Senaste nytt

Ny säkerhetskontroll vid transfer på Arlanda?

Skall till MIA på måndag. Åker från CPH via ARN.
Är det en ny säkerhetskontroll då eller enbart pass?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Jannes

Medlem
Inte CPH-ARN-MIA, men ifall du åker samma väg tillbaka så är det transfer security efter passkontrollen innan du kommer in på Schengen-sidan.

Kan någon som vet förklara varför man har detta? Man litar inte på säkerhetskontrollerna utanför Schengen, är det för varierande standarder?
 

henke12

Medlem
Kan någon som vet förklara varför man har detta? Man litar inte på säkerhetskontrollerna utanför Schengen, är det för varierande standarder?
Kan inte säga varför och hur det är,
Men på min tid som gateagent(2008-2015 på MMX) kallade vi det rena/smutsiga ankomster.
Det avgjorde hur man konfigurerade gaten och om ankommande passagerare kunde blandas med "vanliga pasagerare" eller om de var tvungen att gå direkt till ankomsthallen.
Vill minnas att inga ankomster från icke-schengen var rena men minnet är luddigt, infon alltid serverad på nåt vis
 

Hachans

Medlem
Kan inte säga varför och hur det är,
Men på min tid som gateagent(2008-2015 på MMX) kallade vi det rena/smutsiga ankomster.
Det avgjorde hur man konfigurerade gaten och om ankommande passagerare kunde blandas med "vanliga pasagerare" eller om de var tvungen att gå direkt till ankomsthallen.
Vill minnas att inga ankomster från icke-schengen var rena men minnet är luddigt, infon alltid serverad på nåt vis

Det styrs av vilka avtal landet har med avsändarlandet och lokala regler (och flygplatskonfiguration). Kommer du till Danmark från USA så är du ren. Eller från Storbritannien till Tyskland eller Nederländerna (om det inte är kapacitetsproblem i Frankfurt, då kan du plötsligt åka på en kontroll).

Exakt vilka länder Sverige har avtal med - om några vet jag inte då jag sällan byter på Arlanda.
 

Mr Basic

Medlem
Ibland känns detta godtyckligt, ett exempel från före kriget.
Vi är 4 pers som besökt Kiev. 2 flyger Air Baltic via Riga, 2 (varav jag är 1) flyger Lufthansa via Frankfurt och samtliga har köpt alkohol som förpackats i ”säker” plastpåse.
Alkoholen/plastpåsen anses säker på flighten Kiev-Frankfurt men den bedöms som ”fara för luftfarten” Frankfurt-Arlanda (och måste således hällas ut i Frankfurt).
Samtliga påsar som var säkra Kiev-Riga ansågs också säkra Riga-Arlanda.

Min killgissning är att balterna inte gjorde 100% rätt men har en mer pragmatisk (och rimlig) syn på det hela.
 

Hachans

Medlem
Ibland känns detta godtyckligt, ett exempel från före kriget.
Vi är 4 pers som besökt Kiev. 2 flyger Air Baltic via Riga, 2 (varav jag är 1) flyger Lufthansa via Frankfurt och samtliga har köpt alkohol som förpackats i ”säker” plastpåse.
Alkoholen/plastpåsen anses säker på flighten Kiev-Frankfurt men den bedöms som ”fara för luftfarten” Frankfurt-Arlanda (och måste således hällas ut i Frankfurt).
Samtliga påsar som var säkra Kiev-Riga ansågs också säkra Riga-Arlanda.

Min killgissning är att balterna inte gjorde 100% rätt men har en mer pragmatisk (och rimlig) syn på det hela.

Frankfurt gjorde fel. Jag har hamnat i samma sits och tjafsat med personalen där, till slut kom chefen och undrade vad de höll på med och släppte igenom mig. De har inte riktigt koll alla gånger.
 

Mr Basic

Medlem
Frankfurt gjorde fel. Jag har hamnat i samma sits och tjafsat med personalen där, till slut kom chefen och undrade vad de höll på med och släppte igenom mig. De har inte riktigt koll alla gånger.
Där ser man. Kontrollanten på FRA hävdade att Kiev/Ukraina inte fanns på ”säkra-påsar-listan”. Jag saknade ork och kunskap för att ta den diskussionen. :(
 

Jannes

Medlem
Det styrs av vilka avtal landet har med avsändarlandet och lokala regler (och flygplatskonfiguration). Kommer du till Danmark från USA så är du ren. Eller från Storbritannien till Tyskland eller Nederländerna (om det inte är kapacitetsproblem i Frankfurt, då kan du plötsligt åka på en kontroll).

Exakt vilka länder Sverige har avtal med - om några vet jag inte då jag sällan byter på Arlanda.
För mig var det Storbritannien, transfer på Arlanda och då var det kontroll. I alla fall om man anländer på F-piren så är det omöjligt att gå igenom passkontrollen utan att hamna i en situation där man måste gå igenom transfer security om man ska vidare.
Oklart hur det är ifall du hamnar i passkontrollen i andra ändan av T5, är det tänkt att vara för "rena" passagerare.
Oh well, inte så himla viktigt, men intressant att nörda ner sig i.

EDIT: Jag hamnade på en kontroll på FRA-LCY vid B-gaterna, och då var kontrollen nästan invid gaten så de hade nog spärrat av en del av terminalen för det. De hade även en egen "fast track" för alla pax till LCY, vilket var intressant. Kanske var för jag kom dit väldigt nära inpå avgångstid, vem vet. Men inga problem att bära vinflaskor i påse från JNB genom kontrollen.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
För mig var det Storbritannien, transfer på Arlanda och då var det kontroll. I alla fall om man anländer på F-piren så är det omöjligt att gå igenom passkontrollen utan att hamna i en situation där man måste gå igenom transfer security om man ska vidare.
Oklart hur det är ifall du hamnar i passkontrollen i andra ändan av T5, är det tänkt att vara för "rena" passagerare.
Oh well, inte så himla viktigt, men intressant att nörda ner sig i.

EDIT: Jag hamnade på en kontroll på FRA-LCY vid B-gaterna, och då var kontrollen nästan invid gaten så de hade nog spärrat av en del av terminalen för det. De hade även en egen "fast track" för alla pax till LCY, vilket var intressant. Kanske var för jag kom dit väldigt nära inpå avgångstid, vem vet. Men inga problem att bära vinflaskor i påse från JNB genom kontrollen.

Man begränsas ju också i hur flygplatsen är byggd. Går det inte att gå igenom utan extra kontroll så gör det inte.

Men hur fungerar det på Landvetter?
 
Toppen