Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

• Thread starter Thread starter airbus380.se
  • Start date Start date
AABack2ARN skrev:Kanske jag som inte läst alla inlägg tillräckligt noga, men är de "gamla" kontrollerna i 4, 5D och 5F kvar som vanligt och den nya säkerhetskontrollen finns i tillägg till dem? Eller ersätter den nya kontrollen någan av de gamla?Klicka för att utvidga...

De gamla kontrollerna ska stänga när de väl kört in den nya. Men jag skulle bli förvånad om inte T4 blir kvar även om det inte var den ursprungliga planen (även Ryanairs incheckning där tror jag blir kvar).

Hachans skrev:De gamla kontrollerna ska stänga när de väl kört in den nya. Men jag skulle bli förvånad om inte T4 blir kvar även om det inte var den ursprungliga planen (även Ryanairs incheckning där tror jag blir kvar).Klicka för att utvidga...
Håller med. Nu när även andra bolag som t.ex. LOT har incheckning på T4 blir nog incheckning och säkerhetskontroll kvar där.

Instämmer, vore vanvettigt att ha folk springa från T4 till nya security.

Om tanken sen är att expandera check-in också att alla får vara i T5, då kanske man stänger igen helt på T4/C-piren.

Jannes skrev:Instämmer, vore vanvettigt att ha folk springa från T4 till nya security.Om tanken sen är att expandera check-in också att alla får vara i T5, då kanske man stänger igen helt på T4/C-piren.Klicka för att utvidga...

Tanken var ju att alla skulle samlas i T5 och allt plockas bort ur gamla T4 vad gäller checkin och säkerhet. Men det som är där nu fungerar väldigt bra passar med Ryanairs profil. Dessutom smidigt med bussarna och så.

Gick nya kontrollen första gången igår.

Upplevde det smidigt med backarna, däremot var bågen petigare än tidigare. Bälte och klocka som fungerat tidigare gav nu utslag, så även i scannern som jag blev hänvisad till.

Personalen lika oengagerad o trist som vanligt.

Hachans skrev:Tanken var ju att alla skulle samlas i T5 och allt plockas bort ur gamla T4 vad gäller checkin och säkerhet. Men det som är där nu fungerar väldigt bra passar med Ryanairs profil. Dessutom smidigt med bussarna och så.Klicka för att utvidga...
Ankommer man med flygbuss och ska resa från T5 så är det dessutom smidigare att gå igenom säkerhetskontrollen på T4 och gå under SkyCity airside till T5.

Jonas C skrev:Ankommer man med flygbuss och ska resa från T5 så är det dessutom smidigare att gå igenom säkerhetskontrollen på T4 och gå under SkyCity airside till T5.Klicka för att utvidga...
Absolut, men när allt är klart så kommer bussen stanna vid T5 igen.

Jannes skrev:Absolut, men när allt är klart så kommer bussen stanna vid T5 igen.Klicka för att utvidga...

När är det egentligen tänkt att vara klart? Det stängdes väl för att bygga G-piren som sedan lades i malpåse?

fcx skrev:Det är inte min tolkning, se nedan (min understrykning):"Före säkerhetskontrollen ska vätskor, aerosoler och geléer tas ut ur kabinbagaget och säkerhetskontrolleras separat från andra artiklar i kabinbagaget,såvida inte den utrustning som användsför säkerhetskontroll av kabinbagage klarar av att kontrollera flera tillförslutna behållare för vätskor, aerosoler och geléer inuti bagaget.När vätskor, aerosoler och geléer tagits ut ur kabinbagagetska passageraren visa uppa)alla vätskor, aerosoler och geléer i särskilda behållare med en volym på högst 100 milliliter eller motsvarande i en genomskinlig, återförslutningsbar plastpåse med en volym på högst 1 liter, varvid innehållet i plastpåsen ska rymmas i påsen utan problem och påsen ska vara helt stängd"Ska dock bli spännande att se detta i praktiken.Klicka för att utvidga...
Citerar mig själv, för nyfikenheten tog över så jag lyfte luren till Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Svaret är att det i Sverige är upp till respektive flygplats att själva besluta om man tillåter mer än 100 ml eller ej när man har denna nyare typ av maskiner.

Så, bollen rullar tillbaka till Swedavia Arlanda, som är kända för sina klara, tydliga och konsekventa rutiner och regler vad gäller säkerhetskontroll.

Hachans skrev:När är det egentligen tänkt att vara klart? Det stängdes väl för att bygga G-piren som sedan lades i malpåse?Klicka för att utvidga...
2024-2025 ska väl allt vara klart kring utbyggnaden av T5, men hittar inte nåt svart på vitt som berättar exakt hur trafikflödet framför T5 ska se ut.

Jonas C skrev:Ankommer man med flygbuss och ska resa från T5 så är det dessutom smidigare att gå igenom säkerhetskontrollen på T4 och gå under SkyCity airside till T5.Klicka för att utvidga...

Jannes skrev:Absolut, men när allt är klart så kommer bussen stanna vid T5 igen.Klicka för att utvidga...

Hachans skrev:När är det egentligen tänkt att vara klart?Klicka för att utvidga...
Enligt busschaufförerna från två olika turer från långtidsparkering, är det det klart att lämna vid T5, 2025.

jacoph skrev:Finns det något sätt att se när kontrollen är öppen på internet?@BonusFrogmankan du komma åt kötider för denna kontroll?Klicka för att utvidga...
Tyvärr är den inte tillgänglig ännu i Swedavias API, men kommer lägga till den om/när den blir tillgänglig.

Min första erfarenhet av den nya kontrollen var inte bra men det kan förhoppningsvis bli bättre.

Kön var inte speciellt lång men det saknades lådor vilket gjorde att hela tanken med att välja platser och i lugn och ro sköta sitt eget föll.

Jag är inte heller övertygad om att personerna före mig ens märkte att det var så det var tänkt.

Naturligtvis ville kontrollanterna titta lite extra på min väska även om de inte ville öppna. Bågen märkte däremot inte att jag hade ett halvdussin euromynt i olika valörer kvar i byxfickan. Jag vet faktiskt inte om den slog larm för sånt förr?

2/5 i betyg men givetvis är det en del inkörningsproblem. Den stora frågan är hur det ser ut om 1 eller 3 månader.

fcx skrev:Citerar mig själv, för nyfikenheten tog över så jag lyfte luren till Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Svaret är att det i Sverige är upp till respektive flygplats att själva besluta om man tillåter mer än 100 ml eller ej när man har denna nyare typ av maskiner.Så, bollen rullar tillbaka till Swedavia Arlanda, som är kända för sina klara, tydliga och konsekventa rutiner och regler vad gäller säkerhetskontroll.Klicka för att utvidga...
Gick igenom nya kontrollen för några timmar sen. Ställde frågan till en i säkerhetspersonalen: ”Vad gäller avseende vätskor?” Svar: ”Inga begränsningar.”

Gick igenom imorse vid 6 snåret, lite folk då så inget stresstest men väldigt smidigt, var nog igenom på under 1 min ”låda till låda”, blir bra det här med lite invänjningsperiod där fler kommer kunna hålla sig till färre lådor

Plissken skrev:Gick igenom nya kontrollen för några timmar sen. Ställde frågan till en i säkerhetspersonalen: ”Vad gäller avseende vätskor?” Svar: ”Inga begränsningar.”Klicka för att utvidga...
Kruxet är väll om man ska igenom annan säkerhetskoltroll på annan flygplats under resan, då dom fortfarande kan ha dessa regler om max begränsning.

Vis-a-vis det, så viftades halvliters dryckesflaskor igenom idag på LHR T2 i ”testfållan” där de kör nya maskinerna. ”You can keep it, just put it in your bag”.

Min första resa genom det nya nu och tyvärr inget vidare intryck kring logistiken. Enormt flöde med människor skapade Tunnelbane-känsla och i 3-4min fick vakter strypa flöde vid spärrar.

Väl igenom ingen Fasttrack och en 1km slinga runt snitslad bana. Båda övriga security var stängda så bara FT på T4 möjligtvis?

Framme vid bandet snabbt och smidigt. Inget behövde packas upp.

Back