, VoLTE-stöd osv -> eskalering till roamingpartner och lokal operatör. Det är extremt många ställen det kan fela på jämfört med om det är i det lokala nätet. I sista steget fastnar mycket och drar ut på tiden - samarbetet mellan operatör i vissa länder är sämre än i andra. Ser de exempelvis att det fungerar bra med roaming för de flesta är risken att felanmälan inte prioriteras speciellt högt tyvärr. Dock oavsett viktigt att faktiskt felanmäla.

Generellt sett har Tre väldigt bra roamingavtal, det är en stor grupp som kan förhandla rätt så bra. Därav att 3Världen kan finnas med många länder. Det finns liknande abonnemang hos Tele2, men de andra operatörerna i Sverige erbjuder inget motsvarande.
Just gällande Sint Maarten (holländska sidan) kan du läsa mer kring i denna tråden. Men kortfattat kan man säga att 3 bekräftade att de inte har avtal trots att de stod att dom hade på sin hemsida. Detta löste man genom att uppdatera hemsidan. Förstår att det kan krävas stora resurser att lösa men borde det inte vara en hygienfaktor att lösa det när det gäller ett territorium som tillhör ett EU-land?

3 har bättre avtal (fler länder) men Telenor har fungerat bättre i dom länder jag testat. Det är ju dock en väldigt subjektiv bedömning och jag landar nog ändå i att antal länder vinner då det oftast fungerar helt okej men det kan vara väldigt frustrerande när man måste jaga wifi.

Just gällande Sint Maarten (holländska sidan) kan du läsa mer kring i denna tråden. Men kortfattat kan man säga att 3 bekräftade att de inte har avtal trots att de stod att dom hade på sin hemsida. Detta löste man genom att uppdatera hemsidan. Förstår att det kan krävas stora resurser att lösa men borde det inte vara en hygienfaktor att lösa det när det gäller ett territorium som tillhör ett EU-land?

3 har bättre avtal (fler länder) men Telenor har fungerat bättre i dom länder jag testat. Det är ju dock en väldigt subjektiv bedömning och jag landar nog ändå i att antal länder vinner då det oftast fungerar helt okej men det kan vara väldigt frustrerande när man måste jaga wifi.

Den nederländska sidan ingår väl inte i EU, medan den franska sidan gör det? På samma sätt som att Aruba och Curaçao inte heller ingår i EU. Det krävs alltså egna avtal och det går inte att luta sig på EUs RLAH (Roam Like at Home) när dessa skrivs. Det verkar inte heller som att de andra operatörerna har avtal för Sint Maarten (den nederländska sidan) heller. Undantaget är Telia som har en prislista för sina företagskunder. Kundunderlaget hit är väl också vad som antagligen gör att det inte finns avtal på plats. Intern kommunikation har väl gissningsvis brustit tyvärr och det är nog enklare att ta bort ett land från sin lista än skriva avtal ;)

Utan att veta exakt hur operatörerna tänker - men roaminganvändandet i de länder där de inte kan få till något bra pris är antagligen riktigt lågt. Prisbilden för Sint Maarten hade antagligen hamnat i nivå med Aruba, dvs 150kr/MB och 17,44kr/minut för utgående samtal. Att sakna avtal i ett sådant område är väl inte toppen, men det gör nog begränsad skada egentligen. Självklart hade det varit bäst om det ingick i 3Världen för oss kunder.

Syftade framförallt på avtalen operatörerna sinsemellan.

Well i sånt fall så är det ju enkelt fixat om det är 3 som ligger bakom begränsningen. Jag hade lätt betalat för att få snabbare surf, men man vill ju ändå ha någon form av rimlighet och inte 179kr/mb eller sånt skit. Har flera gånger övervägt att skaffa någon global eSIM leverantör men min erfarenhet är att de är lika dåliga. Ett tag var jag inne på att testa Google Fi dom skriver ju ”with 5G speed in over 92 international destinations” men fastnade på att jag inte var i USA när jag skulle aktivera. Sen är väl risken att det stängs av om man roamar för länge och så ofta är jag ändå inte i USA.

Cheap emergency eSIM cellular data backup plan if you have Visa platinum/signature/infinite type credit cards:

I don’t count on Gigasky and would not pay for it, but I get several of them for free each year due to credit cards. I do use some other companies’ global data eSIMs as backup or even primary data; for example, I paid under 700 SEK for 20GB of eSIM prepaid data worldwide (valid for 365 days) and it has worked in various countries in North America, South America, Asia, Africa and Europe without problems even in places where Telenor roaming was no better (or even worse).

Är Hallon en MVNO? T-Mobile MVNO får inte T-Mobiles WiFi-förmåner för flyg med amerikanska flygbolag. Förmodligen samma dynamik med MVNO:er på 3.

Hallon är inte en MVNO, det är Hi3G Access AB, samma operatör och företag - annat varumärke. Huruvida de kommer skilja på det mellan olika varumärken återstår att se.

Ser vi till något liknande tidigare var det Telia och deras varumärke Halebop med Telia Homerun, där ingick det oavsett om du hade ett Telia eller Halebop-abonnemang.

Hallon är inte en MVNO, det är Hi3G Access AB, samma operatör och företag - annat varumärke. Huruvida de kommer skilja på det mellan olika varumärken återstår att se.

Ser vi till något liknande tidigare var det Telia och deras varumärke Halebop med Telia Homerun, där ingick det oavsett om du hade ett Telia eller Halebop-abonnemang.

T-Mobile har också exkluderat sina helägda undervarumärken som de inte marknadsför som T-Mobile men som använder T-Mobiles nätverk.

Nya länder för 3Världen verkar vara:
  • Bahamas
  • Dominikanska Republiken
  • Franska Polynesien
  • Georgien
  • Kosovo
  • Maldiverna
  • Mauritius
  • Monaco
  • Seychellerna
Kanske off topic i denna tråd, flytta gärna inlägget isf!
Bra med Seychellerna och Maldiverna, dessa var väl i topp på EB redemptions också?
Borde komma några ytterligare snart då, för det var ju 20st nya.

Bra med Seychellerna och Maldiverna, dessa var väl i topp på EB redemptions också?
Borde komma några ytterligare snart då, för det var ju 20st nya.

Det är 100 stycken länder/områden nu. EU 29st, EES 3st, 3Världen 68st.

Värt att tänka på dock är att de exempelvis räknar England, Skottland och Wales som tre separata länder, vilket de inte gjorde tidigare - då var det "Storbritannien". Jag tog inte med dessa eftersom Storbritanninen tidigare varit inkluderat. De utökade även tidigare med några länder så det har varit över 80st ett tag.

Toppen