Senaste nytt

Ny F&F med SAS. Boka senast 13.06.22

I ärlighetens namn så var nog förra årets 4x kampanj samtidigt som FF antagligen den enskilt mest fördelaktiga tiden för poängintjäning i SAS.
Nej, när sas körde kampanj x3 och x2 som överlappade till EU3 zonen i julkalendern 2013 (om jag kommer ihåg rätt) så kunde man dra in omkring 45k poäng (har för mig det var baspoäng) till Aten på en tor i plus för ca 2500 kronor. Det var sjukt bra, synd man inte hade möjlighet att åka mer då.

Nej, när sas körde kampanj x3 och x2 som överlappade till EU3 zonen i julkalendern 2013 (om jag kommer ihåg rätt) så kunde man dra in omkring 45k poäng (har för mig det var baspoäng) till Aten på en tor i plus för ca 2500 kronor. Det var sjukt bra, synd man inte hade möjlighet att åka mer då.
Du kommer ihåg rätt. Det var helt otroligt bra. T/r i GO 2000kr till många USA destinationer var det i samma kalender.

Verkar som jag missade den. 2013-1014 hade jag kontorsbunden tjänst så var inte så aktiv här eller på FT då.

Min poäng är däremot är lite av densamma, förra årets kampanj var ruggigt bra och om 4X endast var näst bästa poängtiden så är jag är inte alltid övertygad om att "det var bättre förr".

Priserna verkar betydligt högre än i höstas så jag räknade lite på skillnader.

Min HEL-LAX t/r kostade då €167 + skatter och bränsletillägg €329. Nu är baspriset för samma exakt resa €334 + ungefär samma skatter och bränsletillägg (€369). Själva baspriset har alltså gått upp exakt 100%. Är jämförelsen (mer rättvist) inklusive bränsletillägg är skillnaden från €496 till €703 vilket ger en ökning med 40%.

Jämför man med SAS publicerade pris för samma sträcka så är det idag samma som i höstas: €556 + skatter och avgifter. I höstas betydde det €885 och idag €925 inkl. bränsletillägg. I höstas var alltså F&F-rabatten (inkl. bränsletillägg) 44%, idag är rabatten 24%.

Summerat
SAS F&F den här gången har höjt pris och sänkt rabatt (endast höjt pris hade varit förklarat om rabatten förblev densamma). Rabatten i höstas för 44% jämfört med publicerat pris, idag är rabatten 24% jämfört med publicerat pris.

Förvisso har jag nu endast kollat en sträcka/bokningsklass, kan se ut annorlunda på andra kombinationer.

Hittat några kanonbra resor Köpenhamn-Malaga samt Köpenhamn-Luleå i sommar. Malmö/Ängelholm var nästan 3 ggr så dyrt till Luleå t/r under juli. Tur vi skåningar har Kastrup som bas

Fixade 4st resor till Stavanger. Jag hade nog kunnat köra några till över hösten, men jag kände att det räcker tillsvidare.

En del pendling Arlanda-Sturup bokat, 400sek enkel känns billigt, iofs inte flexibla men avgifter som kommer tillbaka utgör ändå en god del av totalen om det behöver bokas av.

HIttade inte så mycket denna gång. Blev höstlovet till Alicante för två vuxna och två barn för 5000 kr vilket är ett riktigt bra pris. På de längre sträckorna var det svårare. Tacka vet jag förra F & F då jag lyckades knipa 4 pers till LAX för drygt 6000 kr. Dock utan bagage men ändå....

Toppen