Senaste nytt

Ny Amex Elite-kampanj om 90 000 poäng, ansök senast 9 oktober 2024

Inte bättre att person 1 uppgraderar direkt och person 2 signar Amex Elite direkt för 90k? Blir ju lika mkt poäng totalt men bara 1 spend-krav var. Verkar ju vara 31/3 för att få poäng för alla kampanjerna?

Spend mot voucher blir ju inte heller nollställd som den annars skulle bli för Premium->Elite uppgraderingen. För person 2.
 
För att detta är riktad mot nya kunder. Alltså kan man inte ha varit kund senaste 12 mån (man kan inte ha haft Amex Premium eller Classic). Du kanske tänker på uppgraderingar från tex. Premium -> Elite. Detta är inte samma sak och brukar ge mindre poäng. Just nu 20 000 bonuspoäng tror jag.
Känns ju väldigt märkligt att vi kunder som haft en annan AMEX-produkt inte ska kunna byta och erhålla samma typ av erbjudande som en helt ny kund. Men visst, de har väl räknat på det och värderar färsk nykundsanskaffning högre.
 
Känns ju väldigt märkligt att vi kunder som haft en annan AMEX-produkt inte ska kunna byta och erhålla samma typ av erbjudande som en helt ny kund. Men visst, de har väl räknat på det och värderar färsk nykundsanskaffning högre.
Det är ju så det alltid fungerar på de flesta bolag för "ny kund". Vi befintliga kunder får upgrade kampanjer lite då och då.

Men det är ju som med vilken "drog" som helst, första är gratis, för att man ska fastna, sen är det inget gratis längre.

Anledningen till att byte knte godkänns är ju för att många satte det i system tidigare och bytte kort varje kampanj och även bjöd in sig själva för dubbla poäng. Amex gillar onekligen inte det beteendet.
 
Extrakortinnehavare räknas som befintlig kund.
Inte i kampanjen där premium-kunder värvar och får 30 000 poäng. Det finns två olika benämningar som Amex kör med.

De kampanjer där Amex delar ut allra flest poäng är benämningen såhär "Erbjudandet gäller endast personer som inte har varit kort- eller extrakortsmedlemmar under de senaste 12 månaderna".

Rör det sig inte om lika många poäng så godtar de att man är extrakortsmedlem och skriver såhär. "Erbjudandet gäller endast nya kortmedlemmar. Erbjudandet gäller inte om du haft ett American Express-kort under de senaste 12 månaderna"
 
Ställer en liten kontrollfråga här (kan ju chatta med kundtjänst också).

Person 1 har ett SAS Amex Premium och bjuder in person 2 (som inte har tidigare Amexprodukt) till SAS Amex Premium.
Båda får 30000 poäng efter villkorad spend.

Person 1 och person 2 ansöker om SAS Amex Elite innan 9 oktober och får även 30000 poäng för uppgraderingen från Premium till Elite?
Så borde det fungera, ja. Har du familjekonto blir det en fin summa poäng. :) Men samtidigt ganska mycket pengar du betalar till Amex, 12 000 kr.
 
Knappast någon jättesumma men det sätter helt klart en ribba. Det är inte för vem som helst.
Fast 10 000 per månad borde rätt stor andel av "normalspenderade yrkesarbetande vuxna" (ni fattar) klara rätt enkelt om bara kortet används konsekvent vid alla inköp där det fungerar.
 
Fast 10 000 per månad borde rätt stor andel av "normalspenderade yrkesarbetande vuxna" (ni fattar) klara rätt enkelt om bara kortet används konsekvent vid alla inköp där det fungerar.
För oss i detta forum som har sedan länge optimerat våra spenderingar så är det en självklarhet. Inte lika mycket för någon helt grön.
 
Inte i kampanjen där premium-kunder värvar och får 30 000 poäng. Det finns två olika benämningar som Amex kör med.

De kampanjer där Amex delar ut allra flest poäng är benämningen såhär "Erbjudandet gäller endast personer som inte har varit kort- eller extrakortsmedlemmar under de senaste 12 månaderna".

Rör det sig inte om lika många poäng så godtar de att man är extrakortsmedlem och skriver såhär. "Erbjudandet gäller endast nya kortmedlemmar. Erbjudandet gäller inte om du haft ett American Express-kort under de senaste 12 månaderna"
Har du testat detta då? Kan du bekräfta att det verkligen fungerar eller baseras det enbart på att de har två olika benämningar? Jag har frågat AMEX om detta förut och fick då beskedet att extrakortsinnehavare räknas som befintlig kund och därmed inte räknas som "ny kortmedlem".

Men gött om det är så som du säger.
 
Har du testat detta då? Kan du bekräfta att det verkligen fungerar eller baseras det enbart på att de har två olika benämningar? Jag har frågat AMEX om detta förut och fick då beskedet att extrakortsinnehavare räknas som befintlig kund och därmed inte räknas som "ny kortmedlem".

Men gött om det är så som du säger.
Du verkar ha rätt. Jag läser nu villkoren på mailet jag fick från Amex och där står det såhär "erbjudandet gäller enbart för nya kunder, både huvud och extrakortsinnehavare räknas som befintliga kunder." Alltså inte samma formulering som det som står på Amex-appen där de bara skrev "Erbjudandet gäller endast nya kortmedlemmar". Tidigare har Amex gjort skillnad på kortmedlem och extrakortsinnehavare men nu verkar det tyvärr vara likställt. :(
 
Toppen