Senaste nytt

Ny utredning -Arlanda tappar mark

guwonder

Medlem
The Arlanda Express is ridiculously expensive, but even if the price on that were magically reduced a lot and they branded Sweden as the cheap Scandinavian capital to visit, it won’t make routes to/from ARN sustainable. The ARN routes will become less sustainable as SAS becomes ever more Danish and there will be a shift to a higher proportion of seasonal routes to year-round routes. But absent an economic boom in Sweden centered on Stockholm and northern/central Sweden, no amount of beautifying ARN is going to sustainably change the demand profile for flights to and from ARN.

Despite Sweden’s substantial population growth in the past 20 years and how much the Stockholm area has grown, ARN has struggled to attract and keep long-haul routes. Their sustainability is not so much because of decisions by or with SAS. It is primarily a reaction to the demand profile and geographic position that is what it is for ARN.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Enligt senaste tillgängliga helårsstatistiken (2022) så var Stockholms kommuns flyttningsnetto mot övriga län än Stockholms län positivt. Det var drygt 400 personer fler (428 för att vara exakt) som flyttade till Stockholms kommun från övriga län än som flyttade från Stockholms kommun till andra län. Att fler flyttar från Stockholms kommun än till Stockholms kommun inom Stockholms län tycker jag inte stöder testen att Stockholm som region skulle vara oattraktivt. Att man formellt inte bor i Stockholms kommun utan Stockholms län när man t.ex. bor i Ursvik (Sundbybergs kommun), Sickla (Nacka kommun) eller Stocksund (Danderyds kommun) är mest en administrativ indelning som knappast har att göra med huruvida folk gillar Stockholm eller inte. Stockholms län hade för övrigt också ett positivt flyttningsnetto totalt sett, d.v.s. fler flyttar till Stockholms län än som flyttar därifrån och då inkluderas även folk som emigrerar och invandrar, inkl. svenskar som återvandrar.

När det gäller en flygplats trafikmängd så behöver den ju egentligen inte säga någonting alls om stadens eller landets attraktivitet var flygplatsen är belägen. Kastrup har klart fler flygförbindelser än Arlanda och också totalt sett betydligt fler passagerare. Men hur många av Kastrups passagerare har egentligen Köpenhamn, eller ens Danmark, som slutdestination? Det är nog en betydande andel av Kastrups passagerare som ska vidare till Sverige (inkl. Skåne) eller övriga Skandinavien. Så att Kastrup har mycket passagerare säger ju ingenting egentligen om hur attraktivt det är att bo i Köpenhamn eller Danmark, eller hur bra Kastrup är som flygplats, utan bara att framför allt SAS har valt den affärsmodell som de tjänar mest pengar på, tack vare deras starka position på marknaden. Och det kan inte Arlanda flygplats och Swedavia göra så mycket åt.

Nej men det kan man ju leta upp statistik på.

Exempelvis kan man på https://www.statista.com/statistics...-passengers-at-copenhagen-airport-in-denmark/ så kan man se att innan pandemin var det dryga sex miljoner pax av de cirka 30 som passerade som var transitpax. Om man ska drista sig att tro att det är ungefär samma fördelning fortfarande (Statista har inte siffror från 2023) så är det alltså 80% av de som passerar CPH som börjar eller slutar sin resa där. Sen exakt var de tar vägen när de går utanför dörrarna är inte så intressant. Lika lite som det är intressant vad som händer när de går utanför dörrarna på Arlanda exakt var de tar vägen. Men mest sannolikt är ju att de som stiger av på Arlanda eller CPH har ett ärende i regionen eller bor där.

Jag kan inte hitta samma statistik för Arlanda tyvärr och visst är det svårt att dra slutsatser av den. Det som är mest intressant är skillnaden över år där man jämför platserna med sig själva och ser att Arlanda fortsätter tappa medan CPH växer. Och det är flera faktorer bakom det, och en av anledningarna hävdar jag fortsatt är Stockholms minskade attraktion för besökare, företag och boende.
 

SK989

Medlem
Nej men det kan man ju leta upp statistik på.

Exempelvis kan man på https://www.statista.com/statistics...-passengers-at-copenhagen-airport-in-denmark/ så kan man se att innan pandemin var det dryga sex miljoner pax av de cirka 30 som passerade som var transitpax. Om man ska drista sig att tro att det är ungefär samma fördelning fortfarande (Statista har inte siffror från 2023) så är det alltså 80% av de som passerar CPH som börjar eller slutar sin resa där. Sen exakt var de tar vägen när de går utanför dörrarna är inte så intressant. Lika lite som det är intressant vad som händer när de går utanför dörrarna på Arlanda exakt var de tar vägen. Men mest sannolikt är ju att de som stiger av på Arlanda eller CPH har ett ärende i regionen eller bor där.

Jag kan inte hitta samma statistik för Arlanda tyvärr och visst är det svårt att dra slutsatser av den. Det som är mest intressant är skillnaden över år där man jämför platserna med sig själva och ser att Arlanda fortsätter tappa medan CPH växer. Och det är flera faktorer bakom det, och en av anledningarna hävdar jag fortsatt är Stockholms minskade attraktion för besökare, företag och boende.
Att man har Kastrup som slutdestination finns det statistik på. Men hur många av dem är svenskar eller turister som tar tåget eller bilen över bron? Det är nog ingen liten andel. D.v.s. Kastrups siffror säger inte i sig hur attraktivt just Köpenhamn är som stad.
 

guwonder

Medlem
If Stockholm were more relevant for cargo, things would perhaps be a bit different. But Stockholm is less relevant to Maersk than Copenhagen even if suddenly Maersk were to be Swedish instead of Danish. No way for ARN or anyone to really change geographic position and natural traffic flows for cargo and what that means for airlines along with business travel demand. Also, let’s keep in mind what the agricultural and manufacturing bases are like in Sweden and where they are located and how they get their products out. No way that ARN makes as much sense as a CPH even as Denmark’s population is very small in comparison to Sweden’s.
 

guwonder

Medlem
Att man har Kastrup som slutdestination finns det statistik på. Men hur många av dem är svenskar som tar tåget eller bilen över bron? Det är nog ingen liten andel. D.v.s. Kastrups siffror säger inte i sig hur attraktivt just Köpenhamn är som stad.

On CPH routes from non-Swedish airports at this time of the year, I would guess that there are 2-4 Danes going out baggage claim at CPH for every Swede doing the same at CPH. I am pretty sure CPH has done actual survey numbers in years past, based on at least outbound passengers from CPH.
 

SK989

Medlem
On CPH routes from non-Swedish airports at this time of the year, I would guess that there are 2-4 Danes going out baggage claim at CPH for every Swede doing the same at CPH. I am pretty sure CPH has done actual survey numbers in years past, based on at least outbound passengers from CPH.
Visst finns det säkert uppskattningar men någon statistik finns förstås inte. Min poäng är helt enkelt den, att bara för att en viss flygplats har många förbindelser och många passagerare så säger inte det något i sig om stadens eller landets attraktivitet. Många svenskar reser via Kastrup för att det är enklare än via Arlanda rent logistiskt (om man bor i södra Sverige) samt för att SAS valt att koncentrera sin trafik dit. Det säger inte så mycket om vare sig Arlanda som flygplats eller Stockholms attraktivitet som stad.
 

guwonder

Medlem
Stats too can also be considered estimates. It’s why even with stats there are often margins of error to consider. :D

ARN is just not as attractive for airlines as CPH, and it’s not just because of where Danes or Swedes are going upon the planes landing at CPH. There is a whole geographic and other structural dynamic thing that just makes CPH better than ARN for airlines even if magically the ratio of Sweden-bound and Denmark-bound travelers going past Danish customs after passing CPH baggage claim would reverse. And absent major government or corporate subsidies from Sweden being given to airlines for specific routes to and from ARN or ARN becoming more relevant to commercial goods traffic flows, ARN is less attractive than CPH and likely will remain so for airlines.

Just the ARN local catchment population is close to 50% of Denmark’s whole population, and yet that population around Stockholm isn’t enough to offset the challenges airlines face with ARN service. Can’t blame this on SAS or Swedavia or flight taxes.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Att man har Kastrup som slutdestination finns det statistik på. Men hur många av dem är svenskar eller turister som tar tåget eller bilen över bron? Det är nog ingen liten andel. D.v.s. Kastrups siffror säger inte i sig hur attraktivt just Köpenhamn är som stad.

Eh ja, det är väl ytterst få av de som reser från Arlanda som bor på Arlanda också. Det är den stora merparten av de som anländer CPH eller ARN som börjar eller slutat sin resa där som bor i närområdet och tar sig från flygplatsen med tåg eller bil. Såklart. Jag utgick från att när vi pratade transitpax så pratade vi om såna som flyger vidare. Inte såna som tar pendeln och åker hem till Sollentuna (typ).

On CPH routes from non-Swedish airports at this time of the year, I would guess that there are 2-4 Danes going out baggage claim at CPH for every Swede doing the same at CPH. I am pretty sure CPH has done actual survey numbers in years past, based on at least outbound passengers from CPH.
According to the statistics below over half of the passengers are Swedes or Danes. The total number of international passengers are increasing though, so the share is changing (but in absolute numbers the number of Swedish and Danish passengers don't decrease). I've seen statistics on the share of nationalities but I can't find it again.

 

SK989

Medlem
Stats too can also be considered estimates. It’s why even with stats there are often margins of error to consider. :D

ARN is just not as attractive for airlines as CPH, and it’s not just because of where Danes or Swedes are going upon the planes landing at CPH. There is a whole geographic and other structural dynamic thing that just makes CPH better than ARN for airlines even if magically the ratio of Sweden-bound and Denmark-bound travelers going past Danish customs after passing CPH baggage claim would reverse. And absent major government or corporate subsidies from Sweden being given to airlines for specific routes to and from ARN or ARN becoming more relevant to commercial goods traffic flows, ARN is less attractive than CPH and likely will remain so for airlines.
Nog är det skillnad på statistik och uppskattningar. Huruvida det är varannan passagerare med Kastrup som slutdestination egentligen ska till Sverige eller om det är var fjärde är en ganska väsentlig skillnad som sträcker sig långt bortom statistiska felmarginaler.

Kastrups geografiska läge i Europa är förstås bättre än Arlandas, inget att orda om där. Det jag vill ha sagt är att jag inte håller med om påståendet om att antalet flygförbindelser till Arlanda har att göra med Stockholms attraktivitet att bo på eller etablera en verksamhet i samt att Kastrups passagerarsiffror inte heller ger stöd för ett sådant påstående.
 

SK989

Medlem
Eh ja, det är väl ytterst få av de som reser från Arlanda som bor på Arlanda också. Det är den stora merparten av de som anländer CPH eller ARN som börjar eller slutat sin resa där som bor i närområdet och tar sig från flygplatsen med tåg eller bil. Såklart. Jag utgick från att när vi pratade transitpax så pratade vi om såna som flyger vidare. Inte såna som tar pendeln och åker hem till Sollentuna (typ).
Det var inte det jag menade heller. Det är dock ganska stor skillnad på om man flyger till Köpenhamn men egentligen ska till ett annat land jämfört med vilken ort man ska till i Stockholmsområdet när man flyger till Arlanda.
 
Toppen