Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

JohanW

Medlem
Åker hem från Stockholm till Malmö i 1:a klass. När jag går genom 2 Lugn är det 1+2 säten. Går in och provbokar en resa senare i april och även där är det 1+2 när platskartan kommer fram. Har dom ändrat eller är det sträckan som har detta? För om det är så kommer jag hellre boka där om det är tyst och jag kan ha eget säte.
 

jerixon

Medlem
Kan bero på dag/sträcka antar jag.
Är väll bara att testa när det gäller resorna i fråga.
När jag åkt har det varit 2+2

inns Air Canada också I närhet till Lufthansa.

Åker hem från Stockholm till Malmö i 1:a klass. När jag går genom 2 Lugn är det 1+2 säten. Går in och provbokar en resa senare i april och även där är det 1+2 när platskartan kommer fram. Har dom ändrat eller är det sträckan som har detta? För om det är så kommer jag hellre boka där om det är tyst och jag kan ha eget säte.
 

rsimon

Medlem
Åker hem från Stockholm till Malmö i 1:a klass. När jag går genom 2 Lugn är det 1+2 säten. Går in och provbokar en resa senare i april och även där är det 1+2 när platskartan kommer fram. Har dom ändrat eller är det sträckan som har detta? För om det är så kommer jag hellre boka där om det är tyst och jag kan ha eget säte.

I de X2000 som går vidare till Danmark går andra vagnen som ”Vagn 3” och är en vanlig andraklassvagn med 2+2, ”vagn 2” finns inte i dessa tåg.

I tågen som endast går till och från Malmö är andra vagnen ”Vagn 2” och är en tidigare förstaklassvagn med 1+2, ”vagn 3” finns inte i dessa tåg.
 

intuition

Medlem
Ärligt talat - borde inte SJ ha satsat på "1.kl lugn" istället? Åtminstone erbjuda en tyst kupe.

Mina två senaste resor i 1.kl har jag upplevt som rätt stökiga. På ett morgontåg till Stockholm var det 3 i min närhet som satt i diverse telefonsamtal och möten. Också mycket spring i vagnen, jag gissar med folk som var kollegor men som hamnat på olika sittplatser.
På ett dagtåg från Stockholm var det istället pensionärstätt. Kaffereps-stämning och mobiler med ringsignaler på 100dB.

Jag tänker att det borde finnas en efterfrågan både från privat- och affärsresenärer om en bekväm och tyst resa där man kan jobba i lugn och ro.
 
Toppen