Senaste nytt

Nu har Amex klantat sig.. kan de bakdatera statuspoäng?

Parts

Medlem
Lång story short, skaffade Amex Elite i oktober 2022. Än idag inga statuspoäng.
Första samtalet till Amex var i december - ”de kommer i mitten av januari ”
Nästa samtal i slutet av januari - ”vi fixar det”
Tredje samtalet - ”vi uppdaterar något..”
Fram och tillbaka 5-6 ggr.

Nu idag menar de att allt är löst för att min adress var fel på SAS.se (hur kunde ingen veta detta tidigare..)
Problemet är att statuspoängen trillar in 6 mars påstår de, vilket gör att jag missar EBG, 28 feb är min sista dag.

Nu till frågan, fick tag på en ny person i kundtjänst hos Amex, hon menar att de kan bakdatera statuspoängen och på så att missar jag inte guldet.. kan det verkligen stämma?

I värsta fall får jag köpa 15.000 baspoäng som jag saknar för guldet, men känns surt o bränna 15.000 kr för att Amex gjort fel..(de kunde erbjuda mig 3000 EB poäng som kompensation )
 
Jag vet inte om Amex kan bakdatera statuspoäng, men det är i vart fall möjligt för baspoäng kan bakdateras, för SAS gör så själva när man köper baspoäng, de bakdateras 120 dagar eller något sådant. Så om din period går ut den 28.e feb så kan du alltså köpa poäng i mars eller ännu senare, och så att säga rätta ditt år i efterskott. Du kan med andra sitta lite lugnt och se hur det här löser sig innan du ev behöver köpa dyra poäng. Du bibehåller guld-förmånerna 3 månader efter din period går ut, så även om du ska resa den 1:a mars så är det ingen fara för den skull (den s.k. grace period).

Viktigt OBS: Jag är inte säker på om bakdaterade poäng "räddar" ett förlorat år mot LTG, eller om man startar om från 0 i så fall. Så om det är orsaken till att du måste ha guld kanske du inte vågar chansa (om inte någon annan har egen erfarenhet av detta)
 

Parts

Medlem
Jag vet inte om Amex kan bakdatera statuspoäng, men det är i vart fall möjligt för baspoäng kan bakdateras, för SAS gör så själva när man köper baspoäng, de bakdateras 120 dagar eller något sådant. Så om din period går ut den 28.e feb så kan du alltså köpa poäng i mars eller ännu senare, och så att säga rätta ditt år i efterskott. Du kan med andra sitta lite lugnt och se hur det här löser sig innan du ev behöver köpa dyra poäng. Du bibehåller guld-förmånerna 3 månader efter din period går ut, så även om du ska resa den 1:a mars så är det ingen fara för den skull (den s.k. grace period).

Viktigt OBS: Jag är inte säker på om bakdaterade poäng "räddar" ett förlorat år mot LTG, eller om man startar om från 0 i så fall. Så om det är orsaken till att du måste ha guld kanske du inte vågar chansa (om inte någon annan har egen erfarenhet av detta)
Det handlar om LTG så är sjukt rädd och chansa … litar inte på Amex heller även om samtalet är inspelat där dem lovar det. I slutet är vi kunder förbrukningsvaror…
 

micke

Medlem
Hur gick det till och vilka omständigheter?
Jag ansökte om kortet i slutet av Januari och behövde poängen sista februari för att behålla mitt SAS guld.
var i kontakt med Amex 2 gånger i Februari som bad mig sitta lugnt i båten. Amex hade skickat över poängen till SAS men de hade av någon anledning inte kommit fram. Efter många samtal fick jag statuspoängen bakdaterade.
För min del inkluderade det även Lifetime Gold.
 

Tamas

Medlem
Jag löste bakdatering efter många vändor. Det som krävdes är att Amex klagomålsavdelningen inkopplades och där kan man hålla ärendet öppet tills de fixar det. Så bara stå på dina fötter.
Hitta paragrafer i medlemsvillkoren som beskriver när Amex ska överföra poängen, och peka ut att de inte har uppfyllt det.
 

Parts

Medlem
Jag ansökte om kortet i slutet av Januari och behövde poängen sista februari för att behålla mitt SAS guld.
var i kontakt med Amex 2 gånger i Februari som bad mig sitta lugnt i båten. Amex hade skickat över poängen till SAS men de hade av någon anledning inte kommit fram. Efter många samtal fick jag statuspoängen bakdaterade.
För min del inkluderade det även Lifetime Gold.

Låter bra! Känns säkrare nu då.. känns segt och tappa flera år av guld på små misstag från Amex.
 
Toppen