Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

Ankommer man med flygbuss och ska resa från T5 så är det dessutom smidigare att gå igenom säkerhetskontrollen på T4 och gå under SkyCity airside till T5.
Absolut, men när allt är klart så kommer bussen stanna vid T5 igen.
När är det egentligen tänkt att vara klart?
Enligt busschaufförerna från två olika turer från långtidsparkering, är det det klart att lämna vid T5, 2025.
 

Fredrik

Medlem
Min första erfarenhet av den nya kontrollen var inte bra men det kan förhoppningsvis bli bättre.

Kön var inte speciellt lång men det saknades lådor vilket gjorde att hela tanken med att välja platser och i lugn och ro sköta sitt eget föll.
Jag är inte heller övertygad om att personerna före mig ens märkte att det var så det var tänkt.

Naturligtvis ville kontrollanterna titta lite extra på min väska även om de inte ville öppna. Bågen märkte däremot inte att jag hade ett halvdussin euromynt i olika valörer kvar i byxfickan. Jag vet faktiskt inte om den slog larm för sånt förr?

2/5 i betyg men givetvis är det en del inkörningsproblem. Den stora frågan är hur det ser ut om 1 eller 3 månader.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Plissken

Medlem
Citerar mig själv, för nyfikenheten tog över så jag lyfte luren till Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Svaret är att det i Sverige är upp till respektive flygplats att själva besluta om man tillåter mer än 100 ml eller ej när man har denna nyare typ av maskiner.

Så, bollen rullar tillbaka till Swedavia Arlanda, som är kända för sina klara, tydliga och konsekventa rutiner och regler vad gäller säkerhetskontroll.
Gick igenom nya kontrollen för några timmar sen. Ställde frågan till en i säkerhetspersonalen: ”Vad gäller avseende vätskor?” Svar: ”Inga begränsningar.”
 
Gick igenom imorse vid 6 snåret, lite folk då så inget stresstest men väldigt smidigt, var nog igenom på under 1 min ”låda till låda”, blir bra det här med lite invänjningsperiod där fler kommer kunna hålla sig till färre lådor
 

Jannes

Medlem
Vis-a-vis det, så viftades halvliters dryckesflaskor igenom idag på LHR T2 i ”testfållan” där de kör nya maskinerna. ”You can keep it, just put it in your bag”.
 

ptotheg

Medlem
Min första resa genom det nya nu och tyvärr inget vidare intryck kring logistiken. Enormt flöde med människor skapade Tunnelbane-känsla och i 3-4min fick vakter strypa flöde vid spärrar.

Väl igenom ingen Fasttrack och en 1km slinga runt snitslad bana. Båda övriga security var stängda så bara FT på T4 möjligtvis?

Framme vid bandet snabbt och smidigt. Inget behövde packas upp.
 

Attachments

  • 27DA76C7-DDC1-45F5-BB67-55FF976FB91C.jpeg
    27DA76C7-DDC1-45F5-BB67-55FF976FB91C.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 134
Toppen