Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

Kanske jag som inte läst alla inlägg tillräckligt noga, men är de "gamla" kontrollerna i 4, 5D och 5F kvar som vanligt och den nya säkerhetskontrollen finns i tillägg till dem? Eller ersätter den nya kontrollen någan av de gamla?

De gamla kontrollerna ska stänga när de väl kört in den nya. Men jag skulle bli förvånad om inte T4 blir kvar även om det inte var den ursprungliga planen (även Ryanairs incheckning där tror jag blir kvar).

De gamla kontrollerna ska stänga när de väl kört in den nya. Men jag skulle bli förvånad om inte T4 blir kvar även om det inte var den ursprungliga planen (även Ryanairs incheckning där tror jag blir kvar).
Håller med. Nu när även andra bolag som t.ex. LOT har incheckning på T4 blir nog incheckning och säkerhetskontroll kvar där.

Instämmer, vore vanvettigt att ha folk springa från T4 till nya security.
Om tanken sen är att expandera check-in också att alla får vara i T5, då kanske man stänger igen helt på T4/C-piren.

Instämmer, vore vanvettigt att ha folk springa från T4 till nya security.
Om tanken sen är att expandera check-in också att alla får vara i T5, då kanske man stänger igen helt på T4/C-piren.

Tanken var ju att alla skulle samlas i T5 och allt plockas bort ur gamla T4 vad gäller checkin och säkerhet. Men det som är där nu fungerar väldigt bra passar med Ryanairs profil. Dessutom smidigt med bussarna och så.

Gick nya kontrollen första gången igår.
Upplevde det smidigt med backarna, däremot var bågen petigare än tidigare. Bälte och klocka som fungerat tidigare gav nu utslag, så även i scannern som jag blev hänvisad till.
Personalen lika oengagerad o trist som vanligt.

Tanken var ju att alla skulle samlas i T5 och allt plockas bort ur gamla T4 vad gäller checkin och säkerhet. Men det som är där nu fungerar väldigt bra passar med Ryanairs profil. Dessutom smidigt med bussarna och så.
Ankommer man med flygbuss och ska resa från T5 så är det dessutom smidigare att gå igenom säkerhetskontrollen på T4 och gå under SkyCity airside till T5.

Det är inte min tolkning, se nedan (min understrykning):

"Före säkerhetskontrollen ska vätskor, aerosoler och geléer tas ut ur kabinbagaget och säkerhetskontrolleras separat från andra artiklar i kabinbagaget, såvida inte den utrustning som används för säkerhetskontroll av kabinbagage klarar av att kontrollera flera tillförslutna behållare för vätskor, aerosoler och geléer inuti bagaget.

När vätskor, aerosoler och geléer tagits ut ur kabinbagaget ska passageraren visa upp

a)

alla vätskor, aerosoler och geléer i särskilda behållare med en volym på högst 100 milliliter eller motsvarande i en genomskinlig, återförslutningsbar plastpåse med en volym på högst 1 liter, varvid innehållet i plastpåsen ska rymmas i påsen utan problem och påsen ska vara helt stängd"

Ska dock bli spännande att se detta i praktiken.
Citerar mig själv, för nyfikenheten tog över så jag lyfte luren till Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Svaret är att det i Sverige är upp till respektive flygplats att själva besluta om man tillåter mer än 100 ml eller ej när man har denna nyare typ av maskiner.

Så, bollen rullar tillbaka till Swedavia Arlanda, som är kända för sina klara, tydliga och konsekventa rutiner och regler vad gäller säkerhetskontroll.

Toppen