Det är nog inte för att telefonen inte dyker upp på deras skärmoch missar ofta grejer, min telefon har de fortfarande inte fångat en enda gång när jag låtit den ligga i väskan.
Jag "svarar" mig själv här. Enligt Transportstyrelsens hemsida så gäller gränsen på 100 ml fortfarande, men man hänvisar samtidigt till den EU-förordning som reglerar säkerhetskontroller, som säger att gränsen inte gäller. Undrar om hemsidan är dåligt uppdaterad, eller om detta blir ännu en sak som kan ingå i den berömda Arlandaregeltombolan.
Det är inte min tolkning, se nedan (min understrykning):Förordningen säger att 100 ml fortfarande gäller. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32015R1998 (Bilagan, punkt 4.1.2.2(a)).
Igår vid 13-tiden var nya säkerhetskontrollen inte öppen, så jag fick gå gamla vanliga. Undrar när tanken är att den nya öppnar permanent så att säga?
Min mobiltelefon lägger jag alltid med plånbok och nycklar i min axelväska och såvitt jag kan minnas har det har aldrig varit någon som sagt något om det på någon flygplats i hela världen inkl. USA och Israel, så att just Arlandas säkerhetskontroll inte har fångat en mobil i en väska är inget unikt direkt. Men somliga vill ju alltid bara klaga på Arlanda förstås.
På Arlanda skriver dom att den nya ska öppna fullt ut i Juli och under tiden är den sporadiskt test öppen.Igår vid 13-tiden var nya säkerhetskontrollen inte öppen, så jag fick gå gamla vanliga. Undrar när tanken är att den nya öppnar permanent så att säga?
Min mobiltelefon lägger jag alltid med plånbok och nycklar i min axelväska och såvitt jag kan minnas har det har aldrig varit någon som sagt något om det på någon flygplats i hela världen inkl. USA och Israel, så att just Arlandas säkerhetskontroll inte har fångat en mobil i en väska är inget unikt direkt. Men somliga vill ju alltid bara klaga på Arlanda förstås.
Jag kvalar nog in i kategorin frekvent resenär då jag flyger från Arlanda ett par gånger i månaden men ärligt talat läser jag inte skyltarna vid säkerhetskontrollen lika lite som jag lyssnar på besättningens genomgång av säkerhetsrutinerna ombord.Det är lätt att missa förstås om man inte är frekvent resenär eller inte har läst trådarna på forumet som rapporterar det. Men det står stora skyltar nu vid säkerhetskontrollen att även mobiltelefoner ska läggas separat. Av någon oklar obskyr anledning.
Som ditt vittnesmål visar så verkar det inte som att personalen har kompetensen eller viljan att urskilja mobilerna från resten av grejerna. Vilket leder till några möjliga slutsatser.
- Regeln är bara något hittepå från någon på Arlanda och kontrollanterna skiter i det. Vilket är oroande för då undrar man vilka fler regler de skiter i.
- Kontrollanterna ser inte mobilerna. Vilket är oroande för då är det antingen fel i deras träning eller på maskinerna.
Ledsen om du tog mina klagomål på Arlanda personligt. Jag tänkte inte på att det kanske är någon som blir personligt berörd om man klagar på en flygplats!
Det är inte min tolkning, se nedan (min understrykning):
"Före säkerhetskontrollen ska vätskor, aerosoler och geléer tas ut ur kabinbagaget och säkerhetskontrolleras separat från andra artiklar i kabinbagaget, såvida inte den utrustning som används för säkerhetskontroll av kabinbagage klarar av att kontrollera flera tillförslutna behållare för vätskor, aerosoler och geléer inuti bagaget.
När vätskor, aerosoler och geléer tagits ut ur kabinbagaget ska passageraren visa upp
a)
alla vätskor, aerosoler och geléer i särskilda behållare med en volym på högst 100 milliliter eller motsvarande i en genomskinlig, återförslutningsbar plastpåse med en volym på högst 1 liter, varvid innehållet i plastpåsen ska rymmas i påsen utan problem och påsen ska vara helt stängd"
Ska dock bli spännande att se detta i praktiken.