Senaste nytt

Nu har Amex klantat sig.. kan de bakdatera statuspoäng?

Qraze

Medlem
Det verkar vara extremt svårt för Amex att skicka över just baspoäng. Har aldrig haft problem med vanliga EB-poäng men har nu väntat två månader på mina baspoäng efter att uppgraderat till Elite. Fortfarande inte löst trots flera supportärenden. Fick dock 3000 EB-poäng som "plåster på såren". Dom kom över direkt efter mitt samtal med dom.
 

palmen

Moderator
Det verkar vara extremt svårt för Amex att skicka över just baspoäng. Har aldrig haft problem med vanliga EB-poäng men har nu väntat två månader på mina baspoäng efter att uppgraderat till Elite. Fortfarande inte löst trots flera supportärenden. Fick dock 3000 EB-poäng som "plåster på såren". Dom kom över direkt efter mitt samtal med dom.
Du får aldrig baspoäng från Amex Elite.
De 20k poängen du får 1 gång per år är statuspoäng, det du får från din spend är extrapoäng.

För mig har det alltid fungerat med statuspoängen, men verkar vara flera som har problem senaste månaderna. Jag uppgraderade till Elite i december och fick statuspoäng några veckor senare.
 

Qraze

Medlem
Du får aldrig baspoäng från Amex Elite.
De 20k poängen du får 1 gång per år är statuspoäng, det du får från din spend är extrapoäng.

För mig har det alltid fungerat med statuspoängen, men verkar vara flera som har problem senaste månaderna. Jag uppgraderade till Elite i december och fick statuspoäng några veckor senare.
Helt rätt. Menade statuspoäng. Uppgraderade också i december men har ännu inte fått dom.
 

StarFlyer

Medlem
Jag har haft massor av strul med att få mina 20k Amex statuspoäng VARJE år.

Lite OT, men kan man köpa statusgrund i EB? Vad kostar det? Missat helt att den möjligheten fanns...
 

Rickard_O

Medlem
Jag har haft massor av strul med att få mina 20k Amex statuspoäng VARJE år.

Lite OT, men kan man köpa statusgrund i EB? Vad kostar det? Missat helt att den möjligheten fanns...
1677179711086.png
 

Sir Lemon

Medlem
Du får aldrig baspoäng från Amex Elite.
De 20k poängen du får 1 gång per år är statuspoäng, det du får från din spend är extrapoäng.

För mig har det alltid fungerat med statuspoängen, men verkar vara flera som har problem senaste månaderna. Jag uppgraderade till Elite i december och fick statuspoäng några veckor senare.
Du som är kunnig, varför har man ens statuspoäng? Kan man inte enbart köra baspoäng och extrapoäng, där de sista enbart går att använda för transport?
 

Tomas E

Medlem
Du som är kunnig, varför har man ens statuspoäng? Kan man inte enbart köra baspoäng och extrapoäng, där de sista enbart går att använda för transport?
Egentligen finns det bara statuspoäng och extrapoäng men SAS beskriver det själva inte så. :) En baspoäng består av en extrapoäng (giltighetstid 4-5 år) och en statuspoäng (giltighetstid <1 år).
 

mha321

Medlem
Egentligen finns det bara statuspoäng och extrapoäng men SAS beskriver det själva inte så. :) En baspoäng består av en extrapoäng (giltighetstid 4-5 år) och en statuspoäng (giltighetstid QUOTE]Det mesta hade blivit enklare om man separerade dem i sin kommunikation på det sättet. Det är en klassisk "vi försöker göra det enklare för kunden" där man istället gör det mycket mer komplicerat för allt utom det enklaste "alla mina poäng kommer från flygningar med star alliance".

Allra enklast om man inte ens kallar båda för poäng. Tex som ba gjort med avios och tier points. Jag tror knappast det var det som var anledningen, men det blev tydligt.
 
Toppen