Senaste nytt

Ny säkerhetskontroll vid transfer på Arlanda?

Om jag förstår tråden rätt så blir det vid GOT-ARN-EWR ingen säkerhetskontroll men väl passkontroll på ARN. Hinner man med den om man har 50 minuter endast? Fakirflyget går 2 timmar innan mitt egentliga flyg från GOT men vill helst undvika det.
Längden på passkön är svårbedömd. Polisens kapacitet verkar svårplanerad.
En vanlig morgon utan skollov, snö eller annat stök hinner du säkert. Är det genomgående bokning vet SAS att du är på väg och kanske väntar in om det är sent från Landvetter, men inte givet.
För sinnesfridens skull och om du måste med maskinen hade jag tagit fakiren. Har du lite flex och ser mer möjligheter än nedsidor i tillvaron hade jag sett det tighta bytet som en öppning att få åka en roligare rutt till New York och med chans till kompensation om det blir strul.

Längden på passkön är svårbedömd. Polisens kapacitet verkar svårplanerad.
En vanlig morgon utan skollov, snö eller annat stök hinner du säkert. Är det genomgående bokning vet SAS att du är på väg och kanske väntar in om det är sent från Landvetter, men inte givet.
För sinnesfridens skull och om du måste med maskinen hade jag tagit fakiren. Har du lite flex och ser mer möjligheter än nedsidor i tillvaron hade jag sett det tighta bytet som en öppning att få åka en roligare rutt till New York och med chans till kompensation om det blir strul.
Tack! Borde vill finnas rätt mycket alternativ inom Star Alliance (flyger business) om man missar anslutningen och ersättningen blir ju rätt god om man blir försenad. Har råd med ett dygns försening =)

Om jag förstår tråden rätt så blir det vid GOT-ARN-EWR ingen säkerhetskontroll men väl passkontroll på ARN. Hinner man med den om man har 50 minuter endast? Fakirflyget går 2 timmar innan mitt egentliga flyg från GOT men vill helst undvika det.
Worst case scenario ankommer du längst ut på gamla T4 och har då ca 10-15 minuter att gå till passkontrollen. Har du otur går EWR flyget långt ut på F piren och då har du 3 minuter till att gå.

De kommer hålla planet om nir sena då de ändå har typ 5h marginal i New York, så länge ni inte blir flera timmar sena från Göteborg.

Passkontrollen kan ta tid om man har otur, men att den tar mer än 15 minuter är extremfall som inte är direkt vanliga.
Både Chicago och New York avgår samtidigt, men de flesta är européer ombord så det går snabbt i passkontrollen. I lördags var det exakt 2 pers framför mig vid 9:30.

Inte CPH-ARN-MIA, men ifall du åker samma väg tillbaka så är det transfer security efter passkontrollen innan du kommer in på Schengen-sidan.

Kan någon som vet förklara varför man har detta? Man litar inte på säkerhetskontrollerna utanför Schengen, är det för varierande standarder?

Kan inte säga varför och hur det är,
Men på min tid som gateagent(2008-2015 på MMX) kallade vi det rena/smutsiga ankomster.
Det avgjorde hur man konfigurerade gaten och om ankommande passagerare kunde blandas med "vanliga pasagerare" eller om de var tvungen att gå direkt till ankomsthallen.
Vill minnas att inga ankomster från icke-schengen var rena men minnet är luddigt, infon alltid serverad på nåt vis

Min tolkning är att EES räknas som säkert + en kort lista på länder utanför EES som EU bestämmer. Alla ankommande för transfer utanför dessa måste gå igenom security för att följa EU-reglerna. Sen är det ju fritt fram för flygplatser och länder att ha hårdare kontroll, t.ex. så som Storbritannien hade när dom var med (och fortfarande har fast nu med självstyre). Från attachment 4-B:
Canada
Faroe Islands, in regard to Vagar airport
Greenland, in regard to Kangerlussuaq airport
Guernsey
Isle of Man Jersey
Montenegro
Republic of Singapore, in regard to Singapore Changi Airport
United Kingdom of Great Britain
Northern Ireland
United States of America

Last edited:
Min tolkning är att EES räknas som säkert + en kort lista på länder utanför EES som EU bestämmer. Alla ankommande för transfer utanför dessa måste gå igenom security för att följa EU-reglerna. Sen är det ju fritt fram för flygplatser och länder att ha hårdare kontroll, t.ex. så som Storbritannien hade när dom var med (och fortfarande har fast nu med självstyre). Från attachment 4-B:
Canada
Faroe Islands, in regard to Vagar airport
Greenland, in regard to Kangerlussuaq airport
Guernsey
Isle of Man Jersey
Montenegro
Republic of Singapore, in regard to Singapore Changi Airport
United Kingdom of Great Britain
Northern Ireland
United States of America
Vad handlar det här inlägget om? Jag förstår inte kopplingen till frågan om hur lång tid det tar att ta sig igenom passkontrollen på Arlanda (för en inrikes ankommande), vilket är något man behöver göra när man flyger till alla icke-Schengendestinationer.

Flygplatser/flygplatsbolag bestämmer inte över gränspolisens agerande i någon del av världen jag är bekant med.

Vad handlar det här inlägget om? Jag förstår inte kopplingen till frågan om hur lång tid det tar att ta sig igenom passkontrollen på Arlanda (för en inrikes ankommande), vilket är något man behöver göra när man flyger till alla icke-Schengendestinationer.

Flygplatser/flygplatsbolag bestämmer inte över gränspolisens agerande i någon del av världen jag är bekant med.
Sorry, det var jag som läste tråden från början och den var lite gammal ser jag nu. Har uppdaterat med några citat...

Worst case scenario ankommer du längst ut på gamla T4 och har då ca 10-15 minuter att gå till passkontrollen. Har du otur går EWR flyget långt ut på F piren och då har du 3 minuter till att gå.

De kommer hålla planet om nir sena då de ändå har typ 5h marginal i New York, så länge ni inte blir flera timmar sena från Göteborg.

Passkontrollen kan ta tid om man har otur, men att den tar mer än 15 minuter är extremfall som inte är direkt vanliga.
Både Chicago och New York avgår samtidigt, men de flesta är européer ombord så det går snabbt i passkontrollen. I lördags var det exakt 2 pers framför mig vid 9:30.
Stort tack. Känns rätt lugnt då. Hur tidigt brukar boarding börja på planen till EWR? Missar man något roligt (första longhaul i business…) om man kommer springande till planet i sista sekund? Hade på ett sätt velat vara där i god tid men det innebär väldigt tidig uppstigning på morgonen pga anslutningen med fakiren i got och det riskerar ju trötta ut en rejält lagom till ankomst till NY…

Stort tack. Känns rätt lugnt då. Hur tidigt brukar boarding börja på planen till EWR? Missar man något roligt (första longhaul i business…) om man kommer springande till planet i sista sekund? Hade på ett sätt velat vara där i god tid men det innebär väldigt tidig uppstigning på morgonen pga anslutningen med fakiren i got och det riskerar ju trötta ut en rejält lagom till ankomst till NY…
Du missar eventuellt att stå upp i en inglasad gate och vänta på att bli påsläppt.

Boarding sker när du går in i gaten, och gaten brykar öppna ca 90 minuter innan. Ombordstigning börjar ca 20-30 minuter innan avgång oftast.

Att stå i gaten och vänta är sjukt trist. Hade mycket hellre kommit dit med en kort connection och sluppit väntan. Är du på flygplatsen innan måste du ju ändå gå dit i tid och du vet aldrig när de börjar släppa på folk och behöver ta höjd för tid i passkontrollen. När jag åkte i lördags fick jag stå och vänta typ 20 minuter i gaten, det gjorde nog ingen glad alls (sas var väl nöjda att jag var där i tid visserligen).

Sov någon timme på planet, du kommer tjäna på det med omställningen av tid sen vid ankomst.

Vet inte hur det funkar på ARN men på CPH får vissa utvalda en extra säkerhetskontroll i gaten. När man "boardar gaten" så får man också svara på nån extra säkerhetsfråga. Antar att gaten behöver stänga en stund tidigare för att hinna med den säkerhetskontrollen.

Vet inte hur det funkar på ARN men på CPH får vissa utvalda en extra säkerhetskontroll i gaten. När man "boardar gaten" så får man också svara på nån extra säkerhetsfråga. Antar att gaten behöver stänga en stund tidigare för att hinna med den säkerhetskontrollen.
Du tänker på de som har SSSS på boardingkortet och flyger till USA?
Det är ingen "extra säkerhetskontroll" utan USA som "random" väljer ut några som ska bli kontrollerade. Det kan hända alla som flyger till USA, inte bara från CPH.

Toppen